Logo-scaled (2)

EN
IT
AR

آسیب های پارکت چوبی (کاس شدن)

کاس شدن (یا همان فنجانی شدن) پارکت چوبی یک مشکل شایع است که در هر دو پارکت تمام چوب و مهندسی شده ایجاد می شود. اشتباه است اگر فکر کنید با نصب پارکت بامبو یا لمینیت می توانید از کاس شدن فرار کنید. زیرا آنها هم ممکن است کاس شوند. مورفلور با مطالعات اولیه روی این مسئله مهم، در مرحله تولید و فینیش اقداماتی انجام میدهد که پس از اجراء چنین آسیبی به محصول مورد استفاده مشتری وارد نشود. در این مقاله مسئله کاس شدن بصورت کامل بررسی شده است.

1- کاس­ شدن چیست و چگونه ایجاد می­شود؟

در پارکت کاس شده تایلها در عرض، مقعر می­شوند. لبة تخته ها به بالا پیچیده می­شود و درنتیجه کناره­های هر تخته از وسط آن بالاتر می آید. کاس شدن پارکت تمام چوب در اثر افزایش رطوبت زیر تخته ­ها در مقایسه با رطوبت سطح رویی آنها  رخ می­دهد. بر خلاف پارکت تمام چوب، کاس شدن پارکت چوبی مهندسی شده غالباً هنگامی اتفاق می­افتد که رطوبت پارکت کاهش می­یابد که این حالت ” کاس شدن خشک” نام دارد.

2- کاس شدن پارکت چوبی و کیفیت محصول

تاب پارکت ممکن است در هر پهنایی از تخته چوب ایجاد شود اگرچه در تخته­ های بزرگ، بخاطر عرض زیاد، بیشتر به چشم می­خورد. در هر حال عرض تخته عامل اصلی نیست و کیفیت چوب پارکت تعیین کننده اصلی است و به عوامل متعددی وابسته است:

  1. پارکت چوبی با کیفیت بالا از درختان بالغ تولید میشود. از آنجا که بهترین چوب از برش­های مرکزی درخت است، درخت بالغ چوب محکم بیشتری دارد و تخته­ های حاصله، رگه ­های عمودی بیشتری خواهند داشت.
  2. بهترین کیفیت چوب، از ماشینکاری درختانی بدست می­آید، که در مناطقی باشند که بومی آنجا هستند.
  3. پارکتی بهتر است که هم در هوا و هم در کوره خشک شده باشد؛ در نتیجه تخته­ ها کمتر مستعد تاب­ خوردگی خواهند بود.
  4. پارکت چوبی بهتر معمولاً با ­الوارهایی ساخته می شود که با روش یک چهارم برش خورده­ باشند. چنین پارکتهایی نسبت به پارکتهای تولید شده با روش مسطح کمتر مستعد تاب­ خوردگی هستند. با افزایش عرض الوارها تاب­ آنها زیاد می­شود. پارکت تولید شده با روش مسطح ابتدا از عرض ولی پارکت تولید شده با روش یک چهارم از ضخامت منبسط می­شود.

پارکت چوبی معمولاً، اما نه همیشه، به ­تدریج منبسط می­شود و این نتیجة اختلاف رطوبت در تایلهای پارکت است. معمولا پس از آزمایش رطوبت، میزان رطوبت در سطح زیرین تایلها بیشتر از سطح بالایی است.

3- نقش روش تولید پارکت در تاب­ پارکت چوبی

در کارخانه پارکت، چوب قبل از ماشینکاری بررسی می­شود و چوب­های خیس به ندرت برای پارکت استفاده می­شوند. گونه های مختلف چوب دارای خواص مختلفی هستند. حتی در بین درختان یک گونه، سرعت خشک ­شدن متفاوت است و چوب ممکن است در معرض آسیبهای مختلفی از خشک­ کردن واقع شود. تاب­ برداشتن چوب پس از ساخت پارکت رخ می­دهد. از آنجا که الوار خیس، هوای نامناسب یا خشک­شدن نامناسب در کوره میتوانند منجر به تاب­ خوردگی می­شود، باید در زمان دریافت پارکت و قبل از نصب، بررسی شوند. اگر پارکت چوبی در زمان دریافت تاب خورده باشد، باید برگردانده شده و نصب نشود.

4- نقش نصب پارکت در تاب­ پارکت چوبی

نصب ضعیف پارکت هم می­تواند باعث تاب پارکت شود. برخی از عوامل تاب ­برداشتن که مرتبط با نصب پارکت است عبارتند از:

    1. رطوبت بیش از حد در پارکت یا لایه­ های زیر پارکت باعث تاب­ برداشتن پارکت خواهد شد. با انتقال رطوبت از لایة زیری به سمت بالا تاب پارکت زیاد می­شود زیرا پشت چوب مرطوب­تر از روی آنست.
    2. وقتی که پارکت چوبی در زمان اجرای کارهای خیس مانند نقاشی و گچ کاری جهت سازگاری در خانه قرار می­گیرد ممکن است رطوبت جذب کند که باعث تاب­ برداشتن پس از نصب می­شود.
    3. نبود همدمایی مناسب منجربه تاب­ برداشتن می­شود که اغلب دائمی است. این تاب­ خوردگی عموماً بیشتر از تاب حاصل از رطوبت اضافی است.
    4. نصب زودتر پارکت چوبی قبل از نصب سیستم تهویه ممکن است در پارکت تاب­ خوردگی ایجاد کند.
    5. پارکتی که قبل از محصور شدن کامل ساختمان نصب شده شاید تاب بردارد.
    6. عدم انجام صحیح آزمایش بتن یا زیرکار چوب قبل از نصب پارکت

5- نقش محل نصب در تاب­ پارکت چوبی

عوامل بالقوة زیادی در ارتباط با محل نصب وجود دارد که باعث تاب­خوردگی پارکت می­شود.

  1. نشت در سیستم­های لوله­ کشی و تأسیسات، سینک ظرفشویی، ماشین ظرفشویی، یخ ساز و یا گرفتگی توالت
  2. انتشار بخار آب از بتن
  3. زیرزمین و فضاهای نم­کشیده با حرکت رطوبت به سمت بالا پارکت را کاس یا متورم می­کنند.
  4. نگهداری رطوبت باعث کاس شدن می­شود. هنگامی که مقدار زیادی آب روی پارکت وارد شود ممکن است متورم شود ، زیرا آب بین تایلها می­رود و از زیر به چوب نفوذ می­کند. وقتی حرکت آب روی پارکت کند می­شود، عبور آن به داخل یا خارج از پارکت متوقف نمی­شود.
  5. نبود تهویه یا تهویة نامناسب در فضاهای محدود زیرین ساختمان مانند نبود محافظ بخار در سطح پایه خاک می­تواند منجر به تاب­خوردگی شود.
  6. در حالی که رطوبت از زیر علت رایج تاب­خوردگی است، تاب پارکت می تواند از خشک شدن سریع سطح نیز ایجاد شود. در این نوع تاب­ خوردگی، گپهایی را خواهد دید که با انقباض پارکت حاصل میشوند.
  7. رطوبت زیاد. وقتی رطوبت نسبی بالای صفر باشد هوا دارای بخار آب است. با گذشت زمان، رطوبت پارکت به یک مقدار تعادل می رسد که بر اساس RH هوا است. هنگامی که MC (رطوبت نسبی) افزایش می­یابد چوب رطوبت بیشتری به خود می­گیرد و طوری تاب برمی­دارد که انگار دارای آب است. با اینکه فرآیند تورم چوب کندتر از تبخیر آب است، با این حال پس از چند هفته­ یا چند ماه­، نتایج یکسانی بدست می آید.
  8. در ساختمان­های عایق­ بندی ­شدة امروزی غیرمعمول نیست که شاهد تاب پارکت بصورت فصلی باشیم.

گروه نصب مورفلور همیشه شرایط پروژه را بررسی می کنند و با توجه به آنها زمان مناسب برای نصب را به کارفرما اعلام می کنند.

6- کاس ­شدن خشک پارکت مهندسی شده

در حالی که پارکت تمام چوب به طور معمول با افزایش رطوبت تاب می­خورد، خلاف آن در پارکت­ های مهندسی شده درست است. از آنجا که محصولات مورفلور شامل پارکت های مهندسی شده نیز هست، موضوع تاب خشک برای مورفلور از اهمیت بسزایی برخوردار است. تاب خشک در پارکتهای مهندسی شده هنگامی اتفاق می افتد که MC به جای افزایش کاهش یافته است. با اینکه همة پارکت های مهندسی شده یکسان نیستند، عموما بایست چوب مورد استفاده در لایه رویی و زیرین مانند یکدیگر باشد. لایه پشتی، طی تغییرات رطوبتی، یکپارچگی و پایداری ساختاری را فراهم می کند. لایه رویی پارکت مهندسی شده نسبتا نازکتر از لایه پشتی است. در مرحله تولید پارکت در کارخانه پارکت، میزان رطوبت لایه های پشت و رو باید یکسان باشند. همچنین این میزان بایست حدودا برابر با رطوبت نسبی محیط نصب بایست باشد. غالباَ جنس لایة رویی و زیرین از گونه­ های مختلفی انتخاب میشود و ممکن است پس از ساخت پارکت با تغییرات میزان رطوبت (MC) متفاوت عمل کنند. وقتی رطوبت لایة رویی به­ طور قابل توجهی کاهش یابد، جمع شده و کوچک می­شود و همین­که لایة رویی در عرض لایة پایه کشیده می­شود، پیچ خورده و تاب برمی­دارد. تاب خشک ممکن است یک اتفاق فصلی باشد، به­ خصوص در اقلیمهای سردی که یک فصل طولانی گرما دارند. بر خلاف پارکت­های تمام چوب، مدت زمان سازگاری طولانی که احتمال تاب­ خوردن پارکت تمام چوب را کم میکند، چنین امری در مورد پارکت مهندسی شده کاهش نمی یابد.

7- ترمیم تاب پارکت

اگر تاب­ خوردگی کم یا متوسط باشد حذف منبع رطوبت اضافی و خشک­ کردن پارکت ممکن است مشکل را برطرف کند. البته از آنجا که حرکت رطوبت کند است، ممکن است هفته­ ها، ماه­ ها یا حتی یک سال زمان ببرد. با این حال دستگاه کاهندة رطوبت یا پنکه این روند را تسریع می­کند. در هر صورت عجله نکنید! بالعکس ممکن است سنباده­ زدن پارکت کاس قبل از رسیدن به رطوبت نرمال باعث برآمدگی شود.  یک سطح برآمده پس از خشک ­شدن هنوز  محدب میماند! این را تنها با رطوبت­ سنج می­توان فهمید که اطلاعات رطوبتی بخش­های زیرین پارکت را دارد. تا زمانی که چوب به­ طور دائم تغییر شکل نداده یا آسیب ندیده، با حذف رطوبت اضافی، پارکت به شکل و اندازة اصلی خود برمی­گردد که ممکن است همانگونه که گفتیم هفته­ ها، ماه­ها یا حتی یک فصل گرما طول بکشد. سنباده ­زدن پارکت کاس درحالی­که هنوز خیلی خیس است ممکن است باعث برجستگی و تورم بعدی پس از خشک­ شدن پارکت شود. پارکتی که به شکل اصلی خود حتی پس از سپری­شدن فصل گرما برنمی­گردند، احتمالاً برای همشه بدشکل شده است. (البته قرائت رطوبت در سطوح مختلف پارکت به تعیین این امر کمک می­کند اگر بین بالا و پایین تایلها اختلاف یک درصد یا بیشتر وجود داشته باشد، احتمالاً خشک نخواهند شد.) اگر تایلها به­ طور دائم تغییر شکل پیدا کنند، میتوان با ساب رفع مشکل کرد. وقتی بیش از یک درصد تغییر رطوبت بین لایة سخت پارکت و لایة زیری آن وجود نداشته باشد، این پارکت با سنباده و رنگ و صیقل تازه قابل ترمیم است. این ممکن است چندین هفته، ماه یا حتی یک سال دیگر طول بکشد و بهترین حالت این است که با کنترل دمای اتاق و رطوبت نسبی انجام شود. اگر پارکت قبل از رسیدن به اختلاف یک درصدی بین بالا و پایین چوب سخت سنباده زده شود، خطر بادکردن پس از سنباده وجود دارد. بدیهی است اگر برآمدگی ایجاد شود ممکن است کار به تعویض بکشد. برای اجتناب از این خطر، توصیه می­شود کار را بین ماه­های گرما و سرما انجام دهید. در این زمان، باز هم کار فقط درصورتی انجام ­شود که تست رطوبت نشان دهد که پارکت برای سنباده آماده است.