Logo-scaled (2)

EN
IT
AR

مقایسه پارکت در برابر موکت

در این مقاله خواهید خواند:

موکت و پارکت

هر دو از متداول ترین مواد کفپوش هستند و در عین حال با هم تفاوتهای اساسی دارند. یکی از آنها محصولی کاملاً مصنوعی، نرم، بی صدا و ارزان قیمت با طول عمر نسبتاً کوتاه است، در حالی که دیگری محصولی طبیعی، سخت و گران قیمت است که احتمالاً دوامش بیش از زمانی است که شما صاحب آن خانه هستید. با این وجود هر کدام نقش خود را دارند و ممکن است شما صلاح بدانید از هر دو در مکانهای مختلف خانه استفاده کنید. هر یک از آنها دارای ویژگی های متنوعی هست و آنها را در محیطهای خاص تطبیق میدهد تا با نیازهای خاص هماهنگی داشته باشد. درک ماهیت مواد به شما این امکان را میدهد تا در مورد چگونگی بهترین استفاده از آنها در مکانهای مختلف انتخابی آگاهانه داشته باشید. این مقاله به مقایسه پارکت و موکت میپردازد.

موکت در مقابل پارکت چوبی

امروزه بیشتر موکتهای مدرن از پر کردن الیاف مصنوعی در قالب رولهای بزرگی که به عنوان زمینه هستند ساخته میشوند. البته موکت با الیاف طبیعی هم وجود دارد – که عمدتاً از پنبه یا پشم هستند – اما در اکثر موکتها از مواد مصنوعی مانند نایلون یا پلی استر استفاده میشود. موکتها به صورت رولهای بزرگ تولید شده و مصرف کنندگان آن را به هر مقدار و در ابعادی که نیاز دارند خریداری میکنند.

پارکت عموماً به دو شکل وجود دارند:

پارکت تمام چوب؛ همانطور که از نامش پیداست تایلهای آن همه از چوب است. این چوبها از الوار محکم و مقاوم درختان قطع شده با چوب سخت تولید میشوند. این تخته ها کمی صاف شده و سنباده میخورند. اما در بخش پایینی زبر و خشن باقی میمانند. لبه ها به صورت برش میخورند تا حین نصب درهم قفل شوند.

شکل دیگر پارکت چوبی، پارکت چوبی مهندسی است. این تایلها با چسباندن یک لایه سطح نسبتاً نازک از چوب سخت به لایه ضخیم تر (و ارزان تر) از تخته سه لا با کیفیت بالای درونی ساخته میشوند. این ساختار تخته ها را در برابر تغییر رطوبت، انبساط و انقباض مقاوم میکند. اکثر اشکال پارکت مهندسی دارای ساختار کام و زبانه هستند و مانند پارکتهای تمام چوب نصب میشوند.

نوع کفپوشپارکتموکت
هزینهمیانگین 90 دلار در هر متر مربعمیانگین 32 دلار در هر متر مربع
دوامممکن است 100 سال یا بیشتر دوام بیاوردتا 10 سال
ارزش افزوده برای ملکارزش ملک را اضافه میکندارزش ملک را اضافه نمیکند.
نظافتبا جارو کشیدن و پاک کردن براحتی تمیز میشودبه راحتی جارو میشود اما لکه ها به سختی پاک میشوند
راحتیدر زیر پا محکم، بلند (پرسروصدا) و سرد است.در زیر پا نرم و گرم، صدا را محو میکند.
موارد استفادههر اتاقی بجز حمام و زیرزمینهای نم داراتاق خواب، فضاهای تفریحی
ملاحظات سلامتیعالی برای مبتلایان به آلرژیممکن است گرد و غبار را در خود نگهدارد.

تفاوتهای ظاهری موکت و پارکت

موکت

موکت از نظر رنگ و بافت و حس تنوع بیشتری دارد اما چه پارکت و چه موکت در صدها سبک و مدل موجود هستند تا تقریباً هرگونه نیازی را برای طراحی داخلی برآورده کنند. موکت علاوه بر نرم بودن جنس آن، از نظر ظاهری نیز حس نرمی و لطافت را منتقل میکند.

نمایی نزدیک از موکت

پارکت

ظاهر سخت پارکت برای همه قابل تشخیص است و جذابیت اصلی آن رنگها و طرحهای طبیعی چوب بوده که بسته به نوع چوب متفاوت است. پارکت ظاهری چشمگیر به کف میبخشد و همان قدر به چشم محکم می آید که در زیر پاهایمان سفت است.

پارکت منحنی مورفلور

مقایسه پارکت و موکت از لحاظ ظاهر

اگرچه این مسئله کاملاً مرتبط با سلیقه شخصی است، اما بیشتر مردم پارکت را جذاب تر از موکت میدانند.

 

مقاومت موکت و پارکت در برابر آب و گرما

 

موکت

الیاف مصنوعی مورد استفاده در اکثر موکتهای جدید، آنها را در برابر صدمات ناشی از آب بسیار مقاوم میکند، اما جلوگیری از نشت آب به لایه زیری نیز بسیار مهم است، زیرا این رطوبت به مرور زمان در زیر موکت جمع میشود و محیط را برای رشد قارچها و میکروبها فراهم میکند و یکباره با گندیدگی موکت و رنگ سیاه و چرک بر سطح زمین مواجه میشویم. به همین دلیل است که هرگز موکت در مناطق مرطوب مانند حمام یا آشپزخانه توصیه نمیشود. همچنین موکت به سرعت در برابر حرارت آسیب میبیند. همه ما بارها با جای قابلمه داغ یا ته سیگار بر روی موکتها مواجه شده ایم. حواسمان باشد موکتها در صورت آتش سوزی، گازهای به شدت سمی منتشر میکنند.

 

پارکت

پارکت در هر مکانی که آب یا رطوبت زیاد در آن وجود داشته باشد توصیه نمیشود، مگر در مواردی مانند آشپزخانه، یا جاهایی مثل آن که میتوان بلافاصله آب و رطوبت را جمع و خشک کرد. همچنین نصب بیشتر پارکتهای چوبی روی سطوح بتونی توصیه نمیشوند، زیرا مدام رطوبت زمین از طریق سطح زیرین تراوش میکند. البته پارکتهای چوبی مهندسی احتمالاً به قدر کافی پایدار و مقاوم هستند تا در این شرایط استفاده شوند و آسیب نبینند. ممکن است پارکت در اثر گرمای شدید ترک بخورد، ولی اگر حرارت ضعیف باشد میتوان سمباده زد و آسیب قابل ترمیم است.

 

مقایسه پارکت و موکت در برابر آب و گرما

نه موکت نه پارکت برای رطوبت مدام، مانند حمام یا بخشهایی از زیرزمین خانه ها توصیه نمیشوند. درست است که الیاف موکت در برابر آسیب آب مصون است، پشت آن محل تجمع کپک و آلودگی است. پارکت هم به راحتی در اثر آب مداوم و زیاد آسیب میبیند. هر دو با آتش سیگار میسوزند و آسیب میبینند.

 

مراقبت و تمیز کردن موکت و پارکت

 

موکت

نظافت موکت معمولاً سخت نیست زیرا جاروبرقی برای آن کافی است. اما تمیز كردن كامل موکت غیرممكن است زیرا لكه ها در آن خیس خورده و به طور دائم ته نشین میشوند. از طرفی گرد و غبار و میكروباكتریها به راحتی در الیاف آن گیر میكنند. موکت برای افرادی که از آلرژی رنج میبرند به عنوان پیشنهاد نامناسب مطرح میشود.

تمیز کردن موکت

پارکت

از بین این دو محصول، پارکت به مراتب راحت تر تمیز میشود. با یک جاروی ساده یا حتی جاروبرقی زباله ها و کثیفیهای سطحی را از بین ببرید و با پاک کننده چوب، آلودگیهای عمیق و سایر لکه ها را پاک کنید.

نظافت پارکت

مقایسه پارکت و موکت برای مراقبت و نظافت

مراقبت پارکت از موکت آسانتر است. زیرا حساسیت کمتری به لکه ها دارد و مانند موکت گرد و غبار و مواد حساسیت زا را در خود حبس نمیکند.

ماندگاری و نگهداری موکت و پارکت

موکت

نگهداری متداول باید شامل جاروبرقی مکرر و از بین بردن لکه ها به محض مشاهده آنها باشد. تمیزکاری عمیق گاه به گاه توسط یک سرویس نظافت حرفه ای میتواند عمر موکت شما را افزایش دهد، اما به ندرت یک موکت بیش از یک دهه دوام بیاورد.

پارکت

عمر مفید پارکت اگر به طور صحیح نگهداری شود، چندین دهه خواهد بود. حتی برخی از محصولات باکیفیت بالاتر میتوانند تا نسلها باقی بمانند. علاوه بر این، پارکت تمام چوب را میتوان کاملاً سنباده زد و در صورت شدت سایش، آنرا دوباره ترمیم کرد. اگر ترمیم و تعمیر به درستی انجام شود، میتوان بیشتر کفها را سه یا حتی چهار بار در طول عمرشان سمباده زد. لاک الکل (جلای سطح) باید هر سال یا هر دوسه سال یکبار تجدید شود. این کار معمولاً شامل ساییدن سطحی پارکت با سنباده، و سپس استفاده از لاک پلی اورتان با کیفیت بالا است.

مقایسه پارکت و موکت در ماندگاری و نگهداری

استفاده پارکت از جهت ماندگاری و نگهداری نسبت به موکت مزایای عمده دارد.

نصب موکت و پارکت

موکت

نصب موکت به اشکال مختلف این کار انجام میشود. میتوان یک لایه زیرین که آن هم مخصوص موکت است با ابزار مخصوص در کف اتاق ثابت کرد. سپس موکت رول شده را روی آن باز و پهن کرد و به لایه زیرین متصل کرد. یا روشهایی مانند چسب زدن. این روشها آسان نیستند و دقت و تجربه خاص خودشان را میطلبند. به همین دلیل بهتر است کار به نصاب سپرده شود.

پارکت

نصب پارکت معمولاً از بلندترین تایل شروع میشود و در کنار طولانی ترین دیوار قرارمیگیرد. تخته های بعدی به ترتیب در کنار آن قرار گرفته و به شیوه زبانه و کام در هم قفل میشوند یا با میخ و منگنه و ابزار مخصوص در زوایای دقیق و درست در کنار هم محکم میشوند. اگر تخته ها فینیش نشده باشند، پس از نصب سنباده زده، رنگ کرده و پوشش نهایی را اجرا میکنیم. هرچند این روزها متداول است که چه برای پارکتهای تمام چوب و چه پارکت مهندسی شده فینیش هم در کارخانه انجام شود. نصب پارکت معمولاً توسط افراد حرفه ای انجام میشود.

مقایسه پارکت و موکت از جهت نصب

نصب توسط افراد غیرحرفه ای نه در موکت و نه در پارکت رایج نیست. زیرا در هر دو به ابزار خاصی نیاز است که فقط حرفه ایها دارند. اما به طور کل هزینه های نصب برای پارکتها بیشتر از موکتهاست.

هزینه موکت و پارکت

موکت

اکثر موکتها از پارکتها ارزان تر هستند. اگرچه هر چند سال یکبار موکت باید عوض شود، اما موکت مناسب و نسبتاً قابل قبول با قیمت کمتر از 1 دلار در هر متر مربع هم موجود است. البته هزینه موکتهای پشمی با کیفیت بالا تا 250 دلار به ازای هر متر مربع هم میرسد. به طور میانگین، بیشتر موکتهای خریداری شده برای استفاده خانگی حدود 32 دلار برای هر متر مربع، خریداری و نصب میشوند.

پارکت

هزینه پارکت تمام چوب از حدود 400 دلار در هر متر مربع شروع میشود و متناسب با کیفیت افزایش مییابد. به طور میانگین، خرید و نصب پارکت حدود 90 دلار برای هر فوت مربع هزینه دارد.

مقایسه پارکت و موکت از جهت هزینه

واضح است که موکت ارزانتر است، اما فراموش نکنید که احتمالاً هر 10 سال بایستی آن را جایگزین کنید.

طول عمر موکت و پارکت

موکت

موکت به طور کلی ظرف 10 سال یا کمتر باید تعویض شود.

پارکت

کاملاً طبیعی است که پارکت به مدت 100 سال دوام بیاورد و نسلها و صاحب خانه های مختلفی با یک پارکت زندگی کنند.

مقایسه پارکت و موکت از لحاظ طول عمر

امید به زندگی پارکتها بسیار زیاد است! و نهایتاً ممکن است در یک خانه پارکت در مقایسه با موکت کفپوش اقتصادی تر و مقرون به صرفه تری باشد.