Logo-scaled (2)

EN
IT
AR

جهت نصب تایلهای پارکت؟

معمولترین راه برای جهت نصب پارکت، نصب تایلها به موازات طولانی ترین دیوار است. این بهترین جهت برای نصب پارکت است؛ زیرا از نظر زیبایی بهترین نتیجه را میدهد.

این بدان معنی است که در اکثر خانه ها تایلها را از طول از جلوی در تا انتها ادامه میدهند. سعی کنید از تغییر جهت در کف اتاقهای مختلف خودداری کنید و سعی کنید تا قبل از شروع نصب، چیدمان دقیق آن را برنامه ریزی کنید.

اگر این اولین باری است که برای کف پارکت چوبی یا بامبو نصب میکنید، طبیعی است که ندانید که تایلها را در چه جهتی باید نصب کرد. اگرچه ممکن است بدیهی نباشد، اما قرار دادن تایلها در جهت درست مزایای زیادی به ظاهر کلی کف پس از اتمام کار میبخشد.

در اینجا چند نکته وجود دارد که باید هنگام تهیه و آماده سازی کف خانه خود به خاطر داشته باشید، دراینصورت چنین به نظر خواهد رسید که محصول نهایی را یک حرفه ای انجام داده است.

در این مقاله خواهید خواند:

1- برآمدگیها و بخشهای شل زیرکار را بررسی کنید.

خانه های جدیدتر (ساخت 1370 به بعد) با توجه به سختگیرانه بودن قوانین و کدهای ساختمانی، دارای زیرکارهای مسطح بهتری هستند که برای دستیابی به حداقل درجه انحراف مورد نیاز است.

بنابراین، جهت قرار دادن تایلهای چوبی در یک خانه جدید بیشتر به عوامل زیبایی و طراحی بستگی دارد تا جهت تیرچه ها. در این موارد، تایلهای چوبی معمولاً به موازات طولانیترین دیوار در نصب پارکت قرار میگیرند.

در موردخانه های قدیمی قبل از 1370؛ اگر میخواهید پارکت جدید خود را در یک خانه قدیمی با زیرکار چندلایی کار بگذارید، اولین چیزی که باید در نظر بگیرید جهت تیرچه های کف است که آنها را نگه میدارد. در این موارد، انتخاب محافظه کارانه این است که جهت عمود بر تیرچه های کف را انتخاب کنید و به آنها اجازه دهید از کفپوش جدید و زیرکار پشتیبانی کند. اگر موازی با تیرچه ها پیش بروید، ممکن است در قسمتهایی از کف قرار بگیرید که به خوبی پشتیبانی نمیشوند. در گذر زمان، این وضعیت به گود شدن زیرکار در بین تیرچه ها منجر میشود و در صورت گود افتادن زیرکار، ممکن است پارکت خم شود و نهایتاً باعث شکستگی اتصالات میشود. قطعاً این نتیجه ای نیست که شما دنبالش هستید! این امر باعث میشود تا تعویض تایلها ضروری شده و مجبور میشوید برای تمام کف فینیش تازه اجرا کنید تا همه چیز دوباره با هم سازگار باشد.

خانه چه قدیمی باشد و چه جدید، همیشه ابتدا زیرکار را بازرسی کنید تا برایتان معلوم شود که چقدر صاف است. آیا افتادگی واضح در زیرکار بین اتصالات قابل مشاهده با چشم غیر مسلح وجود دارد؟ آیا هنگام راه رفتن روی زیرکار، به طور قابل ملاحظه ای بالا و پایین میشود؟ اگر پاسخ هر یک از این سؤالات مثبت است، لازم است تایلها را به صورت عمود بر روی تیرهای کف قرار دهید. هنوز شک دارید؟ همچنین میتوانید از ابزاری برای اندازه گیری انحراف یا صاف بودن کف استفاده کنید. همچنین میتوانید مهندسی را برای بازرسی تیرچه های کف و زیرکار استخدام کنید تا انحراف کف را محاسبه کند.

2- کفپوش جدید و در جلویی ساختمان شما 

اگر می‌خواهید  روبروی در را با کفپوش چوبی بپوشانید، بهتر است در صورت امکان تایلها را عمود بر ورودی بچینید،  چرا؟ این چیدمان به جریان طبیعی آنها در فضای خانه کمک میکند و ظاهر آراسته‌ تری به آن میبخشد!

 

3- ابعاد اتاق را در نظر بگیرید

برای مثال، اگر کفپوش  را در یک اتاق خاص مانند اتاق خواب قرار میدهید، بهتر است که تایل‌ها را موازی با طولانیترین دیوار اتاق قرار دهید. اگر آنها را عمود بر چنین دیواری بچینید، و اتاق هم تا حدی باریک و طولانی باشد، کفپوش  شما شبیه نردبان خواهد شد!

4- چیدمان های فانتزی

همیشه میتوانید کفپوش خود را به شکل  مورب قرار دهید یا الگوی جالبی  مثل طرح نصب جناغی (شبیه استخوان شاه ماهی) را انتخاب کنید. الگوها میتواند به اتاق عمق و بعد ببخشند و اگر به درستی انجام شوند بی شک زیبا هستند. اگر میخواهید این گزینه را انتخاب کنید، باید چند فاکتور مهم را در نظر بگیرید:

انتخاب چنین الگوهایی هزینه بیشتری برای شما خواهد داشت؛ زیرا شما باید برای برشها 15٪ (در مقابل 10٪ چیدمان معمولی) مواد اضافی را جز پرتی حساب کنید.

الگوها، به ویژه الگوهای پیچیده ای مانند طرح نصب جناغی، به مهارت ویژه‌ای در چیدمان نیاز دارند، بنابراین اگر این اولین تجربه‌ شما در چیدن کفپوشهاست، احتمالاً انتخاب عاقلانه ای نیست.

5- به منبع نور توجه کنید

اگر کفپوش چوبی  خود را در اتاقی با نور طبیعی زیاد نصب میکنید، بهتر است تایلها را در جهت نور اجرا کنید. زیرا اگر آنها را عمود بر زاویه تابش نور بچینید، نور از طریق هر اتصال عبور کرده و هر گونه تغییر اندک در ارتفاع تایلها مشخص میشود و سایه کوچکی ایجاد میکند. چیدن تایلها، در همان جهت منبع نور، این مشکل را برطرف کرده و منجر به ظاهر  بهتر کف میشود.