Logo-scaled (2)

EN
IT
AR

پارکت مهندسی شده چیست؟

بسیاری از مصرف کنندگان کلمه مهندسی شده را نادیده می­گیرند، هرچند وجود این کلمه نشانگر وجود ویژگیهای منحصر فردی است که این پارکت دارد. کلمه مهندسی شده نشان از فعالیتی در گذشته نیست. پارکت مهندسی شده هم تمام چوب است. مهندسی شده مربوط به آینده است. یعنی این پارکت بهتر میماند! پارکت مهندسی شده ترکیب لایه های چوبی و چندلایی است که در مغز آن است.

وقتی میگوییم چند لایی (plywood)، منظور از کلمه لایی، لایه های چوب است. در حقیقت چندلایی مجموعه لایه های چوبیست که به یکدیگر پرس شده اند. پارکت مهندسی شده هم به همین ترتیب است. البته با شرایطی خاصتر.

پیوند بین لایه ­های داخلی، پارکت­ های چوبی مهندسی شده را بیشتر مقاوم و پایدار میکند و طول عمر آن را نیز افزایش میدهد. از این رو پارکت­های چوبی مهندسی شده نسبت به پارکتهای تمام چوب از نظر اقتصادی به صرفه تر هستند. پارکت های چوبی مهندسی شده حداقل از سه لایه تشکیل شده­اند و هر لایه با رگه هایی عمود به رگه های لایه بعدی به هم پرس شده­اند. این ساختار لایه­ای، پایداری سطح را در مقایسه با پارکت­ های تمام چوب در مقابل خمش، کاس شدن و پیچش افزایش داده و مقاومت بیشتری را به پارکت ­های مهندسی شده می­بخشد. نحوه تولید پارکت­ های چوبی مهندسی شده، آنها را برای استفاده در کف سازی های مختلف به یک انتخاب مناسب تبدیل کرده است.

عموماً لایه رویی سخت چوب است. این لایه نازک، از جنس چوب انتخاب شده توسط خریدار می­باشد، تا هم به عنوان سطحی محافظ باشد و همچنین از نظر زیبایی در معرض دید قرار گیرد. البته انتخاب لایه خارجی می­تواند بسته به انتخاب مشتری از نوع ­های مختلفی از محدوده نرم چوبها تا سخت چوب ها باشد. لایه رویی پارکت های مورفلور از دو درخت توس و بلوط بدست می آیند که هر دو از سخت چوب ها هستند.

لایه رویی پارکت­ های مهندسی شده باعث زیبایی شده و آن­ها را همانند پارکت­ های تمام چوب می­کند. لایه ­های داخلی میتواند غیر از چندلایی  از مواد مختلفی مانند HDF یا چوب سخت ساخته شود. در پارکتهای مهندسی شده مورفلور لایه های داخلی هم تمام چوب هستند. این لایه های داخلی باعث پایداری محصول نهایی شده و همچنین باعث افزایش مقاومت به رطوبت می­شود. پارکت ­های تمام چوب نسبت به رطوبت، حساسیت بیشتری دارند.

1- شکاف (Gap) غیرعادی

همة شکاف­ها بد نیستند، منظور از آنچه اینجا توضیح می­دهیم جزء شکاف های بد محسوب میشود. شکافهای تصویر خیلی بزرگ و غیرعادی هستند. آنها از نمای کلی پارکت، که باید در سراسر سطح نسبتاً یکنواخت باشند، فاصله می­گیرند. فراموش نکنید: پارکت چوبی مستعد حرکت است.

نصب درست در دوره رطوبی سال تایل­ها را محکم کنار هم نگه می­دارد. در دورة خشک سال ظاهر شدن شکاف محتمل است. شکاف­های غیر طبیعی معمولاً نتیجه رطوبت بسیار بالای پارکت هنگام نصب پارکت است. البته گاهی هم  نتیجة نصب در مناطق بیش از حد خشک است. چند مثال:

  1. اگر پارکت مستقیماً روی سیستم گرمایشی نصب شود.
  2. پارکت مستقیما نور زیادی از خورشید دریافت کند.
  3. قسمت هایی از محل که روبروی شومینه هستند.

میزان شکاف روی زیبایی پارکت مؤثّر است. وقتی شکل ظاهری پارکت از لحاظ تناسب شکافها به هم خورد این موضوع باید رفع شود. قرار نیست وقتی که شکافها به عرض معینی برسند رفع عیب شوند. شکافهای غیرعادی بایست در مرطوب­ترین زمان سال بایست ترمیم شوند. در این زمان شکافها کوچکترین اندازة خود را دارند. اگر حل مشکل شکاف زیاد پارکت زمانی انجام شود که پارکتها در پهن­ترین اندازه­ شان هستند، در اینصورت بین آنها فاصلة کافی لحاظ نمیشوند. لذا زمان انبساط (فصل خشک) خم می­شوند.

همچنین، هیچگاه از پرکنندة چوبی مثلا بتونه ها استفاده نکنید. با چسباندن تراشه ­های چوب به لبة تایل­ ها پارکت را وصله کنید. دقت کنید که چسب را به یک طرف تراشه بزنید. همچنین تایل­ها را به ­یکدیگر نچسبانید.

2- تشخیص کیفیت پارکت­های چوبی مهندسی شده

هیچوقت فقط به واسطه ظاهر، پارکتها را قضاوت نکنید. کیفیت پارکتهای چوبی مهندسی شده از درون آن شروع می­شود و اولین سوالی که در ذهن خریدار باید شکل بگیرد این است:

  • آیا پارکت مهندسی شده از چندلایی از جنس نرم چوب و با کیفیت پایین تشکیل شده است؟
  • آیا ترکیبات آن دارای چند لایی با کیفیت بالا است؟

هرچه کیفیت پایین تر باشد، احتمال جدا شدن لایه ­ها (یا اصطلاحا دلمینیشن) بیشتر خواهد بود. اگر در ساخت پارکتهای مهندسی، از مواد اولیه مناسب استفاده شود، باعث کاهش تنش در پرس روکش به لایه ها شده و مقاومت آن در برابر رطوبت را افزایش می دهد و همچنین با افزایش کیفیت پارکت، طول عمر آن افزایش می­یابد.

بعد از ترکیبات داخلی، لایه بیرونی و سطحی که در معرض سایش است باید مورد توجه قرار گیرد. مصرف کنندگان تا آنجا که امکان دارد باید اطلاعات کافی در مورد روکش کسب کنند. همچنین باید در نظر داشت که کیفیت پوشش نباید با کیفیت فینیش اشتباه گرفته شود. زیرا ظاهر می­تواند فریبنده باشد. مصرف کنندگان باید به خوبی سطح روکش را مشاهده کنند تا از وجود هرگونه عیب بر روی آن آگاه شوند. وجود مشکلی بر روی سطح روکش می­­تواند نشان از این باشد که قبلا در معرض رطوبت یا دیگر مشکلات تولید قرار گرفته است.

اگر این احتمال را میدهید که در آینده نیاز به فینیش مجدد یا رنگ آمیزی مجدد هست، بهتر است که لایه روکش ضخیم تری انتخاب شود. در مورد ضخامت روکش و تعداد لایه­ ها سوال شود زیرا لایه­ ها اضافه می­تواند از کف محاقظت کرده و طول عمر آن را افزایش دهد. پارکت مورفلور با ضخامت حداقلی 12 میل در رده پارکتهای ضخیم بازار است. هیچ یک از پارکت­ها حتی پارکت چوبی مهندسی شده کاملا در برابر رطوبت محفوظ نیستند اما پارکت­های مهندسی شده از مزیت بهتری نسبت به پارکت­های تمام چوب برخودارند. البته چندلایی استفاده شده در مورفلور، از خانواده ضد آب انتخاب میشود. باز با اینحال ضد آب بودن برای هر گونه محصول چوبی خالی از ابهام نیست.

خریداران می­بایست راهنمایی نگهداری و دیتاشیت لازم که به وسیله تولید کننده تهیه شده است را مطالعه کنند تا در فهم مشکلات احتمالی محصول از قبیل عیوب سطحی، تاب خوردگی، کاس شدن پارکت و جدا شدن لایه ای به مصرف کنندگان کمک کند.

برای دست یابی به یک تصمیم صحیح به نکات زیر باید توجه داشت:

  1. نوع لایه ­ها
  2. تعداد لایه­ ها
  3. ضخامت روکش
  4. نوع روکش
  5. بالانس و غیر بالانس بودن

هیچوقت قیمت بالا نشان از کیفیت بالا نیست! در بازار کنونی ایران قیمت پارکت براحتی بازای هر متر مربع 650 یورو را رد میکند. ادعای عرضه کنندگان ایتالیایی بودن محصول است. نگارنده این سطور کارگاه تولیدی چنین پارکتهایی را میشناسد!! پس تکرار میکنیم، هیچوقت قیمت بالا نشان از کیفیت بالا نیست! البته لازم به ذکر است مورفلور ادعایی برای رقابت قیمت پارکت ندارد. کما اینکه پارکت مورفلور نیز جزء رده پارکتهای خیلی ارزان نیست. با اینحال به نظر میرسد نگاهی بر دیتاشیت هر یک از محصولات، خریدار را از خرید خود در مورفلور مطمئن خواهد کرد.

3- انتخاب روکش برای پارکت چوبی مهندسی شده

اتصال پارکت­های مهندسی شده یا بصورت کام و زبانه است و یا می­توان آنها را به زیرکار چسباند.

پارکت­های چوبی مهندسی شده دارای فینیش­های فراوانی هستند و به راحتی در دسترس می­باشند. تمامی پارکت­های مهندسی شده از قبل و در کارخانه فینیش شده اند.

ضخامت لایه بیرونی و کیفیت لایه زیرین معمولاً خود را در مدت زمان گارانتی نشان می­دهند. مشخصات لایه روکش باید مورد توجه باشند زیرا به عنوان مثال روکش پارکت­های مهندسی شده با ضخامت کمتر از 2 میلیمتر را نمی­توان و نباید ساب زد و یا فینیش مجدد انجام داد. از طرفی دیگر اگر ضخامت لایه روکش 6 میلیمتر یا بیشتر باشد می­توان کف را سه بار یا بیشتر ساب یا فینیش مجدد کرد. پیشنهاد می­شود که حتما پارکت مهندسی دارای حداق سه لایه با جهت رگه های عمود بر هم باشد. پنج لایه از پایداری خوبی برخوردار خواهد بود حتی اگر ضخامت لایه روکش زیاد هم ضخیم نباشد.

به یاد داشته باشید که لایه روکش یا لایه در معرض سایش برای دست یابی به یک ظاهر زیبا است و لایه درونی برای مقاومت و پایداری هرچه بیشتر.

4- مزایا و معایب پارکت­های چوبی مهندسی شده

متخصصان در حوزه کف، پارکتهای چوبی مهندسی شده را توصیه می­کنند زیرا مزایای آن خیلی بیشتر از معایب آن است. به همین خاظر پارکت ­های مهندسی شده به بهترین انتخاب تبدیل شده­ است.

16 مزیت پارکت مهندسی

  1. مقاوم به رطوبت
  2. به صرفه بودن
  3. پایداری زیستی بیشتر
  4. امکان استفاده در مکان­های که پارکت تمام چوب نمی­تواند استفاده شود.
  5. طول عمر بالا
  6. راحتی در نصب
  7. پایداری مناسب در برابر کاس شدن، تاب برداشتن و حرکت کردن
  8. افزایش قیمت متر واحد مسکونی یا اداری
  9. راحتی و لاکچری بودن
  10. در حالی که برای روکش از چوب با مقاومت بالا استفاده می­شود ولی برای لایه­های درونی می­توان از درختانی استفاده شود که سریع رشد می­کنند. به همین دلیل پارکت ­های مهندسی شده از نظر استفاده از منابع اولیه به صرفه تر هستند.
  11. فینیش اجراء شده در کارخانه از طول عمر بیشتری نسبت به فینیش در محل نصب است.
  12. لایه­ های داخلی از منابع تجدید پذیر ساخته شده­اند.
  13. بسیاری از فینیش­های پایه آبی حاوی هیچ ماده­های آلی فرار نیستند.
  14. عاری از چسب فرمالدهید
  15. دقیقا حس گرمای چوب را دارد.
  16. نصب آسان

معایب پارکت چوبی

  1. نسبت به پارکت تمام چوبی ارزانتر است اما از لمینت، کاشی و فرش گرانتر است.
  2. لایه رویی نازک است و به همین دلیل نمی­توان فینیش مجدد انجام داد.

5- خدمات پس از فروش پارکت­های چوبی مهندسی شده

در بسیاری از موارد خدمات شامل تمام اتفاقاتی که ممکن است برای کف بیافتد نمی­شود. خریداران حتماً باید متن گارانتی را به خوبی مطالعه کنند تا از هرگونه سوء برداشت از توضیحات فروشنده جلوگیری به عمل آید. انواع خدمات پس از فروش پارکتهای چوبی مهندسی شده عبارت­اند از:

  • گارانتی ساختاری: این گارانتی پارکت به این معنی است که پارکت نه شکسته و نه از هم جدا می­شود. اما ممکن است شامل مواردی در مورد نحوه نصب اشتباه و مشکلات محل نصب باشد که شامل گارانتی نشود.
  • گارانتی فینیش: این گارانتی پارکت شامل این می­شود که فینیش به وسیله سایش تا چوب نمی­رسد ولی شاید شامل استثناهای از قبیل پنجه حیوان خانگی و مبلمان سنگین باشد. همچنین باید در نظر داشت که ممکن است فینیش شبیه به این باشد که سایش خورده است اما در عمل اینگونه نیست. ضمنا توجه داشته باشید که گارانتی از طرف تولید کننده است نه فروشگاه ها.