Logo-scaled (2)

EN
IT
AR

ایمنی محل کار در مشاغل مرتبط با چوب و پارکت

اتلاف وقت است، پر هزینه است، دردسر دارد… همه این توجیه ها عادی، درعین حال بهانه های بدی است که برخی از تولیدکنندگان به ایمنی کارگاه پارکت بهایی نمیدهند. یک قرن پیش، امری معمول بود که شرکتها در بی توجهی کامل به سلامت کارکنان فعالیت میکردند (البته آن زمان امید به زندگی نیز چند دهه کوتاهتر بود). با ورود به قرن جدید، نگرشها تغییر کرده است. کارفرمایان متوجه شده اند که کارکنان سالم کارکنان مولد هستند که منجر به سودآوری بهتر برای کل شرکت میشوند. اگر همچنان به انگیزه بیشتری نیاز دارید، دلایل زیر را برای ایمن سازی محل کار مطالعه کنید.

در این مقاله خواهید خواند:

1- نگران پولتان باشید!

هرچند این دلیل دلچسبی برای اجرای روشهای ایمن در محل کار نیست، توجه اکثر صاحبان مشاغل را به خود جلب میکند. اگر برای این کار دلیلی نمی بینید، نتیجه نهایی و خطوط آخر این مقاله را بخوانید. قابل لمس نبود؟ این صحنه را در ذهن خود مجسم کنید: هر بار کارگری آسیب میبیند، عملاً هزینه آن برای شرکت است. شاید فقط کمی مجروح شده باشد و «مثل یک مرد» آن را نادیده بگیرد و تمام روز به کار ادامه میدهد. اما او دیگر صددرصد سالم نیست. اگر جراحتش جدی باشد، تمام مدت درمان از رفتن به پزشک یا اورژانس تا استراحت بعد از آن تولیدی در کار نیست. احتمالاً تنها نمیرود، بنابراین همکارش نیز در آن روز ساعتهایی را کار نخواهد کرد تا همکار مجروحش را به دکتر برساند. باقی کارگران هم که در محل کار هستند، روحیه شان تضعیف شده – چون به تازگی شاهد صدمه دیدن رفیق خود بوده اند و دیگر به طور جدی و با انگیزه بالا مولد نخواهند بود.

حوادث مستلزم استراحت حتی بیشتر هزینه بر است. شاید سایر کارکنان تلاش کنند تا کار فرد مصدوم را پوشش دهند، اما باعث خستگی، استرس و کاری بی ثمر میشود. اگر هم بخواهید کارمند دیگری استخدام کنید، در فرآیند استخدام و آموزش وقت تلف میشود.

2- بیشتر نگران پولتان باشید!

درباره کارگری که باید به بیمارستان منتقل شود: بیمه او مدعی خواهد بود و از بیمه شما هزینه درمان، از کار افتادگی و حقوق کارگری را دریافت میکند. در مقابل، اگر محل کارتان ایمن و بدون حادثه باشد، در نهایت هزینه های کمتری بابت بیمه به دنبال دارد.

3- خیلی بیشتر نگران پولتان باشید!

برگه اطلاعات ایمنی مواد را در محل کار ندارید؟ برق غیرقانونی به دستگاه های خود وصل میکنید؟ وزارت بهداشت و کار،خوشحال خواهند شد که شما را برای هرگونه تخلف جریمه کنند. بعضی از تولیدیهای پارکت چوبی، تنها به این دلیل که نتوانسته اند چند صد میلیون جریمه اداره بهداشت و ایمنی شغلی را بپردازند، تعطیل شده اند. برخی از مقرراتی که ممکن است از آنها آگاه نباشید:

  • هر زمان که مواد شیمیایی خطرناک خصوصا در قسمت رنگ و فینیش پارکت چوبی، در محل کار وجود دارد، باید برگه اطلاعات ایمنی مواد موجود باشد (از طرف تولیدکننده محصول آنرا تهیه کنید).
  • باید از تجهیزات ایمنی مناسب (حفاظت از دست، چشم و تنفس) استفاده شود.
  • همه کارفرمایان باید یک برنامه ایمنی مکتوب برای کار خود ارائه دهند که شامل گزارش تصادف، آموزش، مستندسازی، کنترل مواد خطرناک و موارد دیگر است. این فقط ذره ای از خروار است. یادتان باشد که ایمنی فقط یک ایده خوب نیست، بلکه قانون است.

4- ظرفیت ریه مهم است.

همه میدانیم که باید نفس بکشیم تا زنده بمانیم. جای تعجب است که برخی از کارگران به سلامت و محافظت از ریه های خود اهمیتی نمیدهند. در تولید پارکت چوبی، بارها ضرورت ایجاب میکند که کارگر و کارفرما از محافظ تنفسی استفاده کنند. اعم از ماسکهای تنفسی ساده یکبار مصرف تا مدلهای محافظ تمام صورت که دارای کارتریجهای قابل تعویض هستند. اولا زمان سنباده زدن پارکت، باید از محافظ تنفسی در برابر گرد و غبار چوب استفاده شود. این نوع گردو غبار از جمله مخاطرات شایع و جدی سلامتی است. ثانیا تقریباً تمام تولیدکنندگان فینیش استفاده از ماسک تنفسی را توصیه میکنند. استفاده از ماسکهای تأییدشده، هنگام کار با انواع خاصی از فینیش کاملاً ضروری است. برای انتخاب نوع ماسک تنفسی در هر بخش کار به برگه اطلاعات ایمنی محصول مراجعه کنید.

5- دیدن نیز مهم است.

کلیشه ای است، اما درست است: تصادفاتی که بینایی را از انسان میگیرد، تنها در یک چشم برهم زدن اتفاق میافتد. زمان نصب پارکت، برشکاری و حتی اجرای فینیش باید چشمانتان را از پرتاب خرده ریزها و تراشه ها محافظت کنید. عینک ایمنی، عینک حفاظ دار یا محافظ صورت، لنز پلی کربنات مقاوم در برابر ضربه دارد. (عینک معمولی ویژگیهای حفاظتی عینک ایمنی را ندارد.) مزیت اضافی عینک حفاظ دار محافظت حدقه چشم است و در صورت برخورد ضربه، نیرو را به طور یکنواخت توزیع میکند.

6- شنوایی حیاتی است.

چی؟ عنوان عجیبی است؟ متأسفانه امروزه خیلی از کارکنان و کارفرمایان در محل کار خود قدم میزنند و حسرت میخورند که کاش در سالهای آغازین کار بیشتر از عقل سلیم بهره میبردند! و از محافظ گوش در حین کار استفاده میکردند. باید بتوانید صدای دستگاه خصوصاً دستگاه ساب را بشنوید تا مطمئن شوید به درستی کار میکند. پس از گوش خود محافظت کنید. از استوانه های کوچک یکبار مصرف از جنس فوم تا انواع گوشگیر که شبیه هدفونهای بزرگ است و کل گوش را از سر و صدا محافظت میکند.

7. سایر اعضای بدن شما هم، به ایمنی و سلامتی نیاز دارد.

اگر دیدید فردی که در اثر بی احتیاطی در محیط کار کم شنوا یا ناشنوا شده، از درد زانو هم رنج میبرد، تعجب نکنید. چون به احتمال زیاد یک عمر بدون پد زانو، روی پارکت زانو زده و کار کرده است. خوشبختانه امروزه بسیاری از تولیدکنندگان و کارکنان از آسیبهای جسمی احتمالی در محیط کار آگاهی دارند. بهترین پد زانو جهت استفاده در مشاغل مرتبط با چوب و پارکت، پدهای صنعتی با یک لایه بیرونی است که باعث سایش یا خرابی چوب نمیشود.

سایر اعضای بدن خود را نیز که در محل کار در معرض خطر هستند فراموش نکنید. اگر شیء سنگینی روی پایتان بیفتد کفش مخصوص کار از پاهای شما محافظت میکند. یکی از بزرگترین خطرات کار با اره و سایر ابزارهای برقی است. حتماً خودتان را عادت بدهید تا همیشه قبل از انجام تنظیمات یا تعویض تیغه، اره، فرز یا سایر ابزار برقی را از برق بکشید. وقتی با اره رومیزی کار میکنید، بجای انگشتان خود از یک تراشه چوبی برای فشار در نزدیکی تیغه استفاده کنید. و هنگام استفاده از اره دیسکی، از قرار گرفتن دقیق موقعیت مکانی خود اطمینان یابید، چون قطعاً نمیخواهید آن را مستقیم به سمت خود بیاندازید. همچنین، هرگز محافظ ایمنی یا سایر قسمتهای تعبیه شده جهت ایمنی را از ابزارها برندارید – وجود آنها بی دلیل نیست.

8- جلوگیری از آتش سوزی

متأسفانه چندین روش وجود دارد که صاحبان مشاغل چوب و پارکت به معنای واقعی کلمه کسب و کار خود را به آتش میکشند. خبر خوب اینکه با کمی آگاهی، خطرات قابل پیشگیری است.

اول، خطر احتراق خود به خودی کیسه های حاوی ضایعات حاصل از سنباده. بارها شنیده ایم که مغازه، وانت یا (شاید بدتر از همه) منزل شخصی آتش گرفته، زیرا کیسه های پر از خاک چوب همان جا رها شده بودند. این به راحتی قابل پیشگیری است: کیسه ها را وقتی که تا نصف پر شد، خالی کنید. هرگز کیسه پر از خاک چوب را به کناری رها نکنید، حتی در حد یک ناهار خوردن. به ریسکش نمی ارزد.

هنگام رنگکاری نیز احتمال آتش سوزی وجود دارد. پارچه های آغشته به رنگ در معرض خطر احتراق خود به خودی هستند. به هیچ عنوان پارچه های لک شده را در سطل زباله رها نکنید یا حتی در یکجا روی هم انباشته نکنید. گرمای ایجاد شده باعث شعله ور شدن آنها میشود. تولیدیهای چوب و پارکت به شیوه های مختلفی با این پارچه ها برخورد میکنند: از آویزان کردن آنها روی بند رخت تا پهن کردن آنها روی کف بتنی جهت خشک شدن. مطمئنترین راه قرار دادن آنها در ظرفی نسوز با دری محکم است. (تأمین کنندگان تجهیزات ایمنی برخی از ظروف را فقط برای این منظور میسازند.)

در مرحله اجرای فینیش نیز احتیاط کنید. اکثر تولیدکنندگان فینیش توصیه میکنند قبل از فینیش، تمام منابع احتراق را خاموش کنید، به ویژه در استفاده از فینیشهایی که نقطه اشتعال پایینی دارند (مانند فینیش پلی اورتان). اگر پارکت تازه فینیش شده مشتعل شود، تولیدکنندگان با توان هرچه بیشتر پا به فرار میگذارند.

9- از بچه ها محافظت کنید.

اگر به ایمنی خود اهمیت نمیدهید، لااقل به فکر اطرافیانتان باشید. خصوصاً وقتی در حال تعمیرات و تغییرات هستید، احتمالاً کودکان حضور داشته باشند. وقتی محل کار را برای ناهار ترک میکنید، مشتاقند میخکوب بادی را تست کنند یا به ماشین پوست چرخشی بدهند. به همین دلیل بسیار مهم است که وقتی مراقبت و نظارتی نیست، تمام ابزارها را از دسترس خارج کنید.

10- کیفیت=پول

این نتیجه نهایی است. کارکنان ایمن کار باکیفیت تولید میکنند و این به کسب و کارتان رونق میبخشد و مایه شکوفایی و موفقیت شماست.