Logo-scaled (2)

EN
IT
AR

واژه نامه پارکت چوبی از A تا H

در کنار مقالات ترجمه یا نوشته شده آکادمی  پارکت  مورفلور، تیم تحقیق و توسعه شرکت، تلاش به جمع آوری لغات عمومی و تخصصی در حوزه پارکت کرده است. این پروژه در راستای تسهیل مطالعه و یکسان سازی ترجمه برای مخاطبان فارسی زبان صورت گرفته است. در اینجا یک واژه نامه جامع، برای متداول ترین اصطلاحات پارکت چوبی ارائه شده است.

A

Above Gradeبالای صفر

هر سطحی که بالاتر از سطح زمین باشد، به عنوان مثال یک اتاق خواب طبقه دوم.

Abrasionسایش

به عمل فرسودگی در پارکت چوبی اشاره دارد و نهایتا به کف آسیب میرساند.

Acclimationسازگاری

به سازگاری پارکت چوبی از نظر رطوبت محیطی که در آن است، سازگاری گویند.

Acrylic Impregnatedاشباع شده با اکریلیک

مونومرهای اکریلیک برای افزایش مقاومت سایشی و سختی  (حدود 30%) به ساختار سلولی چوب اضافه میشوند. در این روش رطوبت موجود در پارکت با فشار بالا تخلیه و بعد از آن تایلهای پارکت با اریلیک مایع اشباع میشوند. معمولا چنین تایلهایی برای فضاهای مرطوبتر مانند آشپزخانه استفاده میشود.

Acrylic Urethaneاورتان اکریلیک

ترکیب شیمیایی کمی متفاوت از پلی اورتان ولی با مزایای مشابه.

Aluminum Oxideاکسید آلومینیوم

برای افزایش مقاومت سایشی پارکت، به لایه محافظ اورتان اضافه میشود. معمولا اکسید آلومینیوم در پارکتهای چوبی با گرید بالاتر استفاده میشود.

B

Below Gradeزیر صفر

هر سطحی که زیر سطح همکف باشد، به عنوان مثال زیرزمین یا گاراژ.

Betterبهتر

به درجه کیفی از پارکت گفته میشود که تایلها در آن دارای گرههای کوچک و دانه بندی روشن و تاریک باشند.

Beveled Edgeلبه ابزار خورده

به تایلهای پارکتی گویند که لبه های آن معمولا بصورت V-شکل ابزار خورده است. لبه ابزار خورده مقابل لبه قائم(Squared Edge) است. امروزه با فینیشهایی مانند اورتان، میتوان این لبه های کنار یکدیگر را کاملاً عایق کرد و تمیز کردن این پارکتها را آسان کرد.

لبه ابزار پارکت
لبه ابزار خورده

Blind Nailingمیخ زدن پنهان

به فرآیند وارد کردن ناخن به شیارهای تخته کف و شیار اشاره دارد. میخ با زاویه 45 درجه وارد میشود و با استفاده از چکش کفپوش برقی فلاش میشود زیرا اکثر انواع کفپوش چوبی، از جمله بامبو، بسیار سخت است که میتوان با دست به هم میخ میشود.

پارکت چوبی
میخ زدن پنهان

Buckleقلاب کردن

وقتی رطوبت زیاد است، چوب منبسط میشود و شکافها از بین میروند. در شرایط رطوبت بیش از حد، چوب ممکن است کاس شود، یا اصطلاحا قلاب کند.

Burlگره

به گره هایی گفته میشود که نزدیک به گره های اصلی اتفاق میافتند ولی صرفا باعث زیبایی میشود و استحکام آنرا کاهش نمیدهد.

Ceramic Finishفینیش سرامیکی

نوعی از فینیش است که با استفاده از فناوری سرامیک و در جهت افزایش مقاومت در برابر سایش پارکت چوبی ایجاد شده است.

C

Clearپاک کردن

کیفیتی از کفپوش است که هیچ لکه و گره ظاهری ندارد. به معنای گران استفاده میشود.

Conversion-Varnish Sealersسیلر ضد لکه

به نوعی سیلر اشاره دارد که خاصیت ضد اسید دارد و در برابر لکه مقاوم است.

Cross-ply Construction  –  ساخت متقاطع

تکنیکی که لایه های چوبی را در جهت مخالف روی هم قرارمی دهند. نتیجه یک کف چوبی است که از نظر ابعاد پایدار است و کمتر تحت تأثیر رطوبت قرارمیگیرد. اصطلاحا “زور” چوبهای مختلف یکدیگر را خنثی کنند. بنابراین از کوچک یا بزرگ شدن تایل، در شرایط مرطوب جلوگیری میکند.

Crowningتاجی

به نوعی تاب خوردگی تایل پارکت اشاره دارد که در آن وسط تایل بالاتر از لبه هاست.

Cuppingکاس شدن

به نوعی تاب خوردگی تایل پارکت اشاره دارد که در آن وسط تایل پایینتر از لبه هاست.

پارکت چوبی
کاس شدن

Cureتنش زدایی

در صنعت پارکت مرحله ای از تولید است که در آن فینیش کاملا خشک میشود و به حداکثر پتانسیل سختی خود میرسد. فینیشهای مختلف با سرعتهای مختلف کیور میشوند.

D

Delaminationلایه لایه شدگی

جداسازی لایه ها در یک پارکت مهندسی شده، از طریق آسیب وارد بر چسب بین لایه ها.

پارکت مهندسی شده
لایه لایه شدگی

Dimensional Stabilityثبات اندازه ای

توانایی پارکت چوبی برای حفظ ابعاد خود در طول عمر خود شامل جلوگیری از تاب خوردن، تورم و انقباض در مقابل رطوبت و تغییر دما. ثبات اندازه ای بالا به این معنی است که کفپوش به دلیل تغییرات محیطی، تاب قابل توجهی نمی خورد، کوچک نمی شود و یا منبسط نمیشود.

Distressed Hardwood Flooringپارکت چوبی خراشیده

به خراشیدن یا ساییدن سطح پارکت برای ایجاد جلوه ای آنتیک اشاره دارد. این کار بطور دستی یا ماشینی انجام میشود. پارکتهایی که با دست خراشیده شده اند، بسیار خاصند. هیچ دو تایلی شبیه هم نیست. کفهای خراشیده ماشینی، احتمالاً تکرار دارند و ممکن است ظاهر طبیعی پارکت را از بین ببرند. این کفپوش شخصیت فصلی به فضای داخلی میبخشد ومیتواند به راحتی نشانه های انگشت و سایش را پنهان کند. از این لحاظ برای مناطق پر رفت و آمد انتخابی عالی است.

Durabilityماندگاری

توانایی گونه های چوبی یا فینیش استفاده شده در پارکت در قبال شرایط یا عوامل مخربی که در استفاده واقعی با آنها تماس میگیرد. پارکت با ماندگاری بالا، بدون تغییر قابل توجه در ظاهر خواهد بود.

E

Eased Edgeلبه  مورب ظریف

این ابزار لبه که لبه میکرو مورب نیز نامیده لبه ای ابزار خورده است که کیزان عمق و عرض ابزار بسیار کم است. این روش کمک میکند تا ناترازیهای جزئی تایلها نسبت به یکدیگر پنهان شود.

Edge Gapsفاصله لبه

فاصله تا دیوار که باید هنگام اجرای پارکت چوبی رعایت شود. غاصله لبه برای اطمینان از انقباض یا استخراج تایلهای کف، در هنگام وقوع تغییرات دمایی و رطوبی است. فاصله تا دیوار باید حداقل 8 میلیمتر باشد که برای تمامی موارد اتصال مانند لوله های گرمایش، قاب دربها، یا ستونها و غیره بایست رعایت شود.

Edge Typeنوع لبه

به نوع لبه تایلها اشاره دارد. لبه مربع دارای لبه های گونیا است. لبه های مخروطی، سبک و میکرو مورب دارای شیاری به شکل “v” هستند که به پنهان سازی ناترازی در کف و همچنین تفاوتهای جزئی در ضخامتهای تخته کمک میکند.

Emission Classificationکلاس انتشار

اصطلاحی که اغلب در اطلاعات محصول استفاده میشود.کلاس انتشار E1 به این معنی است که حد انتشار فرمالدئید که طبق قانون 0.1 ppm تعیین شده است، 0.12میلی گرم در متر مکعب هوا است.

Engineeredمهندسی شده

یکی از سه نوع متداول پارکت چوبی  است. بقیه انواع تمام چوب و تخته ای است. پارکت مهندسی به طور کلی با 2، 3 یا 5 لایی چوب ساخته میشود. آنها به یکدیگر پرس میشوند تا یک تخته را تشکیل دهند. پارکت مهندسی را میتوان با بسیاری از روشهای نصب مانند میخی، منگنه ای یا چسبی  و همچنین روی انواع مختلفی از کف قدیمی، اجراء کرد.

پارکت
پارکت تمام چوب و پارکت مهندسی شده

Expansionانبساط

تغییر ابعاد به دلیل انبساط و انقباض کف حاصل از رطوبت.

Expansion Gapشکاف انبساط

مساحت محیط باقیمانده جهت محاسبه انبساط.

Expansion Spacingفاصله فاصله

مقدار فضای باقی مانده در زیرکار برای انبساط.

Equilibrium Moisture Content (EMC)محتوای رطوبی تعادل (EMC)

محتوای رطوبت که در آن چوب هنگام قرارگیری در هوا در یک رطوبت و درجه حرارت نسبی مشخص، نه به دست می آورد و نه از دست میدهد.

F

Face Nail میخکوبی عمودی

به یک تکنیک میخکوبی اشاره دارد که با استفاده از میخهای عمود بر سطح، پارکت را به زیرسازی محکم میکند.

Fiberboardتخته فیبر

اصطلاحی عمومی برای طیف گسترده ای از متریال ساخته شده از تصفیه چوب یا الیاف گیاهی دیگر است. مواد چسبنده مانند رزینها و سایر مواد نیز ممکن است برای افزایش مقاومتهای فشاری، رطوبت، آتش سوزی یا پوسیدگی اضافه شوند.

Fiber Saturation Pointنقطه اشباع الیاف

مرحله ای در خشک یا خیس کردن چوب که در آن دیواره سلول با آب اشباع شده و حفره های سلول، خالی از آب است. معمولاً براساس وزن تقریباً رطوبت 30 درصد در نظر گرفته میشود.

Finishفینیش کردن

به پوشش رنگ روی پارکت اشاره دارد که غیر از نقش محافظت از لحاظ زیبایی نیز نقش دارد.

Finish in Place فینیش در سایت

اصطلاحی که برای پارکتهای چوبی فینیش نشده که در محل نصب فینیش میشوند اطلاق میشود. برای این کار در ابتدا سطح پارکت سنباده زده میشود و با استفاده از 2 تا 3 لایه اورتان پوشش داده میشود.  البته فینیش در سایت ممکن است برای نوسازی فینیش قبلی و احیای زیبایی طبیعی پارکت، اجراء شود.

Floating Floor Installationنصب به روش شناوری

با استفاده از این روش نصب، پارکتهای چوبی به هیچ وجه به هیچ بخشی از کف زیرسازی متصل نمیشوند. در عوض، لایه ای نازک بین چوب و زیرسازی قرار میگیرد. ضمنا چسب چوب در زبانه و کام هر تایل اعمال میشود. این روش از رطوبت محافظت میکند و سر و صدا را کاهش میدهد. برخی از پارکتهای مهندسی شده و کلیه تمامی پارکتهای تخته ای قابل نصب با روش شناوری هستند.

G

Gloss Levelسطح براقیت

اشاره به بازتاب حاصل از فینیش است.

Glue Downچسب پایین

فرایندی که در آن پارکت چوبی با استفاده از ماستیک یا چسبی خاص به زیرسازی میچسبد. پارکتهای چوبی مهندسی شده به طور معمول چسب میخورند در حالی که پارکتهای نواری و تایلهای تمام چوب میخ یا منگنه میشوند.

Glue less Click-Lockکلیک-قفل بدون چسب

به نصب بسیار آسان کفپوش مهندسی شده توسط خودتان اشاره دارد. برای نصب کف نیازی به چسب نیست زیرا همه چیز “کلیک” و “قفل” میشود.

Gradeگرید

اشاره به شکل ظاهری چوبی دارد که برای ایجاد پارکت استفاده میشود. معمولاً بر اساس تعداد گرههای قابل مشاهده و رگه های معدنی تعریف  میشود.

Grainدانه

به نوع قرارگیری الیاف در چوب پارکت اشاره دارد. الگویی که در پارکت مشاهده میشود را دانه ها مشخص میکنند.

پارکت مورفلور
الیاف در چوب

Grainingدانه بندی

هر چوبی، بافت، رنگ و دانه بندی منحصر به فرد خود را دارد که به روش برش وابسته است.

H

 

Hand Scraped Hardwoodسختچوب ساب زده شده

از نظر تاریخی، کفها با دست در سایت پروژه ساب زده میشدند تا پارکت صاف شود. تراشیدن بصورت دستی، امروزه معمولاً در کارخانه انجام میشود تا به کف جلوه ای آنتیک و باتجمل بدهد. طبیعتا هیچ دو کف ساب زده شده، یکسان به نظر نمیرسند.

Hand Sculpted Hardwoodسخت چوب ساب زده شده ضعیف

سختچوب ساب زده شده است با این تفاوت که میزان ساب آن ظریفتر است.

Hardnessسختی

خاصیت گونه های چوبی یا فینیش نهایی آنهاست که میزان فرورفتگی یا علامت گذاری در اثر فشار توسط یک جسم یا نیروی خارجی را نشان میدهد.

Hardwood سخت چوب

به طور کلی، یکی از گروههای درختان برگریز که برخلاف درختان مخروطی یا درختان نرم برگهای پهن دارند. این اصطلاح هیچ اشاره ای به سختی واقعی چوب ندارد.

Heartwood مغز چوب

مغز چوب قسمتی از چوب درختان است که عملا مرده است و سلولهای آن دیگر در روند زندگی یک درخت شرکت نمیکنند. معمولاً تیره تر از بافت جوان درخت است و در مرکز درخت قرار دارد.

High-Density Fiberboard (HDF)فیبر با چگالی بالا  (HDF)

متریالی است که در لایه مرکزی تایل پارکت مهندسی شده نیز استفاده میشود. ثبات اندازه ای بیشتری در مقایسه با پارکت مهندسی شده تولید شده با لایه مرکزی چندلایی دارد. این ماده از طریق فشرده سازی الیاف تراشه های چوب یا چسب در دمای بالا ساخته میشود.

Humidityرطوبت

مقدار بخار آب در هوا.

Hygrometerرطوبت سنج

دستگاهی که برای اندازه گیری رطوبت نسبی استفاده میشود.