Logo-scaled (2)

EN
IT
AR

چوبهای مناسب پارکت و قیمت آنها

هر درختی دارای ویژگی های مختلفی از جمله میزان سختی، رنگ و تنوع شکل رگه های آن است. گونه های معمول چوب درختان برای تولید پارکت عبارتند از: زبان گنجشک، راش، توس، گیلاس سیاه، افرا قندی، بلوط سفید، بلوط قرمز، کاج و گردوی سیاه و گونه های عجیب و غریب عبارتند از: چوب پنبه، صمغ خالدار، برزیلی (گیلاس، ساج، افرا و گردو)، بامبو، بلوط تاسمانی، قلب بنفش و غیره.

پارکت چوبی امروز یکی از محبوبترین انواع کفپوش در خانه ها است. سبک انعطاف پذیر با هر شکل و اندازه ای دلیل اصلی این زیبایی بی انتها در خانه هاست. این مقاله برای یافتن کفپوش مناسب از لحاظ چوبی که در آن استفاده شده است میباشد. در ابتدا 3 نکته:

 

  • در تمامی بندها از عدد جانکا نام برده شده است. این عدد، نشانگر سختی چوب است که بعد از آزمایش جانکا بدست می آید. هر چه عدد جانکای یک چوب بیشتر باشد، آن چوب سخت تر است.
  • ممکن است خیلی از این چوبها در پارکتهای متداول در ایران استفاده نشود. با اینحال تلاش ما بر این بوده است تا لیست کاملی از انواع چوب مورد استفاده در تولید پارکت را گردآوری کنیم.
  • قیمت این چوبها بر اساس آخرین آپدیت 2020 و بر مبنای قیمت جهانی چوب ارائه شده است. قیمتها بر اساس واحد متر مکعب درج شده اند.

انواع چوب و قیمت آن

  1. آلدر Alder

 آلدر یکی از درختان دوستدار محیط زیست است زیرا خیلی سریع رشد میکند. برای رسیدن به بلوغ فقط 10 تا 15 سال زمان لازم دارد. آلدر یکی از نرمترین چوبها است که دارای گریدبندی 590 جانکا است. به دلیل رنگ روشن و بافت ریز آن، معمولاً در دکوراسیونهای شیک استفاده میشود. قیمت چوب آلدر در بازار جهانی حدود 800 دلار است.

  1. گردوی سیاه آمریکای American Black Walnut

 این چوب معمولاً در آمریکای شمالی یافت میشود. رنگ قهوه ای تیره و رگه های متمایز جذابیت چشمگیری به آن داده است. موجهای آن کاملا مشخص است. با رتبه جانکا  1010، یکی از چوبهای نرم است. قیمت چوب گردوی آمریکایی در بازار جهانی حدود 4000 دلار است.

  1. گیلاس آمریکایی American Cherry

گیلاس آمریکایی گاهی اوقات به عنوان “چوب میوه” نیز شناخته میشود زیرا دارای رنگ قهوه ای مایل به قرمز روشن است. رگه های تنگ و مواج، جذابیت متمایزی به آن میبخشد. پارکت گیلاس آمریکایی یکی از چوبهای نرم و دارای عدد 950 جانکا است. البته این موضوع دوام آن را از بین نمیبرد. در شاخص پایداری چوبها در رتبه 7.1 قرار دارد که بالاتر از حد متوسط است. قیمت چوب گیلاس آمریکایی در بازار جهانی حدود 1900 دلار است.

  1. چوب ماهگونی آسیایی Asian Mahogany

این چوب با نام کرواینگ نیز شناخته میشود. ماهون آسیایی گونه های مختلفی دارد. رنگ آن از صورتی تا قهوه ای تیره متفاوت است. رگه ها کم عمق هستند اما بافت آن درشت است. در مقیاس جانکا در رتبه 1270 قرار دارد. قیمت چوب کرواینگ در بازار جهانی حدود 200 دلار است.

  1. سرو استرالیایی Australian Cypress

این چوب رنگ عسلی دارد و دارای رگه های تیره و رگه های مشخص است. سرو استرالیایی پر از گره ها و الگوهای زیبا است و آن را برای دکوراسیون روستایی مناسب میکند. چوب سرو استرالیایی با گرید جانکا 1375 بسیار بادوام است. قیمت چوب سرو استرالیایی در بازار جهانی حدود 1000 دلار است.

  1. راش Beech

چوب راش از نظر خصوصیات با بافت اصططلاحا پرمگسی مشخص است. رنگ آن از سفید خامه ای تا قهوه ای مایل به قرمز روشن متغیر است. این چوب با گرید بندی 1300 در مقیاس جانکا بسیار مقاوم است. قیمت چوب راش در بازار جهانی حدود 800 دلار است.

  1. توس Birch

چوب توس یا غان گونه های بسیار متفاوتی دارد. رایجترین آنها برای تولید پارکت، راش زرد است. چوب توس رگه ای متراکم با انحناها و فرهای زیاد دارد. این چوب با دوام است و دارای گرید 1260 جانکا است. این چوب یکی از چوبهای مورد استفاده در کارخانه پارکت مورفلور است.

  1. گیلاس برزیلی Brazilian Cherry

گیلاس برزیلی کمی تیره تر از نسخه آمریکایی آن است. گیلاس برزیلی بافت رگه رگه ای دارد. در مقیاس جانکا 2820 گریدبندی شده است و سخت و بادوام است. قیمت چوب گیلاس برزیلی در بازار جهانی حدود 1100 دلار است.

  1. ساج برزیلی Brazilian Teak

ساج برزیلی یکی از سختترین چوبهای جهان است. بافت آن با رگه های قهوه ای متوسط و روشن نسبتاً یکنواخت است. ظاهر چربی و مومی آن، فوق العاده منحصر به فرد است. با داشتن رتبه 3540 جانکا و بالاتر از متوسط پایداری، یکی از با دوامترین پارکتهای دنیا است. قیمت چوب ساج برزیلی در بازار جهانی حدود 800 دلار است.

  1. گردوی برزیلی Brazilian Walnut

گردوی برزیلی پارکتی تیره با رنگ قهوه ای عمیق و تمهای طلائی چشمگیر است. این چوب سنگین و روغنی است و یکی از بالاترین رتبه های جانکا را در بین تمام چوب های سخت دارد. این چوب در مقیاس جانکا با قیمت 3680 است. قیمت چوب گردوی برزیلی در بازار جهانی حدود 4500 دلار است.

  1. بوبینگا Bubinga

بوبینگا چوب پرورش یافته آفریقایی تیره و با رنگ قرمز است. به دلیل بافت رگه ای کاملاً خوب، برای دکوراسیون روستایی ایده آل است. بوبینگا یکی از سختترین چوبها با رتبه 2690 جانکا است. قیمت چوب بوبینگا در بازار جهانی حدود 5000 دلار است.

  1. افرای سخت Hard Maple

افرا نوع متداول چوبی است که برای پارکت سازی استفاده میشود. به دلیل رنگ روشن بودن آن به “افرا قندی” نیز معروف است. نرخ آن در مقیاس جانکا در 1450 است. قیمت چوب افرا در بازار جهانی حدود 4000 دلار است.

  1. خار مریم Hickory

این چوب خامه ای و سبک دارای رنگ قهوه ای مایل به قهوه ای مایل به قرمز است. رگه با گره های لکه دار دیده میشود، که جذابیت تزئینی بی نظیری به آن میبخشد. خار مریم با رده بندی 1820 جانکا از دوام بالایی برخوردار است. قیمت چوب خار مریم در بازار جهانی حدود 6000 دلار است.

  1. کمپاس Kempas

این نوع چوب دارای رنگ نارنجی متمایل به قرمز با حداقل نقش و نگارها یا رگه های رگه است. بافت آن ناهموار است و باعث میشود تا ثبات کمتری نسبت به بسیاری از انواع دیگر پارکت چوبی داشته باشد. رتبه جانکای آن 1710 است.

  1. مرباو Merbau

این چوب در اندونزی، مالزی و گینه نو یافت میشود. رنگ غنی و قهوه ای تیره آن، سبب میشود بافت رگه خیلی واضح نباشد. با این حال، هنگامیکه رگه های طلایی آن از درون میدرخشند، پارکت حاصل از آن، ظاهری شاهانه دارد. مرباو با رتبه 1925 جانکا، سخت و بادوام است. قیمت چوب مرباو در بازار جهانی حدود 200 دلار است.

  1. مسکویت Mesquite

مسکویت چوبی محبوب در قسمت جنوب غربی ایالات متحده و مکزیک است. رنگ آن قهوه ای روشن و مایل به قرمز و با یک الگوی مشخص است. مسکویت با دوام است و در مقیاس جانکای آن 2345 است.

  1. پاداوک Padauk

این چوب تیره و تقریباً بنفش است. در آفریقای مرکزی و غربی یافت میشود. با رتبه 1725 در مقیاس جانکا، یکی از قویترین و پایدارترین انواع چوب است. قیمت چوب پاداوک در بازار جهانی حدود 4500 دلار است.

  1. کاج Pine

این چوب رنگ قهوه ای مایل به زرد دارد که گاهی میتواند رنگ نارنجی روشن به آن ببخشد. الگوی رگه ای پر از گره، کاج را از سایر چوبها کاملا متمایز میکند. کاج، چوبی نرم با گرید جانکا از 690 تا 870 است. قیمت چوب کاج در بازار جهانی حدود 3500 دلار است.

  1. بلوط قرمز Red Oak

بلوط قرمز یکی از محبوبترین انواع پارکت است. رنگ آن روشن و دارای رنگی مایل به قرمز است. الگوی رگه های متراکم با گره ها و بافت مواج بلوط قرمز را مشخص میکند. دامنه آن در مقیاس جانکا از 1060 تا 1290 است. این چوب یکی از چوبهای مورد استفاده در کارخانه پارکت مورفلور است.

  1. ماهگونی سانتوس Santos Mahogany

این پارکت قهوه ای مایل به قرمز و دارای بافتی عالی است. الگوهای مختلف رگه به دلیل تنوع کم در رنگ آمیزی، غالب نیستند. با گرید جانکا 2200 بسیار بادوام است.

  1. ساپلی Sapele

این پارکت چوبی عجیب و غریب، در آفریقا یافت میشود. تیره است و رنگ آن مایل به قرمز است و دارای بافت ریز رگه ای است. ساپلی شبیه به چوب ماهون است، اما با گرید 1500 جانکا دارای دوام بیشتری است.

  1. چوب ببر Tigerwood

همانطور که از نامش پیداست، این چوب دارای نوار و رنگ آمیزی مشابه ببر است. چوب ببر در آمریکای جنوبی یافت میشود و یکی از مقاوم ترین پارکتها است. عدد جانکا چوب ببر 1850 است. قیمت چوب ببر در بازار جهانی بیش از 10000 دلار است.

  1. ساج True Teak

ساج بر خلاف چوب تیک، پارکتی نرم و دارای بافتی بارز است. با عدد 1000 تا 1155 در مقیاس جانکا، در واقع یکی از نرمترین انواع پارکت چوبی است. رنگ آن قهوه ای مایل به زرد با رگه های قهوه ای تیره است. قیمت چوب ساج در بازار جهانی حدود 1000 دلار است.

  1. ونگه Wenge

این پارکت در آفریقا یافت میشود. ونگه قهوه ای تیره با راه راه ضخیم و سیاه است. رگه های مستقیم و بافت روغنی ونگه، آن را بسیار پایدار و مستحکم میکند. ونگه دارای امتیاز 1630 جانکا است. قیمت چوب ونگه در بازار جهانی حدود 12000 دلار است.

  1. زبان گنجشک سفید White Ash

زبان گنجشک سفید پارکتی سخت است که دارای گرید 1320 جانکا است و آن را به گزینه ای محبوب در بین صاحبان خانه تبدیل کرده است. رنگ آن کم رنگ است، چیزی مابین رنگ کرم تا برنزه کم رنگ. زبان گنجشک شبیه بلوط با رگه ای منحصر به فرد است. این چوب به اندازه ای مقاوم در برابر ضربه است که حتی در مناطق پرتردد نیز میتواند استفاده شود. قیمت چوب زبان گنجشک در بازار جهانی حدود 800 دلار است.

  1. بلوط سفید White Oak

بلوط سفید دارای رنگ قهوه ای کم رنگ است که گاهی اوقات میتواند خاکستری به نظر برسد. رگه های باز و رگه های طولانی بافت آن به راحتی با گره ها هارمونی دارد. این چوب نرم است و دارای گرید 1210 جانکا است. این چوب یکی از چوبهای مورد استفاده در کارخانه پارکت مورفلور است.