Logo-scaled (2)

EN
IT
AR

تاریخ پارکت: از ابتدای قرن 19 تا پایان جنگ جهانی

پارکت چوبی در ساخت و سازهای مدرن بسیار زیاد استفاده میشود؛ از آپارتمان گرفته تا خانه و محل کار. البته همیشه اینطور نبوده. محبوبیت استفاده از چوب به عنوان کفپوش در طول تاریخ ثبت شده بشر، فراز و نشیب داشته است. اگرچه منشأ آن به عنوان کفپوش به طور سنتی به قرون وسطی برمیگردد، شواهدی وجود دارد که کفپوشهای چوبی تا زمان هیتیها یعنی 6500 سال پیش وجود داشته است. مورفلور در سه مقاله جدول زمانی از برخی نقاط عطف تاریخ پارکت چوبی را تهیه کرده است. این مقالات به شکل دادن کفپوش چوبی به شکلی که امروزه میشناسیم کمک کرده است. جدول زمانی تاریخی، داستانی از نوآوری و سخت کوشی را ارائه میدهد – موضوعی که صنعتگران امروزی را با آنچه مربوط به قرنها پیش است پیوند میدهد.

در این مقاله خواهید خواند:

1- تاریخ پارکت چوبی در قرن 19

 

1828

ویلیام وودورث با ثبت اختراع اولین ماشین برنامه ریزی و تطبیق، صنعت الوار را برای همیشه تغییر میدهد.

 

1828

در حالی که جنگهای ناپلئونی واردات مربوط به حیوانات را قطع میکند، ابرهارد استاوف دباغ آلمانی پوست حیوانات خود را پس از فراوری در قالب چسب استاوف میفروشد.

 

18401875

موکتهای دیواری در خانه های طبقه بالای آمریکایی مد میشود. به گفته NTHP: «در اواسط قرن، معماران و منتقدان شکایت داشتند که استفاده از کفپوشها چنان گسترده شده که تعداد کمی از نجارها زحمت کارگذاشتن تایل چوبی را به خود میدهند، چراکه به خوبی میدانند کارشان به چشم نمیآید.» کاج زرد همچنان متداولترین کفپوش چوبی است و کارخانه های چوببُری تخته هایی با عرض استاندارد تولید میکنند. تخته های مدل کام و زبانه بدون لاک و جلا ولی با رنگ آمیزی همچنان در آشپزخانه ها، سالنها و اتاقهای خواب استفاده میشود.

 

1852

کروسبی برای ساخت ماشین طراحی ساختار کام و زبانه در تخته های چوبی حق ثبت اختراع را دریافت میکنند.

ساختار کام و زبانه

1875

هنرمند فرانسوی، گوستاو کایلبوت، “خراشهای کف” (the floor scrapers) را به اتمام میرساند، نقاشی رنگ روغن که خراشهای کفپوش چوب سخت را در کار نشان میدهد. به تصویر کشیدن مردان طبقه کارگر بدون پیراهن باعث ایجاد رسوایی در جامعه هنری میشود.

 

18751900

معماران و طراحان آمریکایی تحت تأثیر طراح و منتقد انگلیسی چارلز لاک ایستلیک و کتاب او “نکاتی درباره چیدمان مبلمان و اثاثیه در خانه و سایر جزئیات” (1868) قرار دارند که در دهه 1870 وارد آمریکا میشود. طبق روایت NTHP ایستلاك جهت سادگی در طراحی، پارکت چوبی را کانون توجهات قرار میدهد و آن را برای اولین بار به جای “انتخاب گستاخانه” به “گزینه محبوب” تبدیل میکند. کارخانه های اره بری آمریکایی با ضخامت مربعهای پارکت چوبی از ⅜ اینچ تا 1 اینچ، پیشنهادات طراحی را گسترده میکنند. پارکت ضخیمتر کام و زبانه دارد و به پارکت نازکتر نیز چسب و میخ زده میشود.

مثلاً در کاتالوگ پارکت توسط تولیدی جانسون در سال 1895، نوشته شده که پارکت ضخیمتر (⅞ اینچ) کام و زبانه ای آن باعث میشود تا پارکت با میخ محکم شود.

تاریخ پارکت چوبی

1885

فرانک نورتون، سفالگر در ماساچوست ، شرکت Norton Emery Wheel را برای تجاری سازی تولید سمباده با پایه شیشه به ثبت میرساند. مواد ساینده با ذوب رس و سنگ سنباده در 2300 درجه در کوره ایجاد می شوند.

1886

ساموئل کورتیس جانسون تولیدی پارکت چوبی را تأسیس میکند. او که از سوی مشتریان با بمباران سؤالات درباره نگهداری محصول مواجه میشود، دو سال بعد واکسی به نام همان تولیدی را روانه بازار میکند. قیمت این واکس 6/0 پوند در 1905 بود که بعدها فروشش از خود پارکت پیشی گرفت.

1891

ادوارد گودریش آچسون، شیمیدان در شهر مونونگاهلا، به دلیل اختراع سمباده های کاربید سیلیکون، شناخته می شود و شرکت Carborundum را تأسیس میکند. تا این مرحله مواد ساینده از سنگ سنباده، سنگ و لعل ساخته میشوند.

1893

اولین زمین بسکتبال اروپا در YMCA در پاریس نصب شده است. امروزه پارکت بلوط با طراحی چپ و راست قدیمیترین زمین بسکتبال محسوب میشود.

اولین زمین بسکتبال اروپا در YMCA در پاریس

1897

با رواج پارکت افرا در کارخانه ها، مدارس و دفاتر پست، انجمن تولیدکنندگان پارکت افرا شکل میگیرد.

 

1898

تطبیق انتهایی اختراع شده و به زودی در کارخانه های تولید پارکت چوبی استفاده میشود.

 

2- تاریخ پارکت چوبی در ابتدای قرن 20

 

1900-1930

طرحهای کف در خانه های آمریکایی کم کم رایج شده، فضاهای بزرگتر با پارکت چوبی در ساخت و سازهای جدید گسترش مییابد. کف بلوط، شاه بلوط ، افرا و غان بصورت کام و زبانه مورد استفاده قرار میگیرد. بهبود فینیش پارکت چوب با رنگ، لاک و موم عادی میشود. پارکتهای تیره تر استفاده میشوند، و رنگ همچنان به عنوان پوششی محبوب برای چوبهای نرم مورد استفاده قرار میگیرد.

پارکتها با دست بریده می شوند و به صورت دستی میخکوب میشوند. نصابها از تیشه کوچک شبیه به تیشه میخکوبی روی پشتبام  استفاده میکنند که سر آن در زاویه قرار گرفته است. از دیگر ابزارهای میخ زدن میتوان به چکشهای بزرگ پنجه مستقیم ، اغلب چکش 16 اونسی برای کف 8/3 اینچی و چکش 20 اونسی برای کف 4/3 اینچی اشاره کرد.

 

1901

پارکت زینتی و میخدار پدیده تازه ایست. جانسون پارکت 16/5 اینچی را در مجموعه ای گسترده از الگوها به فروش می رساند.

 

1906

اف. جی اودل کتاب “پارکتهای چوبی” را منتشر میکند، کتابی حاوی توصیه ها و نکات درباره این صنعت  که البته بسیاری از آنها سرگرم کننده است. منابع چاپی صنعت پارکت چوبی همچنان در حال گسترش است.

 

1908

مارتین پیرسون، یک ابزار میخزنی دستی را اختراع میکند که میخها را در مسیر یک پیستون قرار میدهد و عملاً اولین دستگاه میخزنی را  اختراع میکند. به میخزنِ پیرسون معروف میشود.

میخزنِ دستی پیرسون

1909

اورویل مورس، از میشیگان، یک دستگاه جمع کننده گرد و غبار را ثبت اختراع میکند، این فناوری در آینده نقش زیادی در سیستمهای جمع آوری گرد و غبار پارکت چوبی خواهد داشت.

دستگاه جمع کننده گرد و غبار

1909

NOFMA، انجمن ملی تولیدکنندگان پارکت بلوط، در شیکاگو تأسیس شده و استانداردهای صنعت را تعیین میکند.

 

1909

جان اچ پروگ از شرکت ماشین سازی پارکت آمریکایی در اوهایو، حق ثبت اختراع اولین دستگاه سنباده کف را دریافت میکند. یک سال قبل از ثبت اختراع، در سال 1908، این ماشین جدید توجه مجله برق، نیرو و گاز را جلب کرد و اینگونه نوشت: “سازندگان ادعا میکنند این ماشین به اندازه 20 مرد کار خواهد کرد و علاوه بر این، بسیار ارزانتر و بهتر است، و به سرعت در حال ایجاد تقاضا برای پارکت است که با فینیش داخلی هماهنگی خواهد داشت. “

باب گلدستین، اولین ریشه های ماشین سنباده کف را چنین بازگو میکند: در پیشنهادی که از طرف پیمانکاری که در حال ساخت ساختمان علوم طبیعی در دانشگاه استنفورد کالیفرنیا بود، اشتباهی رخ داد که منجر به اختراع دستگاه سنباده کف شد. پیمانکار هزینه “تسطیح” کفپوش چوبی را کنار گذاشت و این اشتباه تا زمانی که برنامه کاری توسط ناظر ساخت و ساز تنظیم نشده بود، مورد توجه قرار نگرفت. ساییدن و تراشیدن سطح و فینیش پارکت چوبی با دست در آن زمان روشی معمول بود و هزینه انجام آن برای شرکت بسیار سنگین بود. ضرورت مادر اختراعات است. ناظر ساخت و ساز آقای جان اچ. پروگ ، كه دانش كاملاً خوبی در مورد تجهیزات چوب داشت ، اجازه ساخت دستگاه مکانیکی برقی تسطیح کف را دریافت كرد. وزن دستگاه اولیه بیش از 400 پوند بود که اپراتور روی دستگاه ایستاده بود. پروگ شرکتی را تاسیس کرد که او آن را شرکت ماشین آمریکایی تسطیح کف مینامید. دستگاه وی از موتور 5 اسب بخار و کاغذ سنباده استفاده کرده بود که برای صنعت تولید مبلمان ساخته شده بود و برای شرکت ساختمانی مبلغ 4000 دلار صرفه جویی کرد – که در اوایل دهه 1900 پول زیادی بود و در پارکتهای کاج اورگان در مقایسه با ظاهر و هزینه تراشیدن و ساییدن با دست کار خوبی بود که در سراسر کشور و جهان گسترش یافت. در سال 1904، در نمایشگاه جهانی سنت لوئیس، شرکت ماشین سازی کفپوش آمریکایی به دلیل موفقیت در تولید و به نمایش گذاشتن اولین دستگاه عملی سنباده کف جهان، مدال برنز دریافت کرد.

 

1911

ادوین بروس شرکت بروس را در کانزاس سیتی تأسیس کرد. این شرکت به یکی از برجسته ترین تولیدکنندگان پارکت چوبی در قرن 20 تبدیل میشود.

 

1916

مینویکس، شرکتی که دو سال قبل توسط آرتور بی هریسون تاسیس شد، برس مایع با پایه پارافین را برای آب بندی سنگ تولید میکند و بعداً برای پارکتهای چوبی به کار آمد.

 

1919

ویلهلم ادنر، صاحب فروشگاه قهوه / مواد غذایی در سوئد، که واکس کفپوش از تولیدات خانگی خود را با نام بونوکس میفروشد، تجارت مراقبت از پارکت چوبی را با عنوان Bona AB ثبت میکند.

 

1921

جان هوارد از وست نیو برایتون، نیویورک، “برس یا پاک کن برقی کف” را اختراع میکند، که به نمونه اولیه بافر تبدیل خواهد شد.

 

برس یا پاک کن برقی کف

1931

رابرت جی بروس از شرکت ای. ال. بروس حق اختراع پارکت چوبی پیش ساخته کف را که قبل از نصب در کارخانه خود تراش داده، واکس زده، صیقل داده و رنگ شده، دریافت میکند.

وی در تقاضای ثبت اختراع خود در سال 1929 می نویسد: “این بدین معناست که به جای قرار دادن تایلها در شرایط معمول فینییش پارکتها، فینیش سطوح را در کارخانه و قبل از جای گذاری تایلها انجام میدهم.” لایه کف فقط برای قرار دادن بلوکها در موقعیت قرار دارد و کف بلافاصله آماده استفاده میشود.

1937

دکتر اوتو بایر شیمی پایه پلی یورتان را کشف میکند؛ ماده شیمیایی که بعداً در محصولات کفسازی استفاده میشود.

1938

هنری او. اندرسون ماده ساینده انعطاف پذیر و با بافت درشت را برای شرکت نورتون به ثبت رساند. او بر اهمیت داشتن ساینده با بافت باز و درشت تأکید میکند و تمایل دارد از پارچه لنو به عنوان جنس پشت کار استفاده کند، اما هنوز کاملاً روی آن سوار نشده است: “تا آنجا که به ویژگیهای خاص اختراع مربوط میشود، ممکن است از یک پارچه حساس یا هر پارچه بافت باز استفاده کنم، خواه با بافت ساده ساخته شود یا نه”

دیسکهای پشت صفحه به جای لایی پشم ضخیم و محکم به عنوان ساینده استفاده میشوند.

جان ال جونز، در سمت چپ تصویر، در سال از طریق آرکانزاس و واشنگتن 1925 وارد کالیفرنیا شد. او در جامعه سیاه پاسادنا ارتباطاتی داشت که به او کمک کرد در هتل سبز کار کند، جایی که بسیاری از افراد جامعه به عنوان خدمتکار کار میکردند. جان در هتل کار میکرد و به تدریج تعمیر و نگهداری پارکت را شروع کرد، کفها را سنباده، لاک جلا و واکس میزد. کم کم برای اطرافیان سؤال شد که چه کسی از پارکتهای هتل مراقبت میکند. بنابراین خدمات کف و نظافت منزل با نام جونز به وجود آمد. میراثی آغاز شد که طی چندین نسل، موانع را بشکند و به بیشماری از افراد جامعه کمک کند. جولین جونز، همسر جف و عروس نوه جان میگوید: “هتل سبز یک مرکز اجتماعی بود و جامعه سیاهان از یکدیگر مراقبت می کردند.”

“جان جوانان زیادی را که در معرض خطر بودند استخدام کرد و آنها را مشغول به کار کرد. آنها با یکدیگر تماس میگرفتند و به یکدیگر کمک میکردند.” جان برای کار شبکه ای و حرفه ای بودنش مشهور شد. او 10 فرزند داشت. جولین درباره جان و فرزندانش میگوید: “او برای آنها میراث کاری و میراث مالی به جا گذاشت.” او اولین سیاهپوستی بود که میان عمارتهای سفیدها زندگی میکرد. وی مومها و فینیشهای خود را ساخت و از قطعات مختلفی از ماشین آلات برای ساخت بافر خود استفاده میکرد.

1942

بروس فرآیند مکانیزه فینیش کارخانه خود را برای تایلهای چوبی کف ثبت میکند. خط 200 فوت فینیش شرکت با سرعت 20 فوت در دقیقه کار میکند. در تبلیغات از اوایل سال 1938، این شرکت محصولات خود را به عنوان “یکنواخت ترین و قابل اطمینانترین سطح پارکت چوبی تا به حال” تولید کرده است.

1943

گوستاو کِر از استکهلم، تولید کننده اسباب بازیهای چوبی، مبلمان و کف، حق ثبت اختراع ایالات متحده را برای اولین پارکت چوبی مهندسی مدرن، ساختاری مرکب از سه لایه چوب چسبیده به هم، دریافت میکند.