روانشناسی طراحی داخلی

طراحی داخلی چیزی نیست که بتوان به راحتی درکش کرد. طرحی که انتخاب میکنید نه تنها شما را تعریف میکند بلکه بر روانشناسی شما نیز تأثیر میگذارد. درواقع، فقط روانشناسی شما نیست که تحت تأثیر قرار میگیرد، بلکه در نحوه درک مهمانان از شما نیز نقش دارد. بنابراین، اگر میخواهید فضای داخلی خود را از نو طراحی کنید یا سر و ظاهر تازه ای به آن بدهید، بایست به نکاتی توجه جدی کنید. راهنماییهای ما به شما ایده ای در رابطه با دکوراسیون و روانشناسی میدهد که میتوانید از برخی نکات برای داشتن خانه ای بهتر استفاده کنید. برای استفاده بهینه از دکوراسیون داخلی خود، این مطلب را بخوانید.

 

 

1- رنگ مناسب برای انواع حال و هوا

اگر این اولین بارتان نیست که درباره طراحی داخلی و معماری میخوانید، پس مطمئناً درباره نورپردازی احوالات روحی شنیده اید. ماهیت نورهای مختلف در حالات روحی متفاوت چیست؟ مطمئناً رنگها؛ درست است؟

درحالیکه برخی از رنگ ها مانند قرمز و نارنجی احساسات پرشور و پرانرژی را القا میکنند، برخی دیگر مانند سبز و آبی تأثیرات تسکین دهنده تری دارند. رنگهای مختلف میتوانند حالات مختلف را القا کنند. به همین ترتیب، در طراحی داخلی نیز رنگهای داخل ساختمان بر روانشناسی شما اثر میگذارند. اکنون ببینیم که هر رنگ نشان دهنده چیست و چگونه میتوانید از آنها استفاده کنید.

قرمز. همانطور که احتمالاً از قبلا میدانستید، رنگ قرمز با عشق و عصبانیت همراه است که هر دوی اینها نمایانگر نوعی شور و احساسات شدید است. از این رنگ برای حس صمیمیت و گرمی بیشتر در دکوراسیون استفاده کنید.

سفید. از رنگ سفید همیشه در به تصویر کشیدن بهشت استفاده شده است. آیا میتوانید مصداقی از بهشت بدون حضور رنگ سفید را تصور کنید؟ به خداوند متعال و امور الهی فکر کنید؛ تقریباً در هر نمایش تلویزیونی یا فیلم، شاید سفید رایجترین رنگیست که برای نمایش بهشت استفاده میشود.

درواقع رنگ سفید نشان دهنده خلوص و پاکیزگی است. سفید فضاها را نیز بزرگتر نشان میدهد. اما به یاد داشته باشید که زیاد از این رنگ استفاده نکنید. زیرا بسیار بی روح به نظر می رسد.

سیاه. رنگ سیاه بار منفی دارد، اما اگر با دید مثبت قضاوت کنیم بیانگر قدرت است. برخلاف سفید واقعاً نمیتوان از سیاه به عنوان رنگ زمینه استفاده کرد. این رنگ قدرت بیان خوبی دارد. میتوانید از آن برای جلب توجه به قطعات یا قسمتهای خاصی از اتاق استفاده کنید.

نارنجی. رنگ نارنجی نیز جز رنگهای گرم است. همانطور که میدانید، نشاط و انرژی ایجاد میکند. اما فراموش نکنید که استفاده بیش از حد این رنگ ممکن است پس از مدتی فضا کهنه و رنگ و رورفته کند. به نظر ما، بهتر است به عنوان رنگ بیان استفاده شود. یعنی در بعضی قسمتها و برای جلب توجه به آن فضا.

زرد. رنگ زرد شبیه نارنجی است. این رنگ حس شادابی و خلاقیت در محیط ایجاد میکند. بهترین حالت این است که از این رنگ در فضایی با نور طبیعی کافی، همراه با رنگ آرامش بخش دیگری، برای ایجاد فضایی آرام و دلنشین استفاده کنید.

قهوه ای. رنگ قهوه ای رنگ و بوی طبیعت را همراه خود دارد، احتمالاً  به این دلیل که با درختان و زمین مرتبط است. بنابراین، تِمهایی از  قهوه ای محیط را کاملاً آرام میکنند.

نه تنها میتوانید از قهوه ای به عنوان رنگ زمینه استفاده کنید بلکه وسایل چوبی زیادی نیز در دکوراسیون با رنگ قهوه ای قابل استفاده است. به نظر ما، برای اتاقی که تمایل دارید دوستان و خانواده تان در آن دور هم جمع شده و گپ و گفتی دلپذیر داشته باشند، ایدئال است.

بنفش. نمیتوان انکار کرد که از رنگ بنفش سلطنت تراوش میکند! اگر مایلید دکوراسیونی باکلاس داشته باشید، حتماً رنگ بنفش را به عنوان عنصر اصلی در پس زمینه اتاقهای خواب لحاظ کنید.

آبی. اگرچه آبی و بنفش عموماً در مقیاس رنگها همسایه هستند، نمایانگر احساسات بسیار متفاوتی هستند. درحالیکه بنفش رنگی لوکس و نماینده تجمل و سلطنت است، آبی رنگی آرامش تازه و بخش آرام است.

سبز. اگر مجبور باشید رنگی را برای نشان دادن طبیعت انتخاب کنید، احتمالاً سبز خواهد بود و نه قهوه ای، درست است؟ دقیقاً مانند طبیعت، سبز توانایی تسکین روح ما را دارد.

این رنگ برای ورودی ایدئال است. پس زمینه سبز انتقال از فضای بیرون به فضای داخلی را یکپارچه میکند.

خاکستری. رنگ خاکستری با بلوغ، هوش و آرامش همراه است. دیوارهای سرویس بهداشتی و فضاهای اداری با رنگ خاکستری بسیار پیچیده به نظر میرسند.

 

 

2- در محیط تصویری از محیط ایجاد کنید!

احتمالاً بعضی از تالارهای مجلل یا مکانهای رسمی مانند دادگاه ها و سالنهای کنفرانس را دیده اید که دارای آینه های عظیم روی دیوارها هستند. این کار تقریباً فضا را در ذهنمان دو برابر میکند، درست است؟

نمونه بارز دیگر این محیطها، فضای داخلی ماشین است. در اکثر اتومبیلهای لوکس دو نکته مشترک مشاهده میشود – یک، فضای داخلی با رنگ روشن و دو، بخش بزرگ شیشه ای (مثلاً سانروف سقفی گسترده).

فضاهایی با پنجره های بزرگ، درهای شیشه ای یا نورگیرها نور طبیعی زیادی را وارد میکنند و درنتیجه فضای بیشتری حس میشود. فضای داخلی با رنگ روشن نیز به جلوه و تأثیر محیط میافزاید. و اما در مورد آینه ها، اگر پنجره ها و درها آنقدر بزرگ نیستند که وجود آینه محیط را مجلل و لوکس کند، حداقل میتوانید از آنها (آینه ها) برای بزرگ کردن فضای داخلی استفاده کنید.

اکنون که سه عامل سه عامل اصلی در بزرگ شدن فضا را درک کردید، ممکن است بپرسید که اصلاً چرا باید این کار را انجام دهید؟ برای مبتدیان (در هر زمینه و حرفه ای)، فضای باز باعث باز شدن ذهن میشود. اگر در پیله ای کوچک و تاریک خود را حبس کنید، قطعاً ذهن شما نیز به سمت امور منفی رفته و محدود میشود. فضای باز، به ویژه حضور نور طبیعی، انرژی مثبت بیشتری را به خانه شما وارد میکند.

 

 

3- دکوراسیون شما؛ روانشناسی شما

پس از دقت کافی به عناصر پس زمینه، وقت آن است که جزئیات را هم اضافه کنید. این فرآیند بسیار مهم است زیرا تعیین کننده درک مهمانان شما از انتخاب ها، سلایق و حتی برخی ویژگیهای شخصیتی شماست.

به گفته ژان بودریار، جامعه شناس و فیلسوف فرانسوی، چهار معیار وجود دارد که افراد هنگام ارزیابی فضای داخلی روی آنها تمرکز میکنند. آنها به شرح زیر است:

عملکرد. مثالی بزنیم تا واضح شود. کاناپه ای را تصور کنید که میتواند 2 یا 3 نفر را به راحتی در خود جای دهد. اگر ببینید همین کاناپه قابلیت بازشدن دارد و به عنوان تخت خواب هم عمل میکند، ناخودآگاه، برداشت شما تغییر کرده و بهتر میشود. درست است؟

تبادل. درباره همان کاناپه، زمان خرید، قیمتش را جویا میشوید. با توجه به ارزان یا گران بودنش قدرت خرید خود را ارزیابی میکنید. اگر برایتان خیلی گران باشد، به گزینه های دیگر فکر میکنید که چه بسا برای فضایتان هم مناسبتر باشد.

نماد. اینجا کاناپه مثال خوبی نیست. بنابراین، به جایش به یک نقاشی فکر کنید. با دیدن یک نقاشی، ممکن است از خود بپرسید که نشان دهنده چیست؟ آیا معنایی دارد؟ یا فقط یک قطعه تزئینی بیهوده است؟

علامت. یک میز قهوه را تصور کنید. ممکن است فکر کنید که آیا برند آن طراحی و کارکرد را تحت الشعاع قرار میدهد؟ به عبارت دیگر، آیا این نماد یک وضعیت است یا قطعه ای کاربردی است؟

اینها برخی از سؤالاتی است که ممکن است هنگام ورود به خانه دیگران در ذهن شما ایجاد شود. به همین دلیل است که باید هنگام تزئین منزل خود دقت لازم را به خرج دهید. از وسایلی استفاده کنید که معنی داشته باشد، و جو سالم ایجاد کند.

نهایتاً، صادقانه بگوییم که هیچ پاسخ غلطی وجود ندارد. بنابراین، روی چیزهایی تمرکز کنید که در زندگی تان اهمیت دارد. بالاخره این خانه شماست.

 

4- فنگ شویی، چیزی که شاید نیاز دارید.

برای کسانی که با فنگ شویی آشنایی ندارند، بیایید با یک توضیح مختصر شروع کنیم.

فنگ شویی که به ژئومانسی چینی (Chinese geomancy) نیز معروف است از چین باستان نشئت میگیرد. به زبان ساده، فنگ شویی عملی است که از نیروهای انرژی محیط برای ایجاد هماهنگی و هارمونی در افراد استفاده میکند. با فنگ شویی میتوانید دو مسیر را طی کنید: مقیاس نصف و مقیاس کامل. به یاد داشته باشید که تمام کارکردن به معنای گرفتن قطب نما از فنگ شویی و تنظیم تک تک قطعات دکوراسیون مطابق با خوانشهای آن است. اگر اهل خواندن تاروت هستید، شاید مایل باشید فقط رویکرد جامع را در پیش بگیرید. اگرچه ممکن است برایتان انجام همه اجزا و مراحل آن امکان پذیر نباشد، همچنان میتوانید برای بهبود انرژی مثبت اطراف خود نکات ظریفی از فنگ شویی را به آن اضافه کنید.

اولین و مهمترین تغییراتی که باید در ورودی خود ایجاد کنید: باید گرم و پذیرا، رنگارنگ و البته تمیز و مرتب باشد. در مرحله بعد، باید مبلمان را به گونه ای بچینید که به راحتی بتوانید آستانه در را ببینید. قدم دیگر، قراردادن عناصر طبیعی کافی مانند گل و گیاه و سنگ در قسمت ورودی است. مهمتر از همه، حواستان باشد که خانه خود را تمیز و کاملاً مرتب نگه دارید.

با وجود تمام ایده هایی که گروه مورفلور در اینجا بیان کرد، باز هم تأکید میشود که نهایتاً، شمایید که در خانه خود زندگی می کنید. بنابراین، هنگام طراحی داخلی یا چیدمان مجدد این نکته را بخاطر داشته باشید. و یادتان باشد که همیشه حس و حال مثبت را حفظ کنید.

برچسب ها: ژان بودریار، فنگ شویی، ژئومانسی، طراحی داخلی،  دکوراسیون