Logo-scaled (2)

EN
IT
AR

مقایسه انواع پارکت چوبی

پارکت چوبی کفپوشی از جنس چوب است که با قرار دادن قطعات در اشکال و ابعاد مختلف تولید می شود. به این قطعات تایل پارکت گفته میشود. پارکت چوبی در دو نوع تمام چوب و مهندسی ساخته میشود که هر دو بعد از نصب ظاهری زیبا و لوکس دارند. از این نوع پارکت در کف منزل، محل کار و یا محیطهای تجاری استفاده میشود. از آنجا که مواد پارکت چوبی طبیعی است سلامت ترین کفپوش برای منزل است. در واقع انتخاب پارکت برای کف منزل بهترین انتخاب است. چرا که چوب ظاهری گرم و راحت برای منزل شما فراهم می کند. پارکت به هر طرح و دیزاینی کمک میکند که بهتر به نظر آید.

پارکت های چوبی از چوب های متفاوتی ساخته می شوند؛ به طور کلی چوب درخت راش، چوب درخت بلوط، چوب درخت گردو، چوب درخت افرا و چوب درخت زبان گنجشک بیشترین استفاده را برای ساخت پارکت دارد. البته نوع چوب پارکت و نوع رنگ و فینیش آن در قیمت پارکت تاثیر زیادی دارد. نصب پارکتهای چوبی با روشهای مختلفی صورت میگیرد. مورفلور در این مقاله انواع پارکت چوبی، مزایا و معایب آن و همچنین قیمت پارکت و مقایسه آن با دیگر کفپوشها را برای مبتدیان توضیح میدهد. از شرح اینکه پارکت چوبی چیست تا پارکت چوبی متری چند؟!

در این مقاله خواهید خواند:

انواع پارکت های چوبی

پارکت چوبی به دو خانواده پارکت تمام چوب و پارکت مهندسی تقسیم می شود. البته نوع مهندسی هم تمام چوب است ولی بدلیل روش ساخت آن به آن پارکت مهندسی میگویند. تایل پارکت تمام چوب از یک چوب یک تکه بدست می آید در صورتیکه در پارکت مهندسی شده لایه های چوب به یکدیگر پرس میشوند. معمولا چوب استفاده شده در لایه فوقانی پارکت مهندسی با لایه های زیرین متفاوت است. در خانواده پارکت مهندسی وقتی گفته میشود پارکت گردو منظور آن است که لایه فوقانی آن با چوب گردو ساخته شده است. در صورتیکه در خانواده پارکت تمام چوب وقتی گفته میشود پارکت بلوط یا پارکت راش، منظور آن است که کل چوب آن با چوب بلوط یا چوب راش ساخته شده است. در ادامه دو دسته پارکتهای چوبی را بررسی میکنیم. مورفلور تفاوتهای انواع پارکت چوبی را در مقاله زیر بصورت کامل شرح داده است.

compare
compare2

مقایسه پارکت چوبی مهندسی و پارکت تمام چوب

عوام به اشتباه تصور میکنند که پارکت تمام چوب زیباتر از پارکت چوبی مهندسی شده است. در حقیقت پارکت مهندسی نیز تمام چوب است با این تفاوت که ایرادات  و معایب پارکت تمام چوب را ندارد. مثلا در مکانهای زیر نمیتوانید از پارکت تمام چوب استفاده کنید. در حالیکه پارکت چوبی مهندسی کاملا جوابگو میباشد:

  • محیطهای با رطوبت بالا مانند شمال ایران
  • زیرزمین منازل
  • جاهایی که سیستم گرمایش از کف دارند.
  • محیطهایی که رطوبت یا دما بصورت ناگهانی تغییر میکند. مانند برخی مناطق کویری ایران

در مقاله زیر به تفصیل تفاوتها و مزایا و معایب هر یک از این دو خانواده پارکت شرح داده شده است:

 

چوب مورد استفاده در پارکت چوبی

در بازار ایران پارکتهای تمام چوب زیر موجود است که بعضی از آنها تولید و برخی وارد میشوند:

  • پارکت چوبی بلوط

این پارکت رایجترین نوع پارکت در ایران (و حتی شاید در جهان) است که در دو دسته بلوط قرمز و بلوط سفید یا همان شاه بلوط تولید میشود. با توجه به ممنوعیت استفاده از بلوط ایرانی، چوب بلوط از خارج وارد میشود. پارکت بلوط ظاهری گرم و زیبا دارد که مطابق با سلیقه هر طراحی میباشد. نصب پارکت چوبی بلوط هم در حالت تمام چوب و هم پارکت مهندسی نیازمند تخصص و تجربه ریاد است.

مزایای پارکت چوبی بلوط: مقاومت نسبتا بالا در برابر خراش و ساییدگی

معایب پارکت چوبی بلوط: برخی از مردم تغییرات رنگی طبیعی موجود در این پارکت را دوست ندارند.

قیمت پارکت چوبی بلوط: در بازار قیمت پارکت بلوط از متری 700000 تا 3500000 تومان وجود دارد که بسته به ضخامت و تولید کننده آن دامنه وسیعی است. مثلا قیمت پارکت چوبی چینی بلوط بسیار ارزانتر از دیگر محصولات مشابه میباشد که البته نباید فریب قیمت را خورد! (قیمت پارکت مربوط به بهار 1400 میباشد.)

baloot
  • پارکت چوبی راش

پارکت چوبی راش معمولا از چوب درخت راش ایرانی بدست می آید. چوب راش میزانی رنگ قرمز در خود دارد که به پارکت ظاهری بسیار جذاب و گرم میدهد. همچنین پارکت چوبی راش دارای خطوط کوتاه و بسیار ریزی در بافت خود است که اصطلاحا به آن پرمگسی میگویند.

مزایای پارکت چوبی راش: ظاهر گرم و قیمت مناسب

معایب پارکت چوبی راش: مقاومت سایشی پارکت چوبی راش نسبت به پارکت چوبی بلوط کمتر است.

قیمت پارکت چوبی راش: قیمت پارکت چوبی راش ارزانتر از قیمت پارکت چوبی بلوط است. در بازار قیمت پارکت راش از متری 600000 تا 2800000 تومان وجود دارد که بسته به ضخامت و کیفیت آن است. معمولا ارزانترین قیمت پارکت چوبی راش مربوط به اندازه 6 در 40 سانتیمتر است. (قیمت پارکت مربوط به بهار 1400 میباشد.)

 

  • پارکت چوبی گردو

میتوان گفت پارکت چوبی گردو تقریبا لوکس ترین پارکت چوبی موجود در بازار است. دو چوب گردوی ایرانی و گردوی آمریکایی برای ساخت این پارکت استفاده میشوند. گردوی ایرانی دو رنگ و با فامی قهوه ای است، در حالیکه گردوی آمریکایی قهوه ای سیر و تقریبا تکرنگ میباشد. قطعا منزل شما پس از نصب پارکت چوبی گردو بسیار لوکس خواهد بود.

مزایای پارکت چوبی گردو: پارکتی بسیار لوکس

 

gerdu

مزایای پارکت چوبی

  1. با استفاده از پارکت های چوبی  میتوان حس گرم و لذت بخش طبیعت را به خانه آورد.
  2. پارکت های چوبی عایق بسیار مناسبی برای حرارت و صدا هستند و از بسیاری از کفپوشهای دیگر برترند.
  3. پارکت های چوبی مقاومت بیشتری نسبت به ضربه (در مقایسه با سنگ یا سرامیک) دارند.
  4. در بسیاری از مواقع امکان جمع کردن پارکت های چوبی و استفاده مجدد آن وجود دارد.
  1. پارکت های چوبی تقریبا 50 سال عمر میکنند.
  1. وزن پارکت های چوبی نسبت به سایر کفپوشها متر است که جهت کاهش وزن مرده ساختمان عامل مهمی است.
  2. نصب پارکت چوبی و تمیز بودن عملیات نصب پارکت از مزایای دیگر این نوع کفپوش نسبت به کفپوشهای دیگر مانند سنگ است.
  3. در بسیاری از مواقع منشا طبیعی چوب موجود در پارکت های چوبی باعث باعث میشود که برای افراد و یا کودکانی که آلرژی دارند گزینه بهتری باشد.

 

اگر انواع معایب پارکت چوبی و روش حل آنها برای شما مهم است توصیه میکنیم حتما مقاله زیر را بخوانید:

 

معایب پارکت چوبی

  1. مقاومت پایین در برابر آب

پارکتهای چوبی را نمیتوانید مانند سنگ بشورید. اگر نظافت برای شما خیلی مهم است توصیه میکنیم حتما از پارکتهای چوبی مهندسی استفاده کنید.

  1. مقاومت پایین نسبت به سیستمهای گرمایشی از کف

همانطور که گفته شد این ایراد تنها مربوط به پارکت تمام چوب است.

  1. مقاومت پایین نسبت به نور خورشید

محصولات مورفلور چنین ایرادی ندارند. متاسفانه بعضی از تولیدکنندگان پارکت برای فینیش محصولات خود از جوهر استفاده میکنند که در این حالت در مقابل نور خورشید رنگ پارکت از بین میرود.

  1. مقاومت پایین سایشی

اکثر پارکت های چوبی به راحتی (مثلا با کفش های پاشنه بلند) روی آنها خط و خش می افتد. این موضوع به نوع فینیش پارکت مرتبط است.

gerdu2
white

پارکت سفید، پارکت طوسی و پارکت مشکی

وقتی از پارکت صحبت میکنیم بلافاصله رنگ چوب و خانواده رنگهای قهوه ای به ذهن میرسد. اما واقعا چنین نیست. در این سالها پارکتهایی خاصتر بیشتر محبوب شده اند. مثلا پارکت سفید، پارکت طوسی و یا حتی پارکت مشکی. منظور از این رنگها این نیست که چوب پارکت کاملا رنگ شده است. بلکه هنوز رگه ها و بافت چوب کاملا پیداست. مثلا در پارکت سفید تکنیک رنگکاری به نام وایت واش استفاده میشود که پارک ظاهری با فام سفید به خود میگیرد در حالیکه چوب زیر آن کاملا مشخص است.

وضعیت در پارکت طوسی یا همان پارکت خاکستری نیز چنین است. پارکت طوسی در سالهای اخیر تولید چشمگیری داشته است. پارکت طوسی علاوه بر شیک بودن، میتواند فضایی مینیمالیستی خلق کند.

مورفلور برای خانه های با دکوراسیون بسیار لوکس پارکت مشکی یا سیاه را نیز توصیه میکند. این پارکت باعث میشود هر چیزی که روی آن قرار گیرد، بسیار شیک و سرزنده دیده شود.

ما در مقاله زیر رنگهای مد پارکت را مورد بحث قرار دادیم:

قیمت پارکت چوبی با نصب

ابتدا باید گفت این سوال که پارکت چوبی متری چند، واقعا به عوامل زیادی مرتبط است که در پایان این بخش برخی از آنها را برشمرده ایم. در زیر چند قیمت کلی پارکت را ارائه داده ایم که بگونه ای متوسط قیمت بازار است: (قیمت پارکت در بهار 1400)

توجه داشته باشید که قیمت پارکت برای 1 متر مربع است.

  1. قیمت نصب پارکت حدود 100000 تومان برای هر متر مربع است.
  2. قیمت پارکت تمام چوب راش و ممرز با طول کمتر از 60 سانت حدود 1300000 تومان است.
  3. قیمت پارکت تمام چوب گردو با طول کمتر از 60 سانت حدود 2400000 تومان است.
  4. قیمت پارکت تمام چوب بلوط با طول کمتر از 60 سانت حدود 1500000 تومان است.
  5. قیمت پارکت تمام چوب بلوط با طول بیشتر از 1 متر حدود 2200000 تومان است.
  6. قیمت پارکت چوبی مهندسی طوس حدود 1600000 تومان است.
  7. قیمت پارکت چوبی مهندسی بلوط کوتاه حدود 2500000 تومان است.
  8. قیمت پارکت چوبی مهندسی بلوط با قد بیش از 180 سانت حدود 4500000 تومان است.

قیمتهای ارائه شده برای پارکت کاملا بسته به موارد زیر تغییر میکنند و تنها حدود قیمت را بیان کرده ایم. عوامل زیر در قیمت پارکت موثر است:

  • عموما قیمت پارکت چوبی اروپایی مثلا آلمانی از قیمت پارکت چوبی ترک بیشتر است. به همین ترتیب در بازار ایران قیمت پارکت چوبی ترک از قیمت پارکت چوبی چینی بیشتر است.
  • ضخامت پارکت در قیمت نهایی آن تاثیر میگذارد. یعنی هر چه ضخامت بیشتر باشد قیمت پارکت نیز بیشتر است.
  • پارکتهای خم یا فرمدار کاملا گرانتر از پارکتهای صاف هستند. تولید پارکت در حالت خم یا فرمدار بسیار پرهزینه است.
  • پارکتهای پیش ساخته گرانتر از پارکتهایی هستند که در محل ساب و رنگ میخورند.

خرید پارکت چوبی

با تمام آنچه گفته شد در هنگام خرید پارکت چوبی بسیار دقت کنید. اول اینکه پارکت چوبی ارزان بودن، حتما نشان از یک خرید خوب نیست. بعنوان مثال قیمت پارکت چوبی چینی در بازار ارزانتر از قیمت پارکت چوبی ایرانی است ولی بسیاری از برندهای پارکت چینی ضعیف هستند و از کیفیت نازلی برخوردارند. در یک کلام پارکت چوبی ارزان به معنای پارکت باکیفیت نیست.

از طرف دیگر اگر قیمت پارکت چوبی از یک برند خاص بالا باشد نیز به این معنا نیست که حتما دارای کیفیت و ماندگاری خوبی است. بعنوان مثال قیمت پارکت چوبی آلمانی گرانتر از قیمت پارکت چوبی ایرانی یا ترک است. با اینحال بسیاری از فروشندگان پارکت چوبی آلمانی محصولات اروپای شرقی را آلمانی معرفی میکنند، هر چند که این محصولات از کیفیت بالایی برخوردار نباشد. ما در مقاله زیر بصورتی سرگشاده این موضوع خرید پارکت و فروش پارکت و تولیدکنندگان پارکت ایرانی را بررسی کرده ایم که حتما توصیه میکنیم قبل از خرید پارکت چوبی برای منزلتان آنرا بخوانید.

gerdu2

پارکت چوبی ایرانی

در انتهای این مقاله توضیح نیز در مورد پارکت چوبی ایرانی بدهیم. اولین کارخانه پارکت چوبی ایرانی در دهه 40 تاسیس شد؛ این کارخانه با استفاده از چوبهای منطقه گرگان و گنبد بهترین محصولات را خصوصا در حوزه پارکت چوبی بلوط عرضه میکرد. بعد از انقلاب با رشد ساخت و ساز و مد شدن بیش از حد کفهای سنگی کم کم فروش پارکت از رونق افتاد. در دهه 70 و 80 با افزایش واردات پارکت نیز در سبد واردات تاجران قرار گرفت و برندهای گوناگون پارکت چوبی اروپایی در ایران شروع به کار کردند. اما بعد از تحریمها و ممنوعیت واردات این فروش پارکت نیز فروکش کرد و بازار دچار فقر پارکت چوبی شد. گروه پارکت چوبی مورفلور در همین دوران جهت تولید پارکت چوبی ایرانی در رده لوکس تاسیس شد. ما در مقاله مقاله خرید پارکت. چه پارکتی؟ از کجا؟ دیگر تولید کنندگان پارکت چوبی ایرانی را برشمرده ایم. در این مقاله آدرسها و شماره تماس تمامی تولیدکنندگان پارکت چوبی ایرانی و روشهای فروش پارکت آنها آمده است.