Logo-scaled (2)

EN
IT
AR

راهنمای خرید پارکت

شاید اولین مرحله برای ایجاد تمایز و اثرگذاری در دکوراسیون خانه خرید پارکت چوبی باشد. برای خرید پارکت چوبی، جزئیاتی مانند رنگ، بافت، ابعاد، ضخامت و جنس بایست مد نظر قرار گیرند. لذا بایست قبل از خرید پارکت بدانیم که کدام پارکت را در کدام فضا و تا چه زمانی میخواهیم نصب کنیم. یعنی انتخاب درست در خرید پارکت به پیش بینی زمان تعویض پارکت در آینده نیز اهمیت دارد. البته فروشندگان پارکت همگی به شما میگویند که پارکت آنها مادام العمر است و هیچ آسیبی به آن وارد نمیشود. در هنگام فروش پارکت یا لمینت و یا هر کفپوش دیگری، اکثر فروشندگان از اروپایی بودن جنسشان و یا مقاومت بالای پارکت آنها در برابر سایش و یا حتی بروز بودن رنگهای پارکتشان برای شما سخنرانی میکنند. باور نکنید! این مقاله به این میپردازد که چه پارکتی بخریم؟

در این مقاله خواهید خواند:

1- معیارهای درست خرید پارکت چیست؟

همانطور که گفتیم انتخاب نوع کفپوش، موضوع مهمی است که بعدا در بسیاری از تصمیمهایتان خود را نشان میدهد. پس برای نوسازی خانه و یا دفتر کارتان، انتخاب مدل پارکت را در بالای جدول کارهای خود قرار دهید. اولین نکته این است که راندمان مورد نظرتان برای خرید پارکت یا هر کفپوش دیگری را تعیین کنید. راندمان برای چه موضوعی؟ ما چهار معیار اصلی در خرید پارکت را در زیر آورده ایم که با چند مثال آنها را بررسی میکنیم.

  • زیبایی پارکت

البته این عنوان خیلی کلی است. برای هر خریدار و یا هر خانه ای، ممکن است زیبایی کفپوش به گونه ای خاص خود تعریف شود. با اینحال مسائلی مانند رنگ، فینیش و یا بافت پارکت نیز، باید در نمره دهی شما نقش داشته باشند. خرید پارکت برای یک فرد مجرد و تنها متفاوت است با خرید پارکت برای زوجی که هر شب میهمانی دارند و ظاهر خانه برای آنها خیلی مهم است.

  • دوام پارکت

 بطور مثال برای خانه ای که کم جمعیت است و میهمان نیز کم دارد، دوام پارکت شاید 30% اهمیت داشته باشد. در مقابل یک دفتر کار که 10 کارمند ثابت دارد، حتما دوام پارکت بیش از 70% اهمیت خواهد داشت.

  • عایق گرما

انتخاب شما برای ویلایتان در یک منطقه سردسیر و ییلاقی، شاید پارکتی باشد که عایق گرما بودن آن 60% اهمیت داشته باشد. اگر شما بخواهید برای واحد آپارتمان خود در تهران پارکت بخرید، این موضوع 10% نیز اهمیت ندارد.

  • عایق اکوستیک بودن

قطعا اگر همسایه پایین شما، یک پیرزن تنهای بداخلاق است، باید بیش از 80%  در هنگام خرید پارکت به عایق صدا بودن پارکت، نمره بدهید.

2- انواع کفپوشهای متداول در بازار کدامند؟

در بازار ایران چهار کفپوش برای پوشش کف رایج و متداول است:

  • لمینت

لمینت که بعضی به اشتباه به آن لمینیت نیز میگویند به دلیل ظاهر زیبای شبیه چوب خود، یکی از محبوبترین گزینه های بازار است. البته مصطلح شده است که به لمینت، پارکت لمینت نیز میگویند. این کلک فروشندگان است که لمینت را در خانواده پارکت قرار دهند. لمینت را میتوان با ضخامتهای گوناگون (مثلا 8میل یا 12میل) در بازار انتخاب کرد. این نوع کفپوش دارای تنوع فراوان در رنگ و شکل ظاهری است و قیمت مناسبی دارد.

لمینت یا لمینیت، البته انتخاب عوام و به همین دلیل بسیار رایج و پرفروش است. مغز آن از فرآورده های چوبی مانند HDF ساخته میشود. لایه رویی آن نیز تنها یک پرینت از بافت چوب است. به همین دلیل پترن (الگو) بافت چوب در کف منزل، تکرار میشود. در هر صورت با اینکه چوب گرانتر است ولی به هیچ وجه لمینت جای چوب را نمیگیرد.

  • پارکت تمام چوب

ما ایرانیها همیشه درگیر ایرادهای ترجمه ای در مسائل فنی یا تجاری هستیم. “پارکت یک تکه”، “پارکت چوبی”، “پارکت تمام چوب”، ترجمه های مختلف از Solid Wooden Flooring هستند.

 اگر طرفدار ظاهری کاملاً طبیعی برای خانه خود هستید، پارکتهای چوبی یک تکه میتواند برای شما بهترین راه حل باشد. این نوع کفپوش تماما چوبی است.

انتخاب پارکت تمام چوب نسبت به انواع دیگر پارکت، پردردسرتر است. هم مدت نصب آن طولانی است و هم بعد از اجراء مراقبتهای خاص خود را دارد. ضخامتهای متداول این پارکت در بازار تقریباً با ضخامتهای لمینت برابر است.

این نوع پارکت در برابر گرما و رطوبت مقاوم نیست. چوب یک تکه در مقابل رطوبت باد میکند. در حقیقت آب دشمن این نوع از پارکت است. همچنین گرمای زیاد ممکن است در پارکت یک تکه سبب شکاف شود. خصوصا اگر خرید پارکت تمام چوب ارزان میکنید، مطمئن شوید که چوب مورد استفاده در آن کاملا خشک شده باشد.

عملیات نصب پارکتهای یک تکه را خودتان نمیتوانید انجام دهید. در فضایی با مساحت متوسط، نصب پارکت یک تکه تقریباً یک روز طول میکشد. برای نصب آن باید ابتدا تایلهای پارکت در محیط چند روز بمانند تا اصطلاحا همدما شوند. مراحل چسب کاری، سمباده زنی و پولیش قسمتهایی است که گروه نصب آنها را انجام میدهد. برای نصب این پارکتها بایست منزل را تخلیه کرد. ضمنا نصب پارکت تمام چوب خاک چوب زیادی را نیز به هوا میپراکند که شاید برای خانمهای ایرانی خیلی جذاب نباشد. در هر صورت لاکچری بودن هزینه دارد.

  • پارکت مهندسی

پارکت مهندسی یکی دیگر از مدلهای پارکت است که علاوه بر تمام چوب بودن آن، عمری بالا و ظاهری فوق العاده دارد. این نوع از پارکت تا حد زیادی مشکلات مربوط به صدا و گرما را حل میکند. بعد از استفاده طولانی از آن، پارکت مهندسی را میتوانید سنباده کاری و دوباره پولیش کنید. لذا، همیشه میتوانید کف منزل یا دفتر خود را مثل روز اول، شیک و براق کنید. این نوع پارکت کاملاً طبیعی و سازگار با محیط زیست است به طور کلی در خانههای مسکونی، ویلاها، رستورانها، هتلها، مراکز خرید و محل های کار به کار برده میشوند. پارکت مهندسی با پرس کردن تخته های چوبی به یکدیگر ساخته میشود. از این لحاظ به آن پارکت چند لایه نیز میگویند. عملیات پرس سبب میشود رطوبت و آب تاثیر کمتری روی آن بگذارد. محصولات برند مورفلور هم شامل پارکتهای تمام چوب است و هم شامل پارکتهای مهندسی. با مشاوران ما برای انتخاب بهتر در تماس باشید.

  • پارکت پی وی سی

ابتدا بگوییم که در اصل این کفپوش، تنها یک لایه PVC است که فروشندگان، آنرا بعنوان پارکت ضد آب معرفی میکنند. در حقیقت این نوع از کفپوش هیچ ربطی به چوب و مشتقات آن ندارد. ولی در مکانهایی مانند سرویس بهداشتی یا آشپزخانه که مرطوب هستند، گزینه مناسبی است. شاید پرینت نقش چوب پی وی سی برای برخی از محیطها و مشتریان جذاب باشد.

3- هنگام انتخاب پارکت باید به چه مواردی دقت کرد؟

معمولا تنوع زیاد باعث سردرگمی میشود. پس برگردیم به چهار معیار اصلی خرید پارکت. آنها را بازبینی کنیم تا بتوان در خرید پارکت، تصمیمی منطقی گرفت.

  • زیبایی پارکت

در انتخاب رنگ، پارکت را حتماً بر اساس رنگ مبلمان و دیزاین کلی منزل یا دفتر کار خود انتخاب کنید. پارکتهایی که با مبلمان و اثاث خانه تضاد و کنتراست دارند، هم جذابیت فضا را بیشتر میکنند و هم باعث شیکتر شدن مبلمان میشوند. البته اگر رنگ دیوار یا دیوارپوش را درست مانند مبلمان از قبل مشخص کنید، انتخاب پارکت برای شما راحتتر است. به شرطی که هارمونی رنگها را بشناسید.

انتخاب رنگ پارکت نیز باز بسته به فضای مورد استفاده و نیازهای شما متغیر است. در حالی که پارکتهای خاکستری، فضایی مدرن به خانه و محل کار میبخشند، پارکتهای خود رنگ، حسی طبیعی و گرم به مکان میدهند. پارکتهای رنگ روشن روشنایی بیشتری به فضایتان میبخشند، و رنگهای تیره باید با مبلمان با رنگ روشن ترکیب شوند تا باعث تاریکی خانه نشوند. نباید فراموش کنیم که انتخاب رنگ پارکت نیز باز بسته به فضای مورد استفاده و نیازهای شما متغیر است. در حالی که پارکتهای خاکستری، حسی مدرن به خانه و محل کار میبخشند، پارکتهای خود رنگ، که بیشتر از چوب ساخته شده اند حال و هوایی گرم به مکان میدهند. نباید فراموش کنیم که این نوع پارکتها به نظافت بیشتری نیاز دارند. البته ممکن است رنگهای مد اروپایی برای کفپوش برای شما مهم باشد که در اینصورت مهم است آنها را بدانید.

یکی دیگر از معیارهای مهمی که مربوط به شکل ظاهری پارکت است، خطوطی میان تایلهای پارکت است که به آنها شیار میگویند. پارکتها به دو نوع شیاردار و بدون شیار تقسیم میشوند.  این شیارها فضاهای خالی حدودا به عرض یک میلی میتر V شکلی هستند که در قسمتهای برشخورده تایلهای پارکت قرار دارند. اگر چه پارکتهای شیاردار از زیبایی بیشتری برخوردار است، با اینحال نظافت آنها نیز سختتر است.

  • دوام پارکت

در کنار انتخاب رنگ و فینیش پارکت، معیار اصلی دیگر برای خرید پارکت، دوام است. ممکن است بعضی از مدلها به خاطر رنگ و بافتی که دارند به نظرتان جذاب بیایند اما اگر زود کثیف یا خشدار میشوند، انتخاب خوبی برای شما نیستند. این موضوع با توجه به فضایی که قرار است پارکت شود حائز اهمیت است. به طور کلی در تولید پارکت، دو کلاس متفاوت یعنی پارکت مسکونی و تجاری وجود دارد. علاوه بر این دو کلاس، کلاسهای سایش وجود دارد که بر اساس مقاومت سایشی پارکت تعریف میشوند. کلاس سایش پارکت بر اساس میزان تردد و ترافیک انسانی روی آن تعیین میشود. کلاسهای بالا برای فضاهاییست است که میزان تردد در آن زیاد است. برای جاهاییکه تردد آن کمتر است، میتوان از کلاسهای پایینتر نیز استفاده کرد.

علاوه بر استانداردهای سایشی پارکت، سیستم قفل یا همان کلیک نیز بر مدت استفاده و مقاومت و دوام پارکت تاثیر میگذارد. باید اطمینان حاصل کنید که پارکتی که میخرید دارای سیستم کلیک با کیفیت است.

  • عایق گرما

بطور کل هر چه ضخامت پارکت بیشتر باشد، از لحاظ تبادل حرارتی نیز عایق بهتری است. پیشنهاد میشود پارکت با ضخامت  کمتر از 12 میلیمتر را برای این موضوع انتخاب نکنید.

ضمنا حتما پارکتهای مهندسی یا چوبی انتخاب بهتری نسبت به لمینتها و پی وی سی ها هستند.

  • عایق اکوستیک بودن

دقیقا مانند قسمت مربوط به عایق گرمایی پیشنهاد میشود ضخامت پارکت بیشتر باشد. مهمترین عامل در دمپ کردن صداهای مربوط به دویدن و فرکانسهای خاص موسیقیایی فومی است که در زیر پارکت نصب میشود. با اضافه کردن ضخامت این فوم شرایط اکوستیکی بهتری فراهم می آید. مورفلور پیشنهاد های خاصی برای فوم زیرین دارد که بصورت کامل صدا برای واحدهای همسایه دمپ میشود. خوشحال میشویم که کارشناسان ما بتوانند کمکتان کنند. امیدواریم از خریدتان خوشحال باشید.