Logo-scaled (2)

EN
IT
AR

نرم چوب ها و سخت چوب ها

چوبها به دو دسته کلی تقسیم میشوند: نرم چوبها و سخت چوبها. این نام گذاری نبایست ما را به اشتباه بیاندازد؛ چوب‌هایی که نرم‌چوب نامیده می‌شوند، لزوماً نرم‌تر از سخت‌چوبان نیستند، هرچند در بیشتر موارد چنین است. چوب درخت بالسا که «سخت‌چوب» شمرده می‌شود سبک‌ترین چوب تجاری جهان است و از چوب بسیاری از سوزنی‌برگان نرم‌تر است. در مقابل کاج دراز برگ، صنوبر داگلاس و سرخدار هر سه از نرم چوبها هستند ولی از بسیاری از سخت چوبها سختتر هستند!

پس این نامها از کجا می آید؟ بطور کلی برخی از سخت‌چوبان از همه چوب‌های نرم، سخت‌تر (بنا به تست جنگا) و متراکم‌تر هستند. این دلیل نامگذاری چوبها در این تقسیم بندی است. ولی از لحاظ علمی تعریف این دو گونه بگونه ای دیگر است. درختان پهن برگ که سخت چوبها از آنها گرفته میشود سالانه برگ‌هایشان را از دست می‌دهند. این درختها به آرامی رشد می‌کنند و الیاف چوب متراکم‌تری حاصل میشود. سخت چوبها دارای آوند هستند. تصویر زیر با میکروسکوپ SEM بدست آمده است و مقایسه بین سخت چوب بلوط (تصویر بالا) و نرم چوب کاج (تصویر پایین) را از لحاظ حضور آوند نشان میدهد. البته در سطح مولکولی، درختان سوزنی برگ و پهن برگ مشابه هم می باشند، هرچند که دارای ترکیبات لیگنین و همی سلولز متفاوت می باشند.

در ادامه این دو گونه را جداگانه بررسی میکنیم و نمونه درختان هر یک و همچنین کاربردهای آنها را بر میشمریم.

نرم چوبها (Softwood):

نرم‌چوب یا چوب نرم اصطلاحی است برای نامیدن چوب و الوار درختان سوزنی‌برگ. درختان سوزنی‌برگ معمولاً همیشه‌سبز هستند .مثالهایی از این درختان و برخی کاربردهای آنها در زیر آمده است:

صنوبر داگلاس: اتصالات، درب و ساخت و سازهای سنگین
کاج سفید شرقی: مبلمان
صنوبر اروپایی: ساخت و ساز، ساخت پنل و روکش گیری
سیاه کاج: روکش، ساخت قایق
کاج ساحلی: بام، پارکت و ساخت نئوپان

کاج برزیلی: پله ها و ملحقات صنعت ساخت و ساز

کاج اسکاتلندی: بیشتر برای کارهای داخلی
کاج زرد جنوبی : اتصالات ، کفپوش و کف سازی
کاج شوکران – درب ، مبلمان و مبلمان
سرو قرمز غربی: مبلمان ، تزئینات ، روکش
سرخدار: مبلمان داخلی و خارجی

اغلب درختانی که در اینگونه گیاهی واقعند میوه های مخروطی شکل (کاج مانند) دارند که به همین علت به نام کانیفر که از کلمه مخروط مشتق شده است خوانده می شوند.

کانیفرها همگی دارای برگ های باریک و سوزنی شکل هستند که این برگ ها چندین سال بر روی درخت باقی می مانند. به همین علت کانیفرها را همیشه سبزها نیز می گویند. از چوب نرم بیشتر برای مصارف ساختمانی، کاغذ و صنایع مربوط به مبلمان استفاده می شود. ۸۰٪ از الواری که در جهان تولید و دادوستد می‌شود از درختان نرم‌چوب به‌دست می‌آید. مراکز اصلی و سنتی تهیه و تولید این الوار در جهان، اسکاندیناوی، روسیه و آمریکای شمالی است.

چوب های سخت (Hardwood):

چوب های سخت برگ های پهن را داشته و به نام درخت های برگ ریز مرسومند زیرا برگ این درختان همه ساله درپائیز خشک شده و میریزند. درختان افرا، صنوبر، گیلاس، زبان گنجشک، بلوط، گردو، ساج و ماهاگونی (ماهون آمریکایی) در مناطق معتدل و گرم رشد کرده و چوب سختی داشته و از آن ها برای محصولات بهتری مثل کابینت و مبل سازی و نظایر آن ها استفاده می شود. بعضی از این چوب ها مثل چوب بلوط، چوب زبان گنجشگ و گردوی آمریکایی، رگه های باز دارند. چوب های سخت، زیبائی، استقامت، دوام و سختی زیادی دارند. البته کار کردن با این چوب ها مشکل تر است ولی در عوض سطح آن ها را می توان به صورت های گوناگونی پرداخت و جلا نمود و به سهولت خراش بردار نبوده و به سادگی جلوه خود را از دست نمی دهد.

مورفلور؛ سخت چوب یا نرم چوب؟

با اینکه پارکتهای مختلفی در دنیا با نرم چوبها تولید میشوند، به نظر می آید علت اصلی استفاده از آنها رعایت جنبه اقتصادی تولید است. همانگونه که گفته شد عموما سخت چوبها سخت تر و محکمتر از نرم چوبها هستند. محصولات مورفلور با استفاده از چوب های بلوط و توس تولید میشوند که هر دو از سخت چوبها با عدد جنگای بالا هستند. دلیل اصلی که مورفلور از سخت چوبها بهره میگیرد مقاومت بالای پارکت و باقی ماندن ظاهر پارکت مانند روز اول به مرور زمان است.