Logo-scaled (2)

EN
IT
AR

مقایسه پارکت و سنگ

در این مقاله خواهید خواند:

درست انتخاب کنید!

کفپوش قسمت مهمی از هر ساختمان است، زیرا زیبایی و جذابیت به هر اتاق میبخشد. کفپوش سطحی صاف، تمیز، غیر قابل نفوذ، با دوام، رنگارنگ، محکم و جذاب را فراهم میکند. این پوششی است که باید در برابر هر گونه سایش و آسیب ناشی از حرکت انسان و جابجایی مبلمان و… مقاوم باشد.

از قدیم چوب و سنگ هر دو به عنوان متریال کف استفاده میشوند. بنابراین، بین انتخاب پارکت و سنگ سردرگمی وجود دارد. در مقایسه پارکت و سنگ، هر دو مزایا و معایب خاص خود را دارند. در اینجا مقایسه مختصری بین آنها انجام میدهیم تا به شما در انتخاب صحیح کمک کنیم.

مقایسه پارکت و سنگ

1- مقایسه پارکت و سنگ از لحاظ ترکیب بندی

پارکت

این پارکت با چوب طبیعی یا چوبی که به تخته سه لا میچسبانند، تولید میشود.

سنگ

سنگهای مخصوص کف با تراشیدن سنگ طبیعی بدست می آیند.

2- مقایسه پارکت و سنگ از لحاظ ویژگیها

(الف) دوام

پارکت

در صورت نگهداری صحیح، پارکت چوبی میتواند یک عمر و حتی بیشتر دوام داشته باشد!

سنگ

سنگ در مقایسه با پارکت دوام بیشتری دارد.

(ب) جذب آب

پارکت

پارکت منافذی دارد و بنابراین جاذب آب است. پس برای مناطق مرطوب مانند حمام مناسب نیست.

سنگ

به جز گرانیت، تمام سنگهای طبیعی متخلخل هستند. البته جذب آب در مقایسه با پارکت کمتر است.

(ج) مقاومت در برابر خط و خراش

پارکت

پارکت چوبی مقاومت کمی در برابر خراش دارد. بنابراین میتوان به راحتی در آن ترک ایجاد کرد.

سنگ

مقاومت آن در برابر خراش بیشتر از پارکت است.

(د) مقاومت در برابر لک شدن

پارکت

پارکت چوبی مقاومت کمی در برابر لکه ها دارد. به دلیل نشت روغن به راحتی لک میشود.

سنگ

سنگ، اگر عایق نشده باشد، مقاومت کمی در برابر لکه ها دارد.

(ه) نسوز  بودن (ضد حریق)

پارکت

پارکت چوبی به راحتی آتش میگیرد.

سنگ

ضد آتش است و آتش نمیگیرد.

(و) مقاومت در برابر لغزش

پارکت

پارکت در مقایسه با سنگ کمتر لغزنده است.

سنگ

سنگ به خصوص اگر مرطوب باشد، لغزنده است.

(ز) مقاومت در برابر تغییرات آب و هوا

پارکت

پارکتها در زمستان منقبض و در تابستان منبسط میشوند، بنابراین نصب آن قواعد خود را دارد.

سنگ

تغییرات دما هیچ تأثیری بر سنگ طبیعی ندارد.

3- مقایسه پارکت و سنگ از لحاظ ظاهر

پارکت

از آنجا که چوب یک ماده طبیعی است، ظاهری کاملاً طبیعی به وجود میآورد. با هر نوع فضای داخلی هماهنگ میشود و خانه شکیل و کلاسیک به نظر میرسد.

سنگ

هرچند از زمان های بسیار قدیم مورد استفاده قرار میگیرد، اما برخی از مدلهای سنگ جلوه مدرنی به خانه میدهند.

4- مقایسه پارکت و سنگ از لحاظ نصب

پارکت

نصب پارکت در مقایسه با سنگ نسبتاً آسان است.

سنگ

فرآیند نصب به دلیل سنگین بودن سنگها و فرآیند برش، زمان بیشتری میبرد.

5- مقایسه پارکت و سنگ از لحاظ نگهداری

پارکت

در نگهداری آن باید احتیاط شود. میتوان آن را با استفاده از جاروبرقی و با پارچه مرطوب تمیز کرد. از پاک کننده چوب نیز میتوان استفاده کرد. تمیز کردن با پارچه خیس توصیه نمیشود.

سنگ

در مقایسه با پارکت به نگهداری کمتری نیاز دارد. پاک کردن با پارچه مرطوب به طور کلی سطح را تمیز میکند. از پاک کننده سنگ هم میتوان استفاده کرد، اما باید دقت کنید پاک کننده دارای اسید نباشد.

6- مقایسه پارکت و سنگ از لحاظ کاربردها

پارکت

در بخشهای داخلی مانند اتاقهای نشیمن و اتاق خواب که گرما لازم است استفاده میشود. در اماکنی مانند سالنهای کنفرانس و تالارهای رقص که آکوستیک قوی نیاز است، کاربرد دارد. پارکت برای مناطق سردسیر ایدئال است، زیرا گرما را در کف حفظ میکند.

سنگ

بسته به نوع سنگ در بخشهای خارجی یا داخلی قابل استفاده است. از سنگ مرمر و سنگ گرانیت در آشپزخانه، قفسه ها، قاب در و پنجره و غیره استفاده میشود. این سنگها همچنین در کفپوش هم به کار میروند. از سنگهای تخته ای و سنگ آهک در محوطه بیرونی خانه استفاده میشود. سنگ برای کف آشپزخانه مناسب است، زیرا به راحتی تمیز شده و غیر قابل احتراق است. همچنین برای مناطق پرتردد نیز مناسب است، زیرا از قدرت بیشتری برخوردار است.

7- مقایسه پارکت و سنگ از لحاظ مزایا

پارکت

پارکتها فضا را کلاسیک و سنتی میکنند و با هر نوع فضای داخلی تناسب دارند. انواع بافت و طرح و رنگ چوب برای انتخاب موجود است. درواقع پارکت زمان ندارد و همیشه روی مد است. چوب به خوبی اصطکاک ایجاد میکند، بنابراین روی پارکت با خیال راحت گام بردارید. مطمئن باشید در راه رفتن از انواع سنگ و کاشی بهتر است. اگر بچه کوچک دارید، پارکت در مقایسه با سنگ و کاشی ایمن تر است. پارکت را میتوان با سنباده زدن، چندین بار در طول عمرش، ترمیم و نو کرد. روی پارکت پای شما گرم میماند، بنابراین در آب و هوای سرد بیشتر توصیه میشود. همچنین پارکت تجدیدپذیر و سازگار با محیط زیست است.

سنگ

سنگها قوی تر و با دوام تر هستند. سنگها در طرحها و الگوهای متنوعی موجودند و آب کمتری جذب میکند و در صورتی که خوب عایق شده باشند، در برابر لک هم مقاوم است. سنگ به آسانی تمیز میشود چرا که سطح براق دارد و به راحتی قابل نگهداری است. محصولی زیست محیطی است که برای تولید آن به انرژی احتیاج نیست. اگر آسیب ببیند قطعات شکسته در فرآیند بازیافت قابل استفاده است. در صورت نصب سنگ به عنوان کفپوش به ارزش ملک افزوده میشود.

8- مقایسه پارکت و سنگ از لحاظ معایب

پارکت

پارکت چوبی بسیار گران است. احتمال سایش و خراش در آن زیاد است زیرا مستعد خراش و فرورفتگی است. باید به صورت دوره ای در قسمتهای پرتردد صیقل داده شوند که هزینه بیشتری دارد. همچنین پارکتها مستعد حمله موریانه هستند، بنابراین باید مراقبتهای درست انجام شود. در صورتی که هیچ فرشی پهن نکنید، پارکت میتواند پر سر و صدا باشد. راه رفتن با کفش پاشنه دار روی پارکت توصیه نمیشود.

سنگ

کفپوشهای سنگی باید مرتباً آب بندی شوند. اگر عایق نشده باشد، ممکن است به راحتی لک شده و رویشان خراش ایجاد شود. سنگ خیس به شدت لغزنده است. سنگها مقاومت کمی در برابر پاک کننده های بر پایه اسید، سفیدکننده ها و مواد شیمیایی دارند. در آب و هوای سرد کفپوش سنگی هم سرد و خنک است و به خلاف پارکت در آب و هوای سرد گرما نمیبخشد.

برچسب ها: مقایسه پارکت و سنگ – انتخاب سنگ – تفاوت سنگ و پارکت – کاربرد پارکت – مشخصات پارکت – جذب آب پارکت – پارکت آشپزخانه، جذب آب پارکت، پارکت آشپزخانه، پارکت، پارکت چوبی