Logo-scaled (2)

EN
IT
AR

9 تفاوت پارکت چوبی و پارکت لمینت

در این مقاله منظور ما از پارکت چوبی، پارکت مهندسی شده چوبی است. آیا پارکت تمام چوب مهندسی شده با پارکت لمینت یکسان است؟ خیر، این دو نوع پارکت یکسان نیستند. تفاوت پارکت چوبی و لمینت در این است که پارکت لمینت، پارکتی مصنوعی بوده و به نحوی ساخته شده است که شبیه به چوب باشد در حالی که پارکت تمام چوب یا مهندسی شده از چوب واقعی است.

در این مقاله خواهید خواند:

1- نصب پارکت چوبی و پارکت لمینت

قبل از نصب پارکت چوبی مهندسی شده، باید این نکته را در نظر بگیرید که چگونه تایلها ها با استفاده از ابزار در محل نصب قرار می گیرد. در این دسته بندی سه نوع پارکت تمام چوب مهندسی شده وجود دارد:

بدون چسب

در انواع مختلف پارکت های مهندسی شده، نیاز دارید تا چسپ را بر سطوح  و در محل اتصال به کار ببرید. لبه های پارکت های مهندسی شده بدون چسب، دارای نر و مادگی  هستند،که باعث می شود، محکم در یکدیگر قفل شوند.

پارکت های مهندسی شده بدون چسب به علت روش نصب مستقیم ، می تواند برای پروژه هایی که توسط خودتان اجراء میشود، بدون تحمیل هزینه کارگری اضافه، استفاده شود. قبل از نصب این نوع پارکت اطمینان حاصل کنید که سطح مد نظر هموار و صاف باشد تا به یک  فینیش  ظریف و زیبا دست پیدا کنید. پارکت مهندسی بدون چسب بر اساس عملکرد آن، انتخابی استاندارد برای بسیاری از صاحبان منازل است.

چسب زده شده

در این نوع پارکت برخلاف نوع بدون چسب لازم است، برای اتصال و افزایش استحکام آن از چسب استفاده شود.  به طبع به خاطر هزینه اضافی چسب و  صرف زمان لازم برای اتصال تخته ها، پول بیشتری به نسبت پارکت مهندسی شده بدون چسب پرداخت می کنید.

مشکل اساسی پارکت های تمام چوب مهندسی چسب زده شده، تعویض بسیار سخت آن در هنگام آسیب دیدگی است.

پیش چسب زده شده

همانند مورد قبلی، تخته های از پیش چسب زده شده، برای اتصال و استحکام قطعات نیازمند چسب است. برای تاثیر عملکرد چسب، کمی رطوبت و مقداری آب قبل از نصب تخته ها به یکدیگر لازم است. البته روشهایی دیگر مانند روش میخی یا کلیکی نیز وجود دارد.

2- فینیش پارکت چوبی و پارکت لمینت

بر اساس دکور و طراحی مد نظرتان، فینیش پارکت شما ممکن است متفاوت باشد. پارکت های تمام چوب مهندسی شده در ارائه انواع طرحهای خود موفق بوده است، بنابراین می توانید به فینیش با کیفیت بالا دست یابید.

فینیش های موجود در بازار عبارت است:

  • سطح چوبی

فینیش تمام چوب شاید رایج ترین نوع فینیش باشد. تخته های تمام چوب مهندسی شده در دو نوع طراحی روکش دار و چاپ شده در دسترس است.

برای نیل به طراحی داخلی مورد نظر، پارکت های تمام چوب مهندسی شده در  فینیش  های مختلفی از قبیل تخته های سخت چوب و نرم چوب موجود است. چوب برخلاف برخی پارکت های تمام چوب، کمتر محدودیت می پذیرد و می تواند امکانات متعددی ایجاد کند.

  • لمینت

از لحاظ فنی، لمینت نوعی پارکت مهندسی است، با این تفاوت که به صورت کاملاً مصنوعی بوده و به نحوی طراحی شده است تا شبیه پارکتهای چوبی به نظر برسد.

  • سنگ

درست است که تمرکز این نوشتار بر روی چوب است، اما دانستن اطلاعات کافی در مورد کاشی های مهندسی شده و پارکت سنگی نیز در خور اهمیت است.

پارکت سنگی مهندسی شده، سنگ خرد شده است که با استفاده از رزین پلیمری (زمینه) – به عنوان چسپ و برای نگه داشتن تکه های خرد شده – ساخته میشود. اصولا پارکت های سنگی مهندسی شده می تواند از سنگ آهک ، مرمر خرد شده یا کوارتز ساخته شود و حتی پارکت های سرامیکی زیبا و منحصر به فردی را به نمایش بگذارد. بودجه شما ممکن است برای تحقق فینیش  مورد علاقه تان محدود باشد، اما با پارکت سنگی مهندسی شده می توانید از  فینیشی زیبا اما با قیمتی کمتر لذت ببرید.

سنگ های خرد شده در پارکت سنگی مهندسی شده با کمک چسب (رزین پلیمری) و تحت فشار بالا با یکدیگر پیوند برقرار می کنند. سنگ های مهندسی شده برعکس سرامیک های طبیعی، غیر قابل نفوذ و به طبع در برابر رطوبت مقاوم هستند.

همچنین پارکت های سنگی برخلاف سخت چوب مهندسی شده، مقاومت بالاتر و تاثیر پذیری کمتری در برابر مواد ساینده دارد. از این رو نسبت به دیگر انواع پارکت دارای کاربردهای بیشتری است. وجود فینیش  های مختلف پارکت های سنگی در بازار، باعث شده است، تا با خیالی آسوده از ماندگاری بالای آن و بدون به خطر افتادن طراحی داخلی خود لذت ببرید.

  • کاشی

کاشی های مهندسی شده همانند پارکت سنگی مهندسی شده، شامل سنگ و مرمر است، که تحت فشار بالا فشرده شده و به وسیله چسپ پلیمری به همدیگر متصل می شود. برخلاف گرانیت، کاشی می تواند سریع ساییده شده و اگر در معرض کاهش نور خورشید قرار بگیرد، کیفیت تصویری آن کاهش می یابد. بر این اساس کاشی های سرامیکی برای نواحی کم تردد مناسب است و همینطور بیشتر برای فضاهای داخلی توصیه می شود.

3- بافت پارکت چوبی و پارکت لمینت

بافت لایه سطحی پارکت های تمام چوب در انواع گوناگونی میتواند عرضه شود و هر کدام به نوعی احساس واقعی به بیننده منتقل کنند. همچنین ممکن است، بافت پارکت های تمام چوب مهندسی شده بر اساس ناحیه ای که قصد دارید، آن را نصب کنید، دستخوش تغییر شود.

چند نمونه از بافت عبارت است:

– پریشان

– خراش شده دستی

– صاف

– برس شده

4- تولید پارکت چوبی و پارکت لمینت

  • پارکت های مهندسی فشار بالا (HPL)

اصولا تخته های مهندسی شده فشار بالا به علت ساختار مستحکم آن با دوام است، و حتی در مقابل آب و مواد شیمیایی از مقاومت زیادی برخوردار است. از آن جایی که این پارکت ها به وسیله لایه های اشباع شده در رزین فنولیک و تحت فشار بالا ساخته می شود، تخته ها میتوانند آزمایش های مختلفی را با موفقیت تحمل کنند.

پیوندهای ایجاد شده نیز به علت گرماسخت بودن رزین فنولیک، مستحکم است، بنابراین باعث افزایش دوام آن نسبت به دیگر پارکت ها میشود. تخته های HPL گران تر از انواع DHL است و ممکن است قیمت نصب پارکت های مهندسی شده بر واحد متر مربع افزایش یابد. در ایران (بازار سهروردی) به این نوع پارکت و نوع بعدی، لمینیت میگویند.

  • پارکت های مهندسی با فشار مستقیم (DHL)

تخته های DHL نیز از لایه های تزریقی بسیاری تشکیل شده است که در یک مرحله انجام میگیرد. بنابراین پیوند ضعیف تری بین لایه ها ایجاد می شود؛ هرچند که می توان تخته ها را در نواحی با ترافیک کمتر و بدون شکستگی و آسیب دیدگی استفاده کرد.

تخته های DHL بر اساس عملکرد آن، رایج ترین تخته های مورد استفاده در کف خانه هاست. این نوع تخته ها بر خلاف HPL قیمت کمتری داشته و بیشتر مناسب منازلی است که بودجه محدودی در این خصوص کنار گذاشته اند.

5- ضخامت پارکت چوبی و پارکت لمینت

محدوده ضخامت چوب مهندسی شده و لمینت  از خیلی نازک 6 میل تا ضخامت بالا 18میل متفاوت است.

چوب مهندسی شده برحسب ضخامت در دسته های ذیل طبقه بندی می شود:

– تخته های چوبی مهندسی شده نازک: 6میل

– ضخامت متوسط: 12میل

– ضخیم: 18میل

– ضخامت برای لایه سخت چوب سطحی، 1 تا 5 میلیمتر است.

6- پهنای تایل پارکت چوبی و پارکت لمینت

تخته های پارکت دارای پهناهای مختلفی است. شما می توانید نازک، متوسط و پهن این تخته ها را با ابعاد ذیل تهیه کنید:

تخته های باریک: 7.5 تا 10 سانت

تخته های با پهنای متوسط: 10 تا 13 سانت

تخته های پهن: بالاتر از 13 سانت

7- رنگ پارکت چوبی و پارکت لمینت

شما می توانید پارکت های تمام چوب مهندسی را در رنگ های متنوعی تهیه کنید:

-بژ

-سیاه

-قهوه ای

-خاکستری

-نارنجی

-قرمز

-سفید

-زرد

 

ما در مقاله زیر رنگهای مد پارکت را مورد بحث قرار دادیم:

8- گونه های چوبی پارکت چوبی و پارکت لمینت

گونه های چوبی بومی

  • بلوط قرمز

بلوط شاید بخاطر بیشترین استفاده از گذشته تا به امروز، رایج ترین و معروف ترین انتخاب باشد. بلوط مبلمان را در خانه تکمیل کرده و باعث یکنواختی ظاهری در سرتاسر خانه می شود.

برخلاف بلوط سفید، بلوط قرمز دارای ته رنگ صورتی نیز است . در حالت کلی و وضعیت مشابه، بلوط قرمز دارای عدد جانکا (1290) کمتری نسبت به بلوط سفید است (جانکای 1290) و بنابراین در برابر انواع آسیب حساس تر است.

  • بلوط سفید

بلوط سفید با رتیه جانکا 1360، مقاومت بیشتری نسبت به بیشتر گونه ها دارد. برخلاف بلوط قرمز، دارای درخشش طلایی همراه  فینیش  مایل به خاکستری است که به خوبی متناسب با فینیشهای مبلمان زیادی است.

  • چوب کربونیزه شده بامبو

بامبو به خودی خود ماده پایه چوب نیست و دارای  فینیش  تمیزتری نسبت به چوب های چندگانه همرده خود است. رتبه جانکا بمبو کربونیزه شده ممکن است از 1000 تا 1100 باشد، بنابراین در مقابل آب بیشتر حساس است.

به علت رتبه پایین جانکا، قیمت آن نسبت به همرده های خود کمتر بوده و در محل های کم ترافیک کاربرد مناسبی دارد.

  • افرا

این نوع چوپ با رتبه سختی جانکا 1450، دارای بهترین رتبه در میان گونه های چوبی بومی برای خانه های مسکونی است. رگه های افرا برخلاف بیشتر چوب های دیگرکمتر است، به همین علت در مواقعی که هدف، فینیش  تمیزتر و طرح های کمتر است، استفاده می شود.  توصیه می کنیم، برای جلوگیری از رنگ آمیزی، پارکت افرای از پیش رنگ و فینیش شده تهیه کنید.

  • گیلاس آمریکایی

گیلاس آمریکایی برخلاف رتبه پایین 950 جانکا، به عنوان بهترین تخته کف برای فینیش محسوب شده و منحصر به فرد است، چرا که انتخاب شما را در چیدمان مبلمان محدود نکرده و طرحی منظم ایجاد می کند.

رتبه گیلاس آمریکایی به علت فینیش  صاف آن، بعد از پارکت تمام چوب مهندسی شده، بیشترین تقاضا را در  پارکت بناهای مسکونی و تجاری دارد. قبل از انتخاب پارکت گیلاس آمریکایی، توجه به این نکته ضروری است، که در صورت قرار گرفتن طولانی پارکت در معرض نور خورشید رنگ آن تیره تر می شود. گیلاس آمریکایی به علت چگالی متوسط ، خواص اتصالی عالی داشته و باعث افزایش مقاومت آن در برابر شوک می شود. همچنین سفتی (مقاومت در برابر تغییر شکل) آن کم است. از طرفی گیلاس آمریکایی به دلیل رتبه پایین جانکا، برای مناطق با ترافیک بالا یا نواحی در معرض زیاد اشیای نوک تیز مناسب نیست.

  • توس

توس همانند بلوط، در دو نوع زرد و قرمز ارائه می شود و هر دو دارای رتبه 1260 است.

توصیه می شود برای انتخاب بهترین طرح و انتخاب فضای مناسب و مطابق خواسته خود حتما با متخصص حرفه ای در امر پارکت مشورت کرده و راهنمایی بگیرید.

  • چوب بلسان بنفش

این نوع چوپ با رتبه 2200 ماندگاری بالایی دارد و انواع آزمون های زمانی را بدون آن که آسیب دیده یا ساییده شود تحمل می کند. چوب بلسان بنفش برخلاف گونه های همتای خود، می تواند در مناطق پر ترافیک استفاده شود، و حتی از آن در محیط های خانگی و ادارات بهره گرفت، و زیبایی منحصر به فردی ایجاد کرد.

  • گردو

پارکت گردو یک انتخاب خوب برای پارکت تمام چوب مهندسی شده است که در هر دو جنبه رنگ و طراحی قدرتمند و الگو است. تنوع بالای چوب گردو و رتبه آن از 1010 تا 3800، انتخاب های فراوانی به شما – بسته به ترافیک ناحیه تحت پوشش – ارزانی می کند.

  • درخت گردوی آمریکایی

درخت گردوی آمریکایی در میان چوب ها، نه تنها دارای جذاب ترین طراحی است، بلکه از بالاترین رتبه جانکا  (رتبه 1820) برخوردار است. این گونه را می توان در طیف وسیعی از نواحی و بدون محدودیت کارایی استفاده کرد. درخت گردوی آمریکایی به طور متوسط از بلوط و افرا ماندگاری بالاتری دارد بنابراین برای محیط هایی که استحکام و مقاومت بیشتری می طلبد، مناسب است.

  • بلوط برزیلی

بلوط برزیلی دارای رتبه ای بالا در میان چوبها است. بلوط برزیلی با داشتن ته رنگ حنایی، برای بسیاری از دکوراسیون های منازل و طیف وسیعی از مبلمان انتخابی مناسب است.

همچنین بلوط برزیلی در میان گزینه های پارکت سبک، دارای سختی بی رقیبی است. بلوط برزیلی دارای رتبه جانکا 1912 است، که رتبه ای بسیار خوب در میان پارکت های تمام چوب مهندسی است. بلوط برزیلی مانند دیگر محصولات چوب بلوط، وقتی در معرض نور قرار می گیرد، فرسوده می شود، بنابراین برای استفاده در محیط داخلی مناسب تر است.

  • تیمبورانا

تیمبورانا با رتبه جانکا 1570، یکی از رایج ترین گونه های چوبی خارجی است که به عنوان پارکت استفاده می شود. به خاطر ظاهر حنایی آن، برای طراحی های وسیعی از مبلمان مناسب است.

همین طور به دلیل سختی آن، برای محیط های اداری و مسکونی مطلوب است. تیمبورانا قیمت کمتری نسبت به دیگر گونه های چوبی دارد، بنابراین برای استفاده از یک گونه خارجی متناسب با بودجه شما انتخاب دلپذیری است.

9- رتبه AC پارکت چوبی و پارکت لمینت

رتبه بندی AC  شاخص جهانی کمی و کیفی برای پارکت های تمام چوب مهندسی است. این یک سیستم رتبه بندی برای ماندگاری پارکت های مهندسی شده و مقدار سایش تخته های پارکت است. با توجه به رتبه بندی AC می توانید تصمیم بگیرید که در هر ناحیه با سطح ترافیکی متفاوت از چه نوع پارکتی استفاده کنید.

نوع AC 1:  تخته های پارکت زیرمجموعه این گروه، بسیار به سایش حساس بوده و برای مناطق با ترافیک کم مناسب است.

نوع AC 2:  محبوب ترین نوع پارکت های تمام چوب مهندسی شده بوده و در بازار در دسترس است. این نوع پارکت بیشتر در مناطق با افزایش ترافیک استفاده می شود، اما استفاده از آن به فضای خانه ها و کف با اعمال بارهای سبک بر آن محدود است .

نوع AC 3:  این نوع پارکت برای محل کار و زندگی مناسب تر از AC 2 و AC 1 است.

نوع AC 4:  برای مناطق با افزایش ترافیک و جمعیت بالا، AC 4 دارای مزایای بهتری است. این گروه معمولاً در سالن ها، هتل ها و اداره های بزرگ که رفت و آمد زیادی دارند، استفاده می شود.

نوع AC 5:  قابل توجه ترین پارکت تمام چوب مهندسی شده نوع AC 5 است. این نوع پارکت در بسیاری از مناطق بدون در نظر گرفتن ترافیک و حجم کاری بر روی آن قابل استفاده است. با این حال باید دقت کرد که رطوبت، طول عمر آن را کاهش می دهد و ممکن است به آن آسیب بزند.

ویژگی های تکمیلی قابل توجه

گذشته از مطالبی که پیشتر بیان شد، موارد ذیل نیز شایسته عنایت است:

– مقاوم به دندانه شدن

– پیش فینیش بودن

– مقاوم در مقابل خراش

– پایداری

– نیازمندی به زیرسازی

– ضد آب بودن