Logo-scaled (2)

EN
IT
AR

مقایسه پارکت تمام چوب و پارکت مهندسی شده

مقایسه پارکت تمام چوب و پارکت مهندسی شده ; کدام بهتر است؟

در این مقاله تلاش شده است تا به مقایسه پارکت تمام چوب و پارکت مهندسی شده بپردازیم : پارکت تمام چوب همانطور که از نامش پیدا است، از چوب یکدست و بصورت یک لایه ساخته شده است. معمولاً از گونه های سخت چوب ساخته میشوند مانند بلوط، افرا یا گردو که مهمترین مزایای آنها این است که میتوان چندین بار آنرا سنباده زد و فینیش مجدد کرد. ظاهر پارکت مهندسی شده شبیه به ظاهر پارکت تمام چوب است. نمای هر دو کاملا چوبی است. پارکت مهندسی شده از لایه نسبتاً نازک سخت چوب تهیه شده که به لایه های زیرین به خوبی از طرق چسب پرس میشود. پارکت مهندسی شده از جهاتی نسبت به پارکت تمام چوب کمی ارزانتر است، اما بسیاری از انواع آنرا تنها یک بار میتوان سنباده زد و فینیش مجدد کرد. زیرا لایه چوب روی آن ضخیم نیست. البته به صورت کلی نمیتوان گفت یک نوع از پارکت نسبت به دیگری بهتر است. انتخاب شما بستگی به شرایطی دارد که پارکت قرار است در آن استفاده شود.

پارکت مورفلور در هر دو زمینه فعال است. مورفلور با مصرف دو چوب توس، کاج و بلوط پارکتهای مهندسی شده و تمام چوب تولید میکند. درست نیست بگوییم کدامیک از این دو خانواده بهترند. در حقیقت بسته به موضوع، هر یک از این دو خانواده میتواند بهتر باشد.

PARKETT
مقایسه پارکت تمام چوب و پارکت مهندسی شده

پارکت تمام چوب در مقایسه با پارکت مهندسی شده

پارکتهای تمام چوب در تایلهای بلند عرضه و معمولاً از گونه های چوبی سخت ساخته میشوند. تایلها با مکانیزم نر و مادگی در یکدیگر کلیک میشوند. بنابراین تایلها بعد از نصب به خوبی در یکدیگر قفل شده اند. معمولا تایلها به زیرکار میخ زده میشوند، فرآیندی که نیازمند مهارت کافی است. به این دلیل که کاملا جنس تایلها از چوب یکدست است در طول زمان سرویس، چندین بار میتوان آنها را سنباده زد و فینیش مجدد کرد.

پارکتهای تمام چوب مهندسی شده از لحاظ ظاهری بسیار شبیه پارکت تمام چوب است، اما ویژگیهای ساختمانی آن متفاوت است. لایه نازک چوبی به لایه زیرین چندلایی با کیفیت بسیار خوب پرس شده است که به پارکت پایداری بسیار خوبی میدهد. یک پارکت مهندسی شده با کیفیت خوب معمولا 25 تا 30 سال طول عمر دارد و همچنین ارزانتر و دارای نصب راحت است.

 پارکت تمام چوبپارکت مهندسی شده
طول عمر30 تا 100 سال20 تا 40 سال
قیمت70 تا 150 دلار بر متر مربع30 تا 140 دلار بر متر مربع
سنباده زنی و فینیش مجدد2 تا 3 بارتنها یک بار
پایداریممکن است در شرایط رطوبی خم شود.مقاومت خوب در مقابل رطوبت
ضخامت تختهحدود 18 میل8 تا 15 میل
طول تخته30 تا 210 سانتیمتر30 تا 220 سانتیمتر
روش نصببا میخ، کام و زبانهبا میخ، کام و زبانه، چسبی
 

مقایسه ظاهری پارکت تمام چوب و پارکت مهندسی شده

 

پارکت تمام چوب

تایلهای پارکت تمام چوب از پارکتهای تمام چوب مهندسی شده نازکتر هستند. پارکتهای تمام چوب عموماً درز خیلی کوچکی بین تایلها دارند و از گونه های چوبی و رنگهای مختلفی تشکیل شده اند که نسبت به پارکتهای مهندسی شده از تنوع بیشتری برخوردار هستند. پارکت تمام چوب در دو نوع تایلهای از پیش فینیش شده و بدون فینیش در دسترس هستند.

پارکتهای تمام چوب مهندسی شده

تایلهای پارکتهای مهندسی شده معمولاً عریض تر از پارکت تمام چوب هستند. برخی از پارکتهای مهندسی از قبل فینیش شده داری کمی لبه اریبند که بین تایلها شیارهایی شکل میدهند. در حالی که پارکتهای تمام چوب عموماً دارای درزهای بسیار کوچکی بین تایلها هستند. پارکتهای تمام چوب اکثراً به صورت از قبل فینیش شده فروخته میشوند و از تنوع کمتری در رنگ و گونه های چوبی نسبت به پارکتهای تمام چوب برخوردارند.

مقایسه پارکت تمام چوب و پارکت مهندسی شده از لحاظ مقاومت به آب و حرارت

هر دو نوع پارکت مقاومت خوبی به حرارت دارند. ولی هیچکدام برای مکانهای خیلی مرطوب توصیه نمیشود. البته ما در پارکت مورفلور، با استفاده از پلایوودهای پلی اورتانی تا حدود زیادی پارکتهای مهندسی شده مان، مانند مدلهای ریمان یا اپیک را ضد آب کرده ایم.

پارکت تمام چوب

پارکت تمام چوب برای نصب بر روی سیمان توصیه نمیشود زیرا رطوبت از سیمان به به پارکت منتقل میشود و باعث میشود که چوب متورم شده و اصطلاحا تاب بخورد.

پارکت مهندسی شده

پارکت مهندسی شده در محیط مرطوب کارایی بهتری دارد. زیرا تایلهای چند لایی، آن را بیشتر پایدار کرده و کمتر به تاب خوردن حساس میکند. اگر نصب برای زیرکار سیمانی لازم است، پارکت مهندسی شده پیشنهاد میشود. بهترین انتخاب از نظر مقاومت در برابر آب و حرارت پارکت مهندسی شده است.

پارکت مهندسی شده از نظر مقاومت به حرارت و رطوبت نسبت به تمام چوب عالی است. به دلیل وجود چندلایی زیرین، حساسیت آن به تاب خوردگی ناشی از رطوبت کاهش مییابد.

نتیجه: پارکت مهندسی شده در مقاوت به رطوبت و حرارت بهتر است.

مقایسه پارکت تمام چوب و پارکت مهندسی شده از لحاظ نگهداری و تمیزکاری

تمیز کردن این نوع پارکت با استفاده جارو یا جارو برقی ساده میباشد. نظافت آن با تمیز کننده چوب بصورت گاه به گاه مشکلی ندارد. برای تمیز کردن از هرگونه آب یا بخار آب، برای هر نوع پارکت چوبی خودداری کنید.

مقایسه پارکت تمام چوب و پارکت مهندسی شده از لحاظ تعمیرات

 

پارکت تمام چوب

پارکت تمام چوب اینجا کمی بهتر است، زیرا میتواند چندین بار در طول عمر خود سنباده زده شده و فینیش مجدد شود. شکل از قبل فینیش شده هر دو نوع پارکت دارای طول عمر بالاتری هستند زیرا شامل یک فینیش و ظاهر سخت از خود کارخانه هستند. تمام سطح پارکتهای چوبی هر چند سال میتوانند دوباره بازسازی شده و جلاء داده شوند.

پارکت مهندسی شده

پارکت مهندسی شده تنها یک بار میتواند فینیش مجدد شود یا در بهترین شرایط دو بار در طول عمر سرویس دهی خود فینیش مجدد شود.

نتیجه: پارکت تمام چوب در تعمیرات بهتر است.

مقایسه پارکت تمام چوب و پارکت مهندسی شده از لحاظ نصب

 

پارکت تمام چوب

پارکتهای تمام چوب از طریق زبانه موجود در لبه تایل به زیرکار میخ زده میشود.

پارکت مهندسی شده

بعضی از مدلهای پارکت مهندسی شده مانند پارکتهای تمام چوب، نصب میشوند. روش دیگر نصب، استفاده از سیستم کام و زبانه ای است. در این روش که به روش شناوری معروف است تایلها در یکدیگر با چسب قفل میشوند. پارکتهای مهندسی شده را همچنین میتوان یه زیرکار سیمانی به وسیله چسب متصل کرد. از لحاظ نصب پارکت مهندسی شده بسیار جذابتر است.

نتیجه: پارکت مهندسی شده در نصب بهتر است

11.
نصب پارکت با روش میخی
22.
نصب پارکت با روش شناوری
قیمت پارکت تمام چوب و پارکت مهندسی شده

 

پارکت تمام چوب

پارکت تمام چوب از پیش فینیش شده به صورت متوسط دارای قیمتی حدود 30 دلار بر متر مربع است و در محدوده 30 تا 210 دلار بر متر مربع متغیر است.

پارکت مهندسی شده

پارکت مهندسی شده کمی از پارکت تمام چوب ارزانتر است. قیمت رایج پارکتهای تمام چوب مهندسی شده بین 30 تا 220 دلار بر متر مربع است. پارکتهای مهندسی شده از لحاظ قیمت از پارکت تمام چوب پیشی میگیرد اما تفاوت قیمتی بزرگی بین این دو نوع پارکت وجود ندارد.

نتیجه: تقریبا پارکت مهندسی شده ارزان تر است.

مقایسه پارکت تمام چوب و پارکت مهندسی شده از لحاظ طول عمر

 

پارکت تمام چوب

به طور رایج پارکت تمام چوب بین 30 تا 100 سال بسته به شرایط نگهداری، طول عمر دارد. این بالا بودن طول عمر به دلیل این است که میتوان آن را چندین بار در طول سرویس دهی سنباده زد و فینیش مجدد کرد.

پارکت مهندسی شده

به صورت کلی بین 20 تا 30  سال طول عمر دارند. از لحاظ طول عمر پارکت تمام چوب گزینه بهتری است. به دلیل ساختار تمام چوب آن، این اجازه را میدهد که چندین بار در طول سرویس دهی سنباده زده شده و فینیش مجدد گردد. وقتی طول عمر پارکت مد نظر باشد پارکتهای تمام چوب انتخاب اول هستند.

نتیجه: پارکت تمام چوب طول عمر بالاتری دارد.

مقایسه پارکت تمام چوب و پارکت مهندسی شده از لحاظ اندازه

پارکت تمام چوب

تایلهای استاندارد پارکتهای تمام چوب در ضخامت 18 میل، پهنای 14 سانتیمتر و طول 30 تا 120 سانتیمتر به فروش میرسند. دیگر ضخامتها و پهناها نیز در دسترس هستند.

پارکت مهندسی شده

تایلهای مهندسی شده اغلب نازکترند. عموماً تایلهای مهندسی دارای ضخامت 8 تا 15 میل هستند. تایلهای مهندسی شده عموماً به صورت عریض تر  (تا 20 سانتیمتر) فروخته میشوند. طول آنها اغلب بین 30 تا 220 سانتیمتر میباشد.

در اینجا برنده ای خاصی وجود ندارد، مگر اینکه شما دارای ترجیح به خصوصی در انتخاب تایلهای نازکتر داشته باشید (در این مورد تمام چوب انتخاب مناسبی برای شما میباشد) یا تایلهای عریض تر (که در اینجا پارکت مهندسی شده برای شما انتخاب بهتریست)

نتیجه گیری

پارکت مهندسی شده به عنوان ورژنی از پارکت تمام چوب شناخته میشود، هرچند بهبود کیفیت این محصول قابل انکار نیست. پارکت تمام چوب شاید برای برخی افراد انتخاب اول باشد اما قیمت کمتر و نصب آسان تر پارکتهای تمام چوب مهندسی شده آن را در کنار پارکت تمام چوب نگه میدارد. همچنین پارکت مهندسی شده از قطعات سخت چوب کمتری استفاده میکند که این ویژگی آن را سازگار با محیط زیست میسازد.