Logo-scaled (2)

EN
IT
AR

کفپوش لمینت 35 ساله شد!

بله. شاید باور نکنید. ولی اینکه تعداد برند و کارخانه لمینت بسیار زیاد شده است، با تنها 35 سال از اختراع لمینت میگذرد. تاریخچه کفپوش لمینت به طرز شگفت انگیزی چندان طولانی نیست! شاید تعجب کنید که کفپوش لمینت فقط چند دهه است که به وجود آمده است. درباره تاریخچه کفپوش لمینت بیشتر بدانید تا ببینید که این کفپوش از کجا آمده و چگونه در کل جهان به محبوبیت رسیده است.

دلیل اصلی این محبوبیت، قیمت مناسب، سهولت نصب، زیبایی و دوام است. کفپوش لمینت در اوایل دهه 1920، از سوئد شروع به کار کرد. برای تولید لمینت چند لایه را با هم پرس میکنند. هسته آن یک خمیر چوب است که در کارخانه لمینت با چسب یا رزین در کنار هم نگه داشته میشود و سپس با حرارت یا فشار پخت میشود. ترکیب این مواد، کامپوزیتی ایجاد میکند که از هر یک از مواد اولیه آن قویتر است. این ترکیب باعث هم افزایی کیفیت میشود. لمینت امروزه راه خود را در بازار کفپوشها باز کرده است. قیمت، استحکام، سهولت نصب دلائل اصلی موفقیت برای این کالا است.

در این مقاله خواهید خواند:

1- تاریخچه تولید لمینت در یک نگاه

2- سال 1881 و ورود شرکت پرگو

 در سال 1881، قبل از اینکه کفپوش لمینت وجود داشته باشد، شرکتی به نام صنایع فنی استنسملا کمیسکا (Stensmölla KemiskaTekniska Industri) که شرکت مادر شرکتهای پرگو (Pergo) و شرکت پرستورپ ( Perstorp) بود، تولید تخته چوب راش را بصورت لایه لایه در سوئد آغاز کرد. روندی که آنها برای تولید استفاده میکردند بسیار محبوب شد. در سال 1923، گروه صنعتی پرستورپ از ترکیب لمینت ایجاد شده توسط استنسملا، برای ساخت بدنه رادیو استفاده کرد.

این صنعت برای چند دهه رونق گرفت، اما کاهش فروش، سبب شد سازندگان شروع به بررسی سایر موارد استفاده از این متریال جذاب کنند. در سال 1974، شرکت تیلافابریکن، پرستورپ را خرید. با مدیریت جدید، فناوری تولید لمینت بگونه ای تغییر کرد تا بتوان از آن در صفحات میز و جلوی پنجره استفاده کرد. البته این هنوز برای شرکت کافی نبود.

در سال 1977، شرکت پرستورپ با فروش ضعیفی روبرو شد. آنها به یافتن راهی برای افزایش فروش و استفاده از فناوریهای جدید روی آوردند.

پس از مشورت زیاد، این گروه چندین کاربرد برای پروژه محبوب خود پیدا کرد:

ایجاد لمینت کف با فشار بالا (HPL). در سال 1979، اولین تایل لمینت HPL از خط مونتاژ خارج شد و پرستورپ اولین لمینت تاریخ را فروخت!

در دهه بعدی، بازاریابی برای کفپوش جدید آغاز شد و فروش اوج گرفت و تحولات جدیدی رخ داد. روشن بود که آینده کفپوش لمینت در حال شکل گرفتن است.

یک سال بزرگ در تاریخ کفپوش لمینت سال 1985 است. شرکت پرگو اولین کارخانه تولید کفپوش لمینت را ساخت. در سال 1988، پرگو درخواست ثبت اختراع کفپوش لمینت را کرد و چند سال بعد در سال 1990 به آن اعطاء شد.

حدود یک دهه پس از ساخت اولین کفپوش HPL، نوع جدیدی از لمینت ایجاد شد: لمینیت با فشار مستقیم (DPL). این یک نوآوری عمده در فناوری بود زیرا تولید DPL ارزان تر و آسان تر بود. اکنون، صاحبان خانه های بیشتری میتوانستند، با هزینه بسیار کمتری لمینت را به خانه های خود بیاورند.

با افزایش بازارها، نوآوریهای بیشتری نیز حاصل شد. لمینت جذابیت بصری بیشتری به خود گرفت. نمای سنگ در اوایل دهه 1990 و نمای بافتهای چوب در اوایل سال 2000 اضافه شدند.

در سال 1994، پرگو یک کمپین بازاریابی در ایالات متحده برای فروش کفپوش لمینت راه اندازی کرد. در سال 1996، اولین کارخانه لمینت آمریکا در کارولینای شمالی افتتاح شد. در همان زمان، پرگو درخواست ثبت اختراع دیگری برای اختراع خود کرد. علاوه بر این، سیستمهای کلیک لمینت در اواخر دهه 1990 و سیستمهای عایق صدا در سال 2000 اضافه به این محصول اضافه شد.

 

 

 

3- تاریخچه کفپوش لمینت: ساخت و توسعه

 لمینتهای اولیه پرگو، با خرد کردن چوبهای ضایعاتی که در غیر این صورت ممکن است در محل دفن زباله ها مدفون شوند، ساخته میشوند. این ورقها با استفاده از چسب یا رزین به هم فشرده میشوند و سپس با حرارت و فشار، خمیر میشوند تا تخته هایی انعطاف پذیر و مقاوم ایجاد کنند. سپس روی تایلهای لمینت، پرینت طرح چوب یا سنگ قرار میگیرد. این تصاویر تا حدی پیشرفت کرده اند که سخت میتوان بین کفپوش لمینت و پارکت تمام چوب، تفاوت قائل شد. امروزه در خارج از ایران، بسیاری از افراد از نام پرگو، برای اشاره به لمینت استفاده میکنند، اما تولیدکنندگان و نامهای تجاری دیگر نیز وجود دارد.

ترکیب کفپوش لمینت و سنگ

4- تاریخچه کفپوش لمینت: گسترش بازار

لمینت پرگو پس از اولین معرفی در بازار، به سرعت در اروپا نیز محبوب شد. مقرون به صرفه بودن، سهولت نصب و زیبایی و دوام باعث شده است که لمینت، در خانه ها و واحدهای تجاری زیادی مورد توجه قرار گیرد. با اینکه تنها حدود 30 سال از تولید صنعتی لمینت میگذرد، اما با تلاش مالکان برای افزایش ارزش ملک در بازار پیچیده مسکن امروز، استفاده از لمینت، با سرعت فزاینده ای در حال گسترش است. امروزه تولیدکنندگان بسیار زیادی در صنعت لمینت در بازار وجود دارند و هر یک استایل خود را در زمینه مشخصات فنی و بصری آن دارند.

 

 

5- تاریخچه کفپوش لمینت: سهولت نصب

دلیل دیگر گسترش سریع بازار کفپوش لمینت، سهولت نصب آن است. حتی صاحب خانه بی تجربه نیز میتواند در آخر هفته کفپوش لمینت جدید خود را نصب کند. برخلاف آنچه برای نصب فرش، سنگ یا کاشی لازم است. نصب لمینت نیازی به ابزار یا مهارت خاصی ندارد. همراه با نصب آسان، کفپوش لمینت برای حفظ ظاهر زیبای خود نیازی به واکس، سنباده، پرداخت یا آب بندی نیز ندارد. این باعث میشود برای افرادی که وقت کمی برای نظافت دارند، گزینه مطلوبی باشد.

 

6- تاریخچه کفپوش لمینت: ایمنی و رتبه بندی

درجه AC کفپوش لمینت

با محبوبیت کفپوش لمینت، تولیدکنندگان جدید ادعاهایی در مورد دوام و تحمل سایش محصولات خود مطرح کردند. برای اطمینان از رضایت مشتری و حذف محصولات با کیفیت پایین، یک سیستم تست و رتبه بندی در سال 1994 در آلمان آغاز به کار کرد. این سازمان ادعاهای مربوط به سایش را که توسط تولیدکنندگان کفپوش لمینت مطرح شده است را آزمایش میکند. تایلها از نظر مقاومت در برابر خراش و لک شدن مورد آزمایش قرار میگیرند. فقط به تایلهای لمینت که تمام قسمتهای این آزمایشات را پشت سر میگذارند درجه AC میگیرند.

این افزایش قابلیت اطمینان به مصرف کنندگان کمک میکند تا محصولی استاندارد را انتخاب کنند. تولید لایه های با دوام بالا و تایلهای ارزان قیمت و تمیز کردن آسان آنها، لمینت را به یک گزینه مورد علاقه خانواده تبدیل کرده است. تحولات اخیر باعث محبوبیت بیشتر کفپوشهای لمینت شده است. زیرا تحقیقات بیشتر باعث دوام، مقرون به صرفه بودن آن میشود.

7- تاریخچه کفپوش لمینت: روند جهانی

در سال 2006 صنعت دکوراسیون بیشتر در مورد این محصول شروع به کار کرد. لمینت جلوی دوربین قرار گرفت. اکنون، نوآوری همچنان ادامه دارد. سبک های روستایی جدید، ظاهر جدید، کاربردهای جدید و نوآوری های بیشتر، لمینت را به یکی از محبوبترین انواع کفپوش در سراسر جهان تبدیل کرده است.. تاریخچه کفپوش لمینت جوان است، اما آینده امیدوار کننده است.

اکنون در ایران شرکتهای زیادی مشغول به تولید لمینت هستند. برندهای ایرانی آرتا، کرنوپل، رینبو و ویکتوریا از جمله نامهای معروف در این صنعت هستند.