Logo-scaled (2)

EN
IT
AR

انتخاب کفپوش مناسب

مزایایی فنی پارکت­های چوبی مهندسی شده، آنها را به گزینه مناسبی جهت انتخاب کفپوش جهت استفاده در محیط­های مسکونی و تجاری تبدیل کرده است. این پارکت­های چوبی به خوبی جای خود را در بازار جهانی باز کرده­اند زیرا:

  1. از لحاظ قیمتی به صرفه می­باشند.
  2. کاربردی هستند.
  3. از دوام خوبی برخوردار هستند.
  4. دارای انعطاف پذیری مناسبی هستند.
  5. نصب راحتی دارند .

با توجه به وضعیت آشفته بازار تجاری ایران و عدم نظارت بر واردات، ورود لمینیت های ارزان چینی و میزان زیاد فرمالدهید در آنها، این ترس ایجاد میشود که واقعا چگونه میتوان خریدی مناسب برای کف منزل کرد؟  برای درک بهتر موضوع بهتر است چند نکته را در آغاز بیان کنیم:

  1. پارکت چوبی مهندسی شده، همان لمینت نیست.
  2. واقعا ایمان داریم که بر بازار سهروردی، هیچ نظارتی نیست. هر گونه لمینیت آشغال چینی را میتوان بعنوان محصول سال آلمانی فروخت.
  3. پارکت مهندسی شده مورفلور، فارغ از مزیتهای فرمی و بصری، ادعای کامل و البته به حق در مورد سلامت و راحتی محصول خود دارد.

کیفیت تمام پارکت­های چوبی مهندسی شده یکی نبوده بلکه تفاوت بسیاری بین آنها از لحاظ انتخاب چوب یا روش تولید کفپوش وجود دارد. در این مقاله مورفلور تلاش کرده است که برای شما مصرف کنندگان عزیز، آنچه در مورد انتخاب یک پارکت چوبی مهندسی شده نیاز است در اختیار قرار گیرد.

در این مقاله خواهید خواند

1- فرق پارکت چوبی مهندسی شده با لمینیت

لمنیت از HDF ساخته شده است. HDF همان MDF است اما متراکم تر و سفت تر.  ظاهر لمینیت ها را با توجه به سلیقه مصرف کننده میتوان تغییر داد. لمینیت چوب نیست؛ ظاهر آن تصویری از چوب است. در لمینیتهای چینی مقدار زیادی چسب ارزان قیمت از جنس فرمالدهید برای تولید HDF اولیه وجود دارد.

میگوییم سرطان زیاد شده است؛ فرمالدهید سرطانیست. فروشندگان چینی بر اساس آماری که موسسه آمریکایی HPVA در مورد سلامت کفپوشها ارائه کرده است میزان فرمالدهید در لمینیت را دروغ میگویند. یا دیتا شیت محصول را به گونه ای تنظیم میکنند که میزان فرمالدهید در آن واضح نباشد! احتمالا انتظار ندارید که برای ورود محصول به ایران تست خاصی صورت گیرد؟!! خلاصه اینکه لمینیتهای آشغال در سهروردی، پل چوبی و … اکثرا سرطانی اند. باور کنید!

2- خرید پارکت­ چوبی مهندسی شده

مصرف کنندگان در هنگام خرید پارکت نگرانیهای بسیاری دارند که لیست زیر در انتخاب مناسب پارکت چوبی مهندسی شده مناسب کمک خواهد کرد.

  • رنگ
  • نوع چوب
  • بافت سطح
  • اندازه
  • گارانتی

3- پارکت مهندسی شده چیست؟

بسیاری از مصرف کنندگان کلمه مهندسی شده را نادیده می­گیرند، هرچند وجود این کلمه نشانگر وجود ویژگی­های منحصر فردی است که این پارکت دارد. کلمه مهندسی شده نشان از فعالیتی در گذشته نیست. پارکت مهندسی شده هم تمام چوب است. مهندسی شده مربوط به آینده است. یعنی این پارکت بهتر میماند! اکثر پارکتهای مهندسی شده ترکیب لایه های چوبی و چندلایی است که در مغز آن است.

وقتی میگوییم چند لایی (plywood)، منظور از کلمه لایی، لایه های چوب است. در حقیقت چندلایی مجموعه لایه های چوبیست که به یکدیگر پرس شده اند. پارکت مهندسی شده هم به همین ترتیب است. البته با شرایطی خاصتر. پیوند بین لایه­های داخلی، پارکت­های چوبی مهندسی شده را بیشتر مقاوم و پایدار میکند و طول عمر آن را نیز افزایش میدهد. از این رو پارکت­های چوبی مهندسی شده نسبت به پارکتهای تمام چوب از نظر اقتصادی به صرفه تر هستند. پارکتهای چوبی مهندسی شده حداقل از سه لایه تشکیل شده­اند و هر لایه با رگه هایی عمود به رگه های لایه بعدی به هم پرس شده­اند. این ساختار لایه­ای، پایداری سطح را در مقایسه با پارکت­های تمام چوب در مقابل خمش، کاس شدن و پیچش افزایش داده و مقاومت بیشتری را به پارکت­های مهندسی شده می­بخشد. نحوه تولید پارکت­های چوبی مهندسی شده، آنها را برای استفاده در کف سازیهای مختلف به یک انتخاب مناسب تبدیل کرده است.

عموماً لایه رویی سخت چوب است. این لایه نازک، از جنس چوب انتخاب شده توسط خریدار می­باشد، تا هم به عنوان سطحی محافظ باشد و همچنین از نظر زیبایی در معرض دید قرار گیرد. البته انتخاب لایه خارجی می­تواند بسته به انتخاب مشتری از نوع­های مختلفی از محدوده نرم چوبها تا سخت چوبها باشد. لایه رویی پارکتهای مورفلور از دو درخت توس و بلوط بدست می آیند که هر دو از سخت چوبها هستند.

لایه رویی پارکت­های مهندسی شده باعث زیبایی شده و آن­ها را همانند پارکت­های تمام چوب می­کند. لایه­های داخلی میتواند غیر از چندلایی  از مواد مختلفی مانند HDF یا چوب سخت ساخته شود. در پارکتهای مهندسی شده مورفلور لایه های داخلی هم تمام چوب هستند. این لایه های داخلی باعث پایداری محصول نهایی شده و همچنین باعث افزایش مقاومت به رطوبت می­شود. پارکت­های تمام چوب نسبت به رطوبت، حساسیت بیشتری دارند.

4- سه لایه مختلف روکش فوقانی در پارکت چوبی مهندسی

لایه فوقانی پارکت­های چوبی مهندسی شده در سه نوع متفاوت تولید میشوند:

  • روش اره­ای (sawn): سطح الوار بعد از خشک شدن، بریده میشود. پس از برش ویفرها (wafers) به چندلایی میانی در پارکت پرس می­شود. با اضافه شدن این لایه 2-5 میلیمتری به ضخامت چندلایی اصلی، سطح اره­ شده (sawn surfaces) بیشتر شبیه چوب سخت هستند تا لایه روکش. البته لزوما این لایه را نبایست در پشت تایل پارکت هم اضافه کرد. در نتیجه پارکت­های چوبی مهندسی شده با روش اره ای، با توجه به ضخامت لایه اضافه شده، نسبت به روکش­های نازک بیشتر در مقابل رطوبت و کاس شدن مقاوم هستند.
  • روش اسلایسی (sliced): ظاهر روکش قاچ شده نیز شبیه به سطح تمام چوب است. صفحاتی با ضخامت نازک بین 6/0 میلیمتر تا 6/1 میلیمتر به وسیله تیغه مخصوص در جهت مشابه صفحه اره شده بریده می­شود. فرآیند اسلایس کردن، خاک اره تولید نمی­کند. از این رو بیشترین بازده را از مواد اولیه داراست و همچنین باعث سازگاری بیشتر با محیط زیست می­گردد. پارکت مهندسی اسلایس شده طول عمر بالایی احتمالا نخواند داشت زیرا برای فنیش مجدد با محدودیت­ رو به رو است. چرا که فینیش مجدد نیاز به ساب مجدد دارد و اگر ضخامت لایه رویی زیادی نازک باشد این امکان نوجود ندارد. چرا که لایی از بین میرود. اگر مصرف کننده بخواهد که با فنیش مجدد طول عمر کف را طولانی کند، لایه رویی با روش اره ای پیشنهاد می­شود. پارکتهای مورفلور با دو چوب بلوط و توس ساخته میشوند و هر دو با روش لایه ای بدست می آیند.
  • روش پوسته ای (peeled): روکش پوسته ای با استفاده از ماشین تراش مخصوص، به صورت لایه لایه از روی تنه درخت جدا میشود. چنین روکشهایی نازکترین لایه های چوب هستند. کف­های پوسته ای معمولاً مقاوم در برابر رطوبت هستند. علاوه بر این پارکت­های چوبی مهندسی شده به دلیل اغلب داشتن سه لایه یا بیشتر به خوبی پایدار هستند. اگر رطوبت کف را تهدید کند، پارکت پوسته ای حساس می­شود و ممکن است رنگ لایه سطحی آن کمی با چوپ­های طبیعی متفاوت گردد.

مصرف کنندگانی که با اطلاعات کافی اقدام به خرید می­کنند باید به خوبی تصمیم بگیرند که چه ضخامتی و چند لایه برای آن­ها مناسب ترین است. اگر فنیش دارای درجه بالای  UV و با اکسید آلومینیم باشد طول عمر بالایی خواهد داشت و حتی شاید نیازی به فینیش مجدد نیز نداشته باشد. مصرف کنندگانی که ممکن است تصمیم داشته باشند که روکش خود را تعویض یا فنیش مجدد انجام دهند باید پارکت چوبی مهندسی اره ای ضخیم را انتخاب کنند. اگر احتمال این را می­دهید که در آینده کف را ساب می­زنید روکش­های ضخیم تر انتخاب مناسب تری هستند. بسیاری از مصرف کنندگان، اطلاعی از انواع پارکت­های مهندسی شده ندارند، اما یک مصرف کننده آشنا به راحتی تفاوت پارکت­ها را متوجه می­شود.

5- تشخیص کیفیت پارکت­های چوبی مهندسی شده

هیچوقت فقط به واسطه ظاهر، پارکتها را قضاوت نکنید. کیفیت پارکتهای چوبی مهندسی شده از درون آن شروع می­شود و اولین سوالی که در ذهن خریدار باید شکل بگیرد این است:

  • آیا پارکت مهندسی شده از چندلایی از جنس نرم چوب و با کیفیت پایین تشکیل شده است؟
  • آیا ترکیبات آن دارای چند لایی با کیفیت بالا است؟

هرچه کیفیت پایین تر باشد، احتمال جدا شدن لایه­ها (یا اصطلاحا دلمینیشن) بیشتر خواهد بود. اگر در ساخت پارکتهای مهندسی، از مواد اولیه مناسب استفاده شود، باعث کاهش تنش در پرس روکش به لایه ها شده و مقاومت آن در برابر رطوبت را افزایش می دهد و همچنین با افزایش کیفیت پارکت، طول عمر آن افزایش می­یابد.

بعد از ترکیبات داخلی، لایه بیرونی و سطحی که در معرض سایش است باید مورد توجه قرار گیرد. مصرف کنندگان تا آنجا که امکان دارد باید اطلاعات کافی در مورد روکش کسب کنند. همچنین باید در نظر داشت که کیفیت پوشش نباید با کیفیت فینیش اشتباه گرفته شود. زیرا ظاهر می­تواند فریبنده باشد. مصرف کنندگان باید به خوبی سطح روکش را مشاهده کنند تا از وجود هرگونه عیب بر روی آن آگاه شوند. وجود مشکلی بر روی سطح روکش می­­تواند نشان از این باشد که قبلا در معرض رطوبت یا دیگر مشکلات تولید قرار گرفته است.

اگر این احتمال را میدهید که در آینده نیاز به فینیش مجدد یا رنگ آمیزی مجدد هست، بهتر است که لایه روکش ضخیم تری انتخاب شود. در مورد ضخامت روکش و تعداد لایه­ها سوال شود زیرا لایه­ها اضافه می­تواند از کف محاقظت کرده و طول عمر آن را افزایش دهد. پارکت مورفلور با ضخامت حداقلی 12 میل در رده پارکتهای ضخیم بازار است. هیچ یک از پارکت­ها حتی پارکت چوبی مهندسی شده کاملا در برابر رطوبت محفوظ نیستند اما پارکت­های مهندسی شده از مزیت بهتری نسبت به پارکت­های تمام چوب برخودارند. البته چندلایی استفاده شده در مورفلور، از خانواده ضد آب انتخاب میشود. باز با اینحال ضد آب بودن برای هر گونه محصول چوبی خالی از ابهام نیست.

خریداران می­بایست راهنمایی نگهداری و دیتاشیت لازم که به وسیله تولید کننده تهیه شده است را مطالعه کنند تا در فهم مشکلات احتمالی محصول از قبیل عیوب سطحی، تاب خوردگی، کاس شدن و جدا شدن لایه ای به مصرف کنندگان کمک کند.

برای دست یابی به یک تصمیم صحیح به نکات زیر باید توجه داشت:

  1. نوع لایه­ها
  2. تعداد لایه­ها
  3. ضخامت روکش
  4. نوع روکش
  5. بالانس و غیر بالانس بودن

هیچوقت قیمت بالا نشان از کیفیت بالا نیست! در بازار کنونی ایران به تاریخ 2020 قیمت پارکت براحتی بازای هر متر مربع 650 یورو را رد میکند. ادعای عرضه کنندگان ایتالیایی بودن محصول است. نگارنده این سطور کارگاه تولیدی چنین پارکتهایی را میشناسد!! پس تکرار میکنیم، هیچوقت قیمت بالا نشان از کیفیت بالا نیست! البته لازم به ذکر است مورفلور ادعایی برای رقابت قیمت پارکت ندارد. کما اینکه پارکت مورفلور نیز جزء رده پارکتهای خیلی ارزان نیست. با اینحال به نظر میرسد نگاهی بر دیتاشیت هر یک از محصولات، خریدار را از خرید خود در مورفلور مطمئن خواهد کرد.

6- انتخاب روکش برای پارکت چوبی مهندسی شده

نصب پارکت مهندسی شده یا بصورت کام و زبانه است و یا می­توان آنها را به زیرکار چسباند. پارکتهای چوبی مهندسی شده دارای فینیشهای فراوانی هستند و به راحتی در دسترس می­باشند. تمامی پارکتهای مهندسی شده از قبل و در کارخانه فینیش شده اند.

ضخامت لایه بیرونی و کیفیت لایه زیرین معمولاً خود را در مدت زمان گارانتی نشان میدهند. مشخصات لایه روکش باید مورد توجه باشند زیرا به عنوان مثال روکش پارکت­های مهندسی شده با ضخامت کمتر از 2 میلیمتر را نمی­توان و نباید ساب زد و یا فینیش مجدد انجام داد. از طرفی دیگر اگر ضخامت لایه روکش 6 میلیمتر یا بیشتر باشد می­توان کف را سه بار یا بیشتر ساب یا فینیش مجدد کرد. پیشنهاد می­شود که حتما پارکت مهندسی دارای حداق سه لایه با جهت رگه های عمود بر هم باشد. پنج لایه از پایداری خوبی برخوردار خواهد بود حتی اگر ضخامت لایه روکش زیاد هم ضخیم نباشد.

به یاد داشته باشید که لایه روکش یا لایه در معرض سایش برای دست یابی به یک ظاهر زیبا است و لایه درونی برای مقاومت و پایداری هرچه بیشتر.

7- مزایا و معایب پارکت­های چوبی مهندسی شده

متخصصان در حوزه کف، پارکتهای چوبی مهندسی شده را توصیه می­کنند زیرا مزایای آن خیلی بیشتر از معایب آن است. به همین خاطر پارکت­های مهندسی شده به بهترین انتخاب تبدیل شده­ است.

مزایای پارکت مهندسی

  1. مقاوم به رطوبت
  2. به صرفه بودن
  3. پایداری زیستی بیشتر
  4. امکان استفاده در مکان­های که پارکت تمام چوب نمی­تواند استفاده شود.
  5. طول عمر بالا
  6. راحتی در نصب
  7. پایداری مناسب در برابر کاس شدن، تاب برداشتن و حرکت کردن
  8. افزایش قیمت متر واحد مسکونی یا اداری
  9. راحتی و لاکچری بودن
  10. در حالی که برای روکش از چوب با مقاومت بالا استفاده می­شود ولی برای لایه­های درونی می­توان از درختانی استفاده شود که سریع رشد می­کنند. به همین دلیل پارکت­های مهندسی شده از نظر استفاده از منابع اولیه به صرفه تر هستند.
  11. فینیش اجراء شده در کارخانه از طول عمر بیشتری نسبت به فینیش در محل نصب است.
  12. لایه­ های داخلی از منابع تجدید پذیر ساخته شده­اند.
  13. بسیاری از فینیش­های پایه آبی حاوی هیچ ماده­های آلی فرار نیستند.
  14. عاری از چسب فرمالدهید
  15. دقیقا حس گرمای چوب را دارد.
  16. نصب آسان

8- نصب پارکت مهندسی

برخی از خریداران مایل هستند که خودشان پارکت مهندسی شده را نصب کنند. از این رو خواندن دستورالعمل و راهنمای نصب که توسط تولید کنندگان ارائه می­شود ضروری است. هزینه نصب پارکت­های چوبی مهندسی شده نسبت به پارکت­ های تمام چوب ارزانتر است. توصیه می­شود اگر در صورتی که دارای تجربه نصب این گونه پارکتها هستید، اقدام به نصب توسط خودتان کنید ولی در غیر این صورت این خطر را نکنید و خودتان اقدام به نصب نکنید.

اگر پارکت چوبی مهندسی شده را بدون فینیش خریداری کرید یا باید خودتان اقدام به فینیش کنید یا کسی را برای این کار استخدام کنید. اگر خودتان این کار را انجام دادید حتماً مطمئن شوید که منجر به لغو گارانتی نمی­شود. اگر شما هیچ تجربه­ای در نصب ندارید ارزش خطر کردن ندارد که خودتان نصب را انجام دهید.

صرف نظر از اینکه شما چه روشی را که برای نصب انتخاب می­کنید، اکثر تولید کنندگان قویاً تاکید می­کنند که محصولات تا هنگام نصب برای تبادل رطوبت در کارخانه باز بماند. محموله باید در شرایط عادی در دمای بین 20 تا 5/25 درجه و رطوبت نسبی 30-50 درصد برای 3-4 روز نگهداری شود تا قبل از نصب با شرایط آب هوایی مانوس شود.

برای اینکه بدانید چه مقدار پارکت چوبی مهندسی شده نیاز دارید نیاز است مساحت کفتان را با ضریبی برای پرتی در نظر بگیرید. این ضریب برای تایلهای مستطیلی 5 تا 7 درصد است. برای تایلهای غیر مستطیلی حدود 15 درصد برای پرتی بایست در نظر بگیرید. نکته قابل توجه اینجاست که با توجه به اینکه مورفلور بر اساس پلان شما دیزاین میکند با خرید پارکتهای مورفلور هیچ درصد پرتی ندارید. همان مقدار که میخرید در کف محلتان نصب میشود.

9- روش نصب پارکت چوبی مهندسی

  • میخی (stapled)،
  • چسبی (glued)
  • شناور (floating)

 راحت ترین روش برای نصب، روش شناوری است که مستقیماً بر روی کف از قبل آماده شده نصب می­شود، مانند کف سیمانی. نام روش شناور در نصب پارکت مهندسی شده از این لحاظ است که در این روش چسب یا هیچ یراقی در نصب مصرف نمیشود. این روش برای مکانهای با رطوبت بالا توصیه میشود. پارکتهای مورفلور با روش چسبی نصب میشوند.

روشها و مراحل نصب پارکت شاید کمی با هم متفاوت باشند ولی مراحل استاندارد آن عبارت­اند از:

  1. زیر کار را آماده کنید.

به این معنا که ابتدا کف را به دقت بررسی کنید. تمامی زوائد مربوط به سیستمهای حرارتی و تهویه بایست حذف شوند.

  1. زیر کار فعلی را سفت کنید.

در صورتیکه زیر کار قبلی چوبی است، مثلا روی یک کفپوش چوبی قدیمی میخواهید کارتان را اجراء کنید، تایلها یا چوبهای شل را محکم کنید.

  1. سطح را از لحاظ همواری یکنواخت بررسی کنید.
  2. زیر دربها را در صورت نیاز ببرید.
  3. کاملا زیر کار را تمیز کنید.
  4. برای نصب از یک گوشه آغاز کنید و در راستای بلندتری دیوار ادامه دهید.
  5. برای نصب تایل در کنار یک دیوار، از یک لقمه (Spacer) به ضخامت 12 میل، جهت ایجاد فاصله پارکت تا دیوار استفاده کنید. این باعث میشود پارکت با تغییرات رطوبت ورم نکند. ضمنا یادتان باشد سمت شیار دار تایل بایست به سمت لقمه باشد.
  6. تایلهای نهایی نیز بایست با فاصله بیشتر از 12 میل نسبت به دیوار نصب شوند.
  7. در صورت استفاده از روش میخی حدود هر 20 سانت بایست میخ بزنید.