Logo-scaled (2)

EN
IT
AR

نصب پارکت مورفلور

در این مقاله خواهید خواند:

1- معرفی محصولات مهندسی شده مورفلور

پارکت مهندسی شده مورفلور در دو نوع اپیک و ریمان از چوب ساخته شده است. پایه پارکت این شرکت، از چندلایی درختان توس منطقه بالتیک ساخته شده تا با توجه به نوسانات فصلی در صورت رطوبت محیط، از لحاظ مقاومت بهتری داشته باشد. هر تایل با چوب بلوط پرس می­شود و ظاهر بلوط بدست آمده، دارای تغییرات تغییرات اندازه­ای طبیعی در رنگ و بافت و الگوی دانه است. ما در این مقاله بعد از توضیحات مختصر در مورد مشخصات، نصب پارکت مورفلور را بررسی مینماییم.

ابتدا اینکه هیچ یک از نمونه های شوروم پارکت مورفلور و یا عکسهای سایت، نمایانگر طیف کاملی از رنگ، بافت، اندازه، شکل و تغییرات دانه ای نیستند که خود محصول داراست. درواقع تصاویر موجود در وب سایت و کاتالوگهای مورفلور فقط به عنوان مرجع کلی هستند و نباید به عنوان مرجع محصول نهایی این پارکت استفاده شود. مشتریان باید قبل از خرید، کالای نهایی را مشاهده کنند. از آنجا که چوب متریالی طبیعی است، هر تولیدی خصوصیات خاص خود را دارد و ظاهر آن ممکن است کمی تغییر کند. به مشتریان توصیه میشود قبل از خرید پارکت کلیه مشخصات محصول را با نمایندگی مورفلور چک کنند. انتخاب محصول نهایی ممکن است بسته به منطقه متفاوت باشد.

پارکت ریمان

2- مشخصات پارکت مهندسی شده مورفلور

ضخامت کلی پارکت مورفلور 12 میلی­متر است.  لایه فوقانی این پارکت از چوب بلوط با ضخامت 2 میلی متر است. چندلایی بسیار با کیفیت از چوب توس منطقه بالتیک مطابق با استانداردهای پارکت EN 636-2 و EN 314-2 به عنوان لایه مغزی این پارکت استفاده میشود.

حداکثر تغییرات اندازه ­ای این پارکت، 0،2+/- میلی متر است. مشخصات فینیش پارکت مهندسی شده مورفلور در لایه رویی بلوط شامل گره­های تیره و ترکهای پر شده تا عمق 1 میلی­متر و گره های پر شده تا 20 میلی متر است.

به ندرت میتوان چوب را، به عنوان یک محصول طبیعی، کاملا بی­نقص دانست. استانداردهای تولید صنعتی، نقص در گرید را تا 5٪ مجاز میداند. پارکت مهندسی شده مورفلور با رطوبت چوب 6٪ تا 8٪ تحویل داده میشود. درصورتی که محصول برای نصب در منطقه ای با سطوح مختلف رطوبت محیطی درنظر گرفته شده باشد، شرایط باید قبل از خرید بررسی شود.

3- پنج نکته کلیدی برای نصب ایده آل پارکت مورفلور

 

  1. تمیزی

زیرکار باید کاملاً تمیز باشد. کف زمین باید تمیز و عاری از هر زباله باشد. قبل از شروع کار، با جاروی تمیز، تمام زباله های موجود در سطح زمین را پاک کنید. هر گونه شیء خارجی زیر کار ممکن است باعث برآمدگی یا ناهمواری کفپوش شود. همچنین گاهی شیء خارجی مانع چسبیدن خوب و دقیق تایلها در محلهای لازم می­شود.

 

  1. همواری

همچنین زیرکار باید هموار باشد. حداکثر اعوجاج سطحی در هر 3 متر بایست 2 میلیمتر باشد. مسطح بودن کف را با استفاده از لبه­ای مستقیم، یا خط لیزر بررسی می­کنند. هر برآمدگی ناچیز سطح را خرد کنید و یا سنباده بزنید.

در زیرکار غیربتنی، مطمئن شوید که تمام اتصالها (پیچ، میخ، منگنه و غیره) که زیرکار را نگه داشته اند، درست و فیکس است. در زیرکار بتونی تمام بلندیها را خرد کنید و پستیها و گودیها را با استفاده از مواد رزین و یا سیمان پر کنید.

 

  1. ساختار

زیرکار و کف طبقه باید از لحاظ ساختاری سالم باشد. پارکت مهندسی شده مورفلور روی چندلایی 18 میلی­متر، OSB، کفهای چوبی یا بتن قابل نصب است. پارکت مهندسی شده مورفلور در مورد نصب بر روی تیرآهن هیچ ضمانتی نمی­کند.

 

  1. خشکی

سطح زیرین باید خشک باشد. قبل از نصب رطوبت و شرایط دمایی را کنترل کنید. به صورت چشمی محل کار را برای هر گونه عارضه احتمالی رطوبت چک کنید. به دنبال نشت آب در اطراف پنجره ها باشید. از نبود کپک یا قارچها روی دیوارها و اطراف قرنیزها خاطر جمع شوید. همه این بررسی­های چشمی به نصاب برای یافتن مشکلات احتمالی محل که باید قبل از نصب هر کفپوشی برطرف شوند، کمک میکند.

اگر کف کار بتن باشد نیز بایست کاملا خشک باشد. وقتی کف زیرین بتنی جدیدا ریخته شده است، قبل از نصب پارکت اجازه دهید تا کاملاً خشک شود. زمان مورد نیاز برای خشک شدن حدود 10 روز به ازای هر 1 سانتیمتر ضخامت بتن است؛ مثلاً 70 روز برای یک کف 7 سانتی متری زمان خشک شدن مورد نیاز است. شرایط محل اجرای کار، تا حد زیادی روی نتیجه تأثیر دارد. بنابراین هر کف بتنی باید با دستگاه رطوبت سنج بتن که کالیبره و تنظیم شده، آزمایش شود. حداکثر رطوبت نسبی داخلی بتن هنگام نصب پارکت نباید بیش از 75٪ باشد. در روش نصب شناوری روی کف بتنی، از یک لایه پلی اتیلن (PE) 0،2 میلیمتری استفاده کنید طوری که درزها را کامل بپوشاند و با نوارچسب آنرا عایق کنید. فیلم PE مثل یک مانع برای رطوبت عمل میکند. لبه های فیلم PE باید 5 سانتیمتر بالا رفته و بعداً به هر دیوار چسب زده و پوشانده شود.

زیرسازیهای چندلایی و مواد رزینی باید با رطوبت سنج کالیبره شده چک شود. نشانگر رطوبت سنج ممکن است در انواع مختلف آن متفاوت باشد. اطمینان حاصل کنید که دستورالعمل کارخانه تولیدکننده رطوبت سنج را به درستی انجا می دهید. میزان رطوبت نباید بیش از 10٪  باشد و تغییر رطوبت بین کف و پارکت باید 3٪ و یا کمتر باشد.

رطوبت نسبی محل نصب پارکت باید بین 40% تا 60% باشد. درجه حرارت باید قبل، در حین و بعد از دوره نصب پارکت بین 15 تا 25 درجه سانتیگراد باشد. ایده آل آن است که بسته های پارکت مهندسی شده پارکت مهندسی شده مورفلور باید یک هفته قبل از نصب در محیط کار باز شود تا با محیط و آب و هوای آن سازگار شود.

 

  1. شرایط محیطی

چوب به طور طبیعی ماده ای جاذب رطوبت است که میتواند رطوبت را جذب و یا دفع کند. اگر چوب رطوبت را جذب کند، منبسط می شود و اگر رطوبت را دفع کند، منقبض میشود. با اینکه ساختار چند لایی پارکت مهندسی شده مورفلور از لحاظ مقاوت در برابر تغییرات اندازه، بیش از پارکت تمام چوب است، با اینحال هنوز هم میتواند منبسط و یا منقبض شود.

پارکت اپیک

4- مسئولیتهای نصاب پارکت

از مسئولیتهای نصاب پارکت این است که قبل از شروع نصب اطمینان حاصل کند که کلیه شرایط و دستورالعملهای نصب به طور کامل رعایت شده است. همچنین اطمینان از رعایت همه دستورالعملهای مربوط به چسب کاری، موارد مربوط به کفهای بتنی، چک کردن اتصالات زیرسازیهای چندلایی، سیستم گرمایشی کف و… به عهده نصاب است. البته در ادامه دستورات خاص هر مورد را خواهید دید. اگر نصب طبق این دستورالعمل اجراء شود، پارکت مهندسی شده مهندسی شده مورفلور برای استفاده با درجه بالای کیفیت تأیید میشود.

 

قبل از نصب موارد زیر را چک کنید:

  • تمام دیوارهای خارجی، پنجره ها و درها باید در جای خود محکم باشند و ساختمان در طول دوره اقامت و نصب بسته باشد.
  • تمامی کناف کاریها، گچ کاریها، سنگ کاریها، بنایی و بتن ریزی باید تکمیل و کاملا خشک باشند.
  • به خصوص زیرزمینها باید خشک بوده و تهویه مناسب داشته باشند. اگر کفی خاکی باشد، باید با یک فیلم پلی اتیلن PE پوشانده شود تا انتقال رطوبت از خاک تا حد امکان کاهش یابد. درزها باید روی هم قرار بگیرند و با نوار چسب عایق شوند.

5- بازرسی پارکت

قبل از نصب تمام مواد را بازرسی کنید. مطمئن شوید محصول درست تحویل داده شده و هیچ تایلی کم و کسر نیست. پارکت را به لحاظ نقص ظاهری هم چک کنید. محصول ناقص یا آسیب دیده را نصب نکنید.