Logo-scaled (2)

EN
IT
AR

پنج باید برای پارکت چوبی

در این مقاله به الزامات نصب پارکت چوبی میپردازیم. قطعا این نکات تاثیر بسزایی در کیفیت نهایی پارکت منزل و یا محل کارتان خواهد گذاشت.

1- دستگاه سنباده خوب انتخاب کنید.

وقتی از پارکت چوبی با ظاهر عالی صحبت می­شود، هیچ چیز به اندازة ساب صحیح برای نصب پارکت ضروری نیست. چه بخواهید پارکت را صاف کنید چه بخواهید یک فینیش پارکت جدید بزنید، سنباده­ای که انتخاب می کنید تأثیر قابل توجهی در کیفیت کار دارد. بهترین سنباده­ای که مورفلور برای غیر حرفه ایها توصیه میکند دستگاه سنبادة چهار سر با چرخش تصادفی است. این سنباده در عین زبری برای باربرداری پارکت چوبی، برای ساییدن کم بین پوشش­های ظریف فینیش پارکت نیز مناسب است.

2- پارکت را با محیط هم دما کنید.

هم دمایی پارکت به معنای فرآیند تنظیم رطوبت پارکت برای تطبیق با رطوبت محیطی است که در آن نصب می­شود. البته همة پارکت­ها نیاز به سازگاری ندارند. بعضی از پارکت­های مهندسی­ شده در سطح رطوبت پارکت مورد نظر کارخانه در پلاستیک بسته بندی می­شوند.

3- از خاور تا زیرکار

در بازسازی، همین که فضای لازم فراهم شود، می­توان پارکت را داخل خانه آورد. پارکت را حتما باید پس از حداقل یک هفته راه­اندازی سیستم تهویه مطبوع به خانه آورد.

برای سرعت بخشیدن به سازگاری، میتوان پارکت­های نواری را از جعبه ­هایشان باز کرد و در یک فضای تمیز و خشک در محل نصب پخش کرد. میتوان روی تایلها را سنگین کرد تا تایل­ها با ورود و خروج رطوبت محیطی صاف بمانند. بسته به مقدار رطوبتی که بایست به تایل­ها اضافه یا کم کرد، میتوان در محیط دستگاه رطوبت­ساز یا کاهندة رطوبت قرار داد.

4- وقتی پارکت رطوبت مناسبی دارد آنرا نصب کنید.

دمای داخلی و رطوبت نسبی یک مکان میزان رطوبت صحیح یک پارکت چوبی را تعیین می­کند. رطوبت نسبی با رطوبت سنج تعیین می شود.

در حالت ایده آل میزان رطوبت باید بین 30 تا 50 درصد باشد. خانه­ای که در 21 درجه نگه داشته شده است، نصب پارکت آن وقت باید باشد که رطوبت آن 7/7 درصد است. خانه­ها همیشه از درجه حرارت و رطوبت دلخواه برخوردار نیستند. بهتر است دامنه رطوبت نسبی مورد انتظار و دامنه دمای داخلی را تعیین کنید و پارکت را سازگار کنید تا در وسط طیف قرار گیرد.

5- محیط و نوع پارکت می­تواند هم دمایی پارکت را به غلط بیندازند.

بعضی خانه­ها در دما و رطوبت نسبی نوسانات شدیدی دارند. مثلاً، خانه ای در نزدیکی ساحل، رطوبت نسبی 30 درصد و میانگین دمای داخلی 21 درجه در زمستان دارد. ولی در تابستان ، هنگامی که درها و پنجره ها باز هستند، میزان رطوبت داخل آن می تواند تا 78 درصد افزایش یابد. پارکت مهندسی شده یا پارکت چهار گوشه با روش یک چهارم بهترین انتخاب برای این خانه است چرا که کمتر مستعد حرکت هستند. منطقی است که در چنین خانه ای پارکت ها را در 21 درجه، یعنی نقطة میانی بازة رطوبی سازگار کرد. بنایراین شکافی در زمستان یا خمیدگی در تابستان پیدا نمیشود. اگر پارکت پهن و بزرگ نصب کنیم و رطوبت کمی بالا باشد، زمینه را برای انبساط پارکتها در طول سال فراهم کررده ایم.