Logo-scaled (2)

EN
IT
AR

تأثیرات کووید-19 بر بازار پارکت چوبی

بر اساس ارزیابی که از سالهای 2019 تا 2024 در بازار پارکت چوبی انجام شده، پیش بینی شده بود پیشرفت قابل توجهی با نرخ حدود 5٪ بر مبنای CAGR (نرخ رشد سالانه ترکیبی) در این بازار بدست خواهد آمد. در این مقاله تاثیر کرونا بر بازار پارکت در این بازار مورد بررسی قرار گرفته است و این بازار پس از شیوع بیماری ویروس کرونا تحلیل میشود.

1- تحلیل کووید-19

یکی از بخشهای صنعت ساخت و ساز که به دلیل شیوع کووید-19 به شدت متزلزل شده است ، بازار پارکت چوبی است. گزارش های MRFR تأیید میکنند که توقف تولید در چین، در سراسر بازار پارکت چوبی تأثیری دومینویی داشته است. زیرا اکنون پیمانکاران، مشتریان، واردکنندگان، توزیع کنندگان و تولید کنندگان در مورد سرنوشت مالی این بازار اطمینان ندارند. بدیهی است این تاثیر صرفا به افزایش یا کاهش قیمت پارکت چوبی منجر نمیشود بلکه بن بست ناشی از ویروس کرونا باعث افزایش شکنندگی زنجیره تأمین، کمبود مواد اولیه و باعث تعطیلی مرزها و کارخانه ها میشود.

تأثیرات-کووید-19-بر-بازار-پارکت-چوبی-2
شیوع کووید-19 و بازار پارکت

با وجود این تأثیر، کارشناسان پیش بینی میکنند که بازار پارکت چوبی میتواند حتی از دوره قبل از کرونا نیز قویتر شود. این پیش بینی بر اساس افزایش تمایل به ساختمانهای سبز و توسعه کمی ساختمانهای مسکونی است. روند نوین تعمیرات و نگهداری پروژه های ساختمانی جدید، تقاضا برای پارکت چوبی را نیز افزایش میدهد. علاوه بر این، بسیاری از شرکت های پیشرو در بازار پس از همه گیری، با ترفندهای بازاریابی مانند خرید، تضمین قراردادها ، سرمایه گذاری و مشارکت، برنامه های استراتژیک خود را برای بقاء در بازار افزایش داده اند.

2- سه عامل تعیین کننده اندازه بازار؛ جهان و ایران

1.      محیط زیست و لاکچری؛ دو سویه موثر بر بازار

پارکت چوبی در میان کفپوشهای مرسوم، یکی از اولین گزینه هاست. سازگاری محیط زیستی و پایداری پارکت چوبی، بر خلاف وینیل، سرامیک و … همچنان یکی از انگیزه های اصلی برای خرید آن است. همچنین دوام و بهداشت بیشتر، همراه با خواص مکانیکال پارکت، باعث تقاضای بالای آن در سراسر جهان شده است. از سوی دیگر این موضوع در کشورهای در حال توسعه مانند ایران کمتر تاثیرگذار است. کما اینکه پس از شروع اپیدمی کرونا در ایران، بازار پارکتهای چوبی بصورت عجیبی دچار رکود شده است. مهمترین دلیل این امر این است که در بحرانهای مالی یا اجتماعی اصلیترین بازاری که دچار لطمه میشود محصولات کلاس لاکچری هستند و در ایران پارکت چوبی بعنوان یک محصول لوکس تعریف میشود. نکته جالب اینجاست که در کشورهای پیشرفته رعایت مسائل محیط زیستی و رونق بازار لاکچری کاملا همسو هستند.تاثیر کرونا بر بازار پارکت

2.      طبقه متوسط پولدارتر شده اند!

افزایش درآمد رو به رشد جمعیت طبقه متوسط در جهان، منجر به تعداد بیشتری از افراد شده است که مایل به صرف هزینه قابل توجهی برای خرید کالاهای برتر مانند پارکت، در بازسازی خانه خود هستند. صاحبین کسب و کار در این حوزه، در حال تغییر استراتژیهای خود با توجه به قیمت ناپایدار مواد اولیه و محدودیت های محیط زیستی برش درختان هستند. البته خواننده گرامی خود میداند که آیا در ایران نیز در سالهای اخیر طبقه متوسط پولدارتر شده است یا خیر؟!

3.      پارکت چوبی؛ مد دهه معاصر

پارکت چوبی آخرین مدی است که در سالهای اخیر با توجه به ویژگی های خاص آن از نظر الگوها و رنگها، اندازه بازارش را افزایش داده است. زیبایی بینظیر پارکت چوبی جذب آن را در بین مشتریان تجاری و مسکونی تسریع کرده است. کاربرد فزاینده تجاری پارکت چوبی در فروشگاههای بزرگ، دانشگاهها، بیمارستانها، فروشگاههای تخصصی، ادارات، فروشگاههای مواد غذایی، داروخانه ها، مدارس و رستورانها میتواند یک امتیاز بزرگ برای بازار پارکت چوبی در سالهای بعد باشد. در ایران، خصوصا شمال شهر پایتخت، اکنون خانه های بسیاری با کفپوش چوبی ارائه میشود. لذا با اینکه واردات پارکت چوبی مشمول قسمتی از ممنوعیتهای وارداتی دولتی شده است، با اینحال این امر از ارائه حداقلی پارکت در بازار ممانعت نکرده است.

3- تقسیم بندی بازار

در مطالعه بازار محصولات کفپوش چوبی، هم پارکتهای مهندسی شده و هم پارکتهای تمام چوب مورد بررسی قرار میگیرند. بازار پارکتهای تمام چوب، بزرگترین بازار در صنعت کفپوش چوبی است و با توجه به قیمت منطقی این نوع پارکت، این میزان از سهم بازار تا سال 2024 میتواند ادامه داشته باشد. از سوی دیگر پارکت مهندسی شده، میتواند بالاترین نرخ رشد را با توجه به ویژگی های خود مانند مقرون به صرفه بودن و ثبات ابعادی که از مهمترین نیازهای سازندگان است، تجربه کند.

تأثیرات-کووید-19-بر-بازار-پارکت-چوبی-3
کفپوش چوبی

پارکت چوبی، هم در زمینه صنعتی و هم مسکونی کاربرد دارد. در سال 2018، سهم بیشتری از بازار به بخش مسکونی تعلق داشت. این روند میتواند ادامه داشته باشد. دلیل اصلی پیشروی بخش مسکونی در بازار، نتیجه انفجار جمعیت در کشورهای قدرتمند نوظهور مانند هند، برزیل و چین است که باعث ایجاد روز افزون ساختمانهای مسکونی جدید شده است.

4- دو بازار اصلی؛ آمار منطقه ای

1.      آسیا و اقیانوسیه

از سال 2018 ، نزدیک به 50٪ از سهم بازار جهانی پارکت چوبی، متعلق به آسیا و اقیانوسیه بوده است. همچنین پیش بینی میشود سریعترین نرخ گسترش در سالهای آینده نیز در اختیار این منطقه باشد. عمده سهم این بازار ناشی از هزینه های اضافی پروژه های ساختمانی در بخشهای خصوصی و دولتی در کشورهای هند و چین بوده است. بخش بازسازی تجاری در این منطقه به طور مداوم در حال گسترش است و می تواند رشد بیشتری را در سال های آینده نشان دهد. دلیل اصلی این موضوع قدیمی بودن ساختمانها و افزایش نیاز آنها به تعمیر و نگهداری و نوسازی است.

2.      آمریکای شمالی

بازار آمریکای شمالی با نفوذ تعداد زیادی از تولید کنندگان بزرگ ایالات متحده ، به عنوان دومین بازار پیشرو منطقه ای شناخته شده است. سهم اروپا از بازار جهانی به لطف صنعت پر رونق ساخت و ساز در بخشهای تجاری، صنعتی و مسکونی، نزدیک به 23٪ ارزیابی شده است. چشم انداز بازار همچنین با افزایش ساخت و ساز مسکن با قیمت پایینتر همراه با افزایش تعداد پروژه های مراقبتهای بهداشتی و آموزشی که انواع مختلف پارکت چوبی را میطلبد ، افزایش خواهد یافت.